|
کدخبر: 249251 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اسبق کانون صرافان بررسی شد:

واکنش دلار به حمله موشکی شبانه در اربیل

سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان معتقد است، زمانی که قیمت‌ها واقعی نباشند. کوچک‌ترین ساز مخالف ترس بر مردم حاکم می‌کند. در این شرایط استرس صعود دلار از ۲۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان برای مردم ایجاد می‌شود.

اقتصاد واکنش دلار به حمله موشکی شبانه در اربیل

بر اساس اخبار منتشر شده از برخی منابع عراقی بامداد امروز صدای انفجارهای مهیب در شهر «اربیل» در منطقه کردستان عراق شنیده شد. همچنین دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند. با توجه به توقف مذاکرات در وین و گمانه‌ها از حمله ایران به اسرائیل مردم نگران واکنش احتمالی بازارهای مالی به این واقعه هستند. در این خصوص گفتگویی با رئیس اسبق کانون صرافان در ایران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مسائل سیاسی، جوسازی‌ها و مسائل واقعی و غیرواقعی مثل جنگ در واقعیت‌های اقتصادی تغییر ایجاد نمی‌کنند. واقعیت اقتصادی و جو ایجاد شده را باید جدا بررسی کرد. در بازار شرایط مشخص است. سرمایه و کالا از بین نمی‌رود. به طور مثال اگر ۱۰ سیب داشته باشیم و ۱۰ نفر هم ۱۰۰ تومان داشته باشند، هر فرد می‌تواند یک سیب بخرد با جنگ و دعوا ۱۰۰ تومان این افراد و سیب‌ها گم نمی‌شود. این جو بر فروش محصول تأثیر می‌گذارد. در زمان جنگ عرضه انجام نمی‌شود. از این لحاظ بر بازار تأثیرگذار است.

سمیعی

سمیعی اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد عرضه ارز در کشور ما توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. در نتیجه به طور طبیعی این گونه رویدادها نمی‌تواند بر واقعیت‌های اقتصادی تأثیر بگذارد. واقعیت‌های اقتصادی را خود مدیران اقتصادی کشور با واقعی کردن نرخ ارز تنظیم می‌کنند. واقعی کردن نرخ ارز شرایط اقتصادی را امن می‌کند. در نتیجه آسیبی از وقایع روزمره نمی‌بینیم.

وی افزود: قیمت‌های واقعی و واحد امنیت ایجاد می‌کنند. زمانی که قیمت‌ها واقعی نباشند. کوچک‌ترین ساز مخالف ترس بر مردم حاکم کند. در این شرایط استرس صعود دلار از ۲۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان برای مردم ایجاد می‌شود. قیمت‌های واقعی در کنار عرضه ۸۰ درصدی ارز از سوی بانک مرکزی اقتصاد تأثیری نمی‌پذیرد. در شرایط فعلی قیمت‌ها واقعی نیستند. 

رئیس اسبق کانون صرافان در گفتگو با گسترش نیوز تأکید کرد: در بازار هر فرد وظیفه‌ای دارد. دلال‌ها در بازار وظیفه کسب سود از بازار را دارند. با هر بهانه، خبر تائید شده یا تائید نشده؛ دلال‌ها خصوصاً دلال‌های بزرگ که توان ایجاد موج دارند، کسب سود می‌کنند. با ایجاد جو بازار را ملتهب می‌کنند. از سویی عدم تزریق به موقع و جمع کردن ارز، التهاب بازار را بیشتر می‌کند. با این التهاب بازار صعودی می‌شود و دلال‌ها سود می‌کنند. برخلاف این موضوع اگر از وین خبری پیرامون گفتگوهای دوجانبه ایران با طرفین مذاکره منعکس شود، بازار نزولی می‌شود تا دلال‌ها با کسب سود دلار بخرند.

سمیعی در پایان گفت: این افراد طرفدار کفر، اسلام و امریکا و ایران نیستند، تنها به فکر منافع خودشان هستند. برای خودشان رسالت کسب سود تعریف کرده‌اند. مشخص نیست این وظیفه چگونه تعریف شده است. بانک مرکزی با ۸۰ درصد عرضه ارزی که در دست دارد، وظیفه مقابله با این جو را دارد. در زمان صعود و نزول مصنوعی بازار بانک مرکزی باید ورود کند. تلاطم یک تا دو درصد در روز قابل قبول است اما تلاطم بیشتر نشان‌گر دخالت افراد خاصی است.

ارسال نظر