|
کدخبر: 264223

گفت و گوی گسترش نیوز با دبیر سندیکای صنایع کنسرو:

سازمان حمایت قیمت عادلانه بدهد / تن ماهی باید ۴۵ هزار تومان شود

دبیر سندیکای صنایع کنسرو اظهار داشت: اقتصاد دستوری نمی‌شود و باید ضوابط در نظر گرفته شود.

اقتصاد سازمان حمایت قیمت عادلانه بدهد / تن ماهی باید ۴۵ هزار تومان شود

بعد از اعلام گرانی ۴ کالا اساسی مدتی گذشت تا مردم به قیمت‌های جدید عادت کنند. اما گویی این تنها شوک بازار نبود پس از اعلام افزایش نرخ این ۴ کالا هر روز خبر گرانی کالایی دیگر شنیده شد. اینبار نوبت به تن ماهی رسید. محصولی که جایگزین خوبی بعد از گرانی گوشت و مرغ بود.

۱۰ خرداد ماه سازمان حمایت و مصرف‌کنندگان با افزایش حداکثر ۱۵ درصدی نرخ تن ماهی موافقت کرد. پس از گذشت یک روز خبر افزایش نرخ تن ماهی توسط دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تکذیب شد و گفت: تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای رب گوجه‌فرنگی و تن ماهی در بازار مشاهده نشده است.

همچنین شواهد حاکی از این است که نرخ انواع کنسرو ماهی تن و دیگر کنسروهای غذایی و غیرمیوه‌ای در بازار متاثر از افزایش نرخ روغن بالا رفته و کنسرو ماهی تن که در محدوده نرخ ۳۵هزار تومان بود هم‌اکنون در برخی برندها از ۴۰هزار تومان گذشته است.

گسترش نیوز در خصوص افزایش نرخ تن ماهی به گفت‌وگو با محمد میر رضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو پرداخت.

سید_محمد_میررضوی

میر رضوی در خصوص خبر افزایش نرخ تن ماهی اظهارکرد: هنوز از ابلاغیه رسمی و قطعی مبنی بر افزایش نرخ تن ماهی خبری نیست. اما سقف نرخ تن ماهی ۱۸۰ گرمی که سازمان حمایت اعلام کرده ۳۵ هزار تومان است.

آینده بازار تن ماهی

وی درباره تاثیر این نرخ بر بازار تن ماهی گفت: با افزایش نرخ لبنیات و مرغ شاهد کاهش تقاضا در بازار بودیم که قطعا این اتفاق شامل حال تن ماهی نیز می‌شود. زمانی که فروش کاهش یابد قطعا میزان تولید نیز با کاهش همراه است. بدین ترتیب واحدهای تولیدی کوچک می‌شوند و در چنین شرایطی چاره‌ای جز تعدیل نیرو ندارند. در نتیجه هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش نرخ تن ماهی استقبال نمی‌کند، زیرا این اتفاق منجر به کاهش فروش می‌شود.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو با تاکید به اینکه نرخ اعلام شده توسط سازمان حمایت عادلانه نیست، افزود: هم اکنون فصل صید نیست و ماهی باید وارداتی به کشور بیاید که کالای وارداتی با ارز آزاد است. با ارز آزاد نرخ ماهی تقریبا بالای ۴۰ هزار تومان خواهد بود. اگر عادلانه حساب کنند تن ماهی ۱۸۰ گرمی باید حدودا با نرخ ۴۵ هزار تومان به فروش برسد.

اقتصاد دستوری نمی‌شود

وی در ادامه افزود: اینکه سازمان حمایت یک سقف قیمتی را تعیین می‌کند و اگر بالا تر از آن نرخ فروخته شود با تولیدکننده برخورد می‌شود مشکلات زیادی را به همراه دارد. با این کار به تولیدکننده فشار می‌آورند.

میر رضوی با اشاره به ارائه آنالیز هزینه‌ها توسط تولیدکنندگان به سازمان حمایت گفت: ما آنالیز نرخ را به سازمان حمایت ارائه دادیم و بر اساس آن باید تصمیم گیری شود. اقتصاد دستوری نمی‌شود و باید ضوابط در نظر گرفته شود. ما نیز قوانین را رعایت می‌کنیم تا برای مصرف‌کننده شرایط بدی ایجاد نشود در مقابل به تولیدکننده نیز نباید چیزی تحمیل شود.

این قیمت‌گذاری اصلا درست نیست

دبیر سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه نرخ تن ماهی در سال گذشته حدود ۳۲ هزار تومان بود، افزود: نرخ بسته‌بندی، روغن، قوطی، دستمزد، هزینه حمل‌ونقل و... در امسال افزایش یافت. درحال‌حاضر که سقف نرخ ۳۵ هزار تومان است برند‌های مطرح و معمولی در یک رده قیمت قرار میگیرند که این قیمت‌گذاری اصلا درست نیست. قطعا با نرخ اعلام شده تولیدکننده ضرر خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه ممکن است با وضعیت فعلی تولیدکننده به کاهش حجم محصول بپردازد، بیان کرد: کاهش مقدار محصول در واحد‌های تولیدی که برند هستند رخ نمی‌دهد. اما واحد‌های تولیدی که زیاد شناخته شده نیستند، ممکن است این تخلف را انجام دهند.

همه چیز دستوری شده است

دبیر سندیکای صنایع کنسرو در پایان با بیان اینکه قیمت‌ها باید عادلانه محاسبه شود، افزود: واحد‌های تولید‌کننده صادقانه به سازمان حمایت آنالیز ارائه دادند اما متاسفانه همه چیز دستوری شده است. در برابر این آنالیز‌ها سازمان حمایت اعلام کرد که نرخ تن ماهی در همه برند‌ها تن ماهی ۱۸۰ گرمی نهایتا ۳۵ هزار تومان می‌باشد.

 

 

  • ایرانیان ارسالی در

    بعدا وقت صید ماهی بشه اونوقت تن ماهی ارز ون میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟ خودتی ....

  • ناشناس ارسالی در

    دولت یارانه ی ۴ قلم رو داده پس حقی نداره کالاهای دیگر رو گران کند هر چند این یار انه خیلی دست پایین هم محاسبه شده

  • ناشناس ارسالی در

    امان از بی سوادی مسئولان

ارسال نظر