|
کدخبر: 263270

تفاوت مهم یارانه احمدی نژاد و رئیسی

علی محمد نمازی _ فعال سیاسی اصلاح طلب

 آنچه با واقعی کردن قیمت ارز ترجیحی دولت به مبلغ ۴٠٠و ٣٠٠هزار تومان پرداخت می‌ کند ادامه یارانه قبلی نیست، بلکه این مبلغ تحت عنوان کمک معیشت صورت می گیرد و اصولا با هدف اعلام شده هماهنگ نیست.:اولا یارانه آرد و نان و دارو از محل ارز ترجیحی تامین می شد که فقط قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن واقعی شده و قیمت دو کالای مذکور به حالت یارانه ای ارائه می گردد.

ثانیا مبلغ پرداختی پاسخگوی گرانی همین ۴ قلم کالا هم نیست، اگر چه خیلی قیمت های دیگر را نیز افزایش داده و بر مصرف خانوارهای زیر متوسط اثر سوء گذاشته است، ثالثا هم یارانه قبلی قطع شده و هم به خیلی از یارانه دریافت کننده ها تعلق نمی گیرد.

رابعا اگر هدف واقعی کردن قیمت ها بوده، بیشترین یارانه مربوط فرآورده های نفتی می باشد که مصرف کننده اصلی آن خانوارهای برخودار و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده است.

خامسا دولت بخشی از مابه‌التفاوت حاصل از واقعی کردن ارز ترجیحی را می خواهد صرف تامین کسری بودجه نماید.

سادسا دو معضل مهم سر راه این برنامه عبارتند از نبود زیر ساخت لازم که  ناشی از تحریم هاست و دوم کاهش اعتماد مرد به وعده های مسئولین امر است.

به نظر من با پیداش آثار تورمی برنامه مذکور طی دو سه ماه آینده دولت برای ادامه آن با مشکلات جدی مواجه باشد.

نمازی

در هر صورت همان هایی که قبول نداشتند که عمده مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم هاست، پذیرفته اند که بطور کلی نقش سیاست خارجی بر امور داخلی بسیار دخیل است و تحریم ها کشور را از درآمدهای کلان ارزی کلان محروم و توسعه و پیشرفت کشور و رفاه مردم با مشکلی جدی مواجه نموده است. با عنایت به اینکه به دلیل مبارزه با آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین، در آینده نه چندان دور مصرف سوخت های فسیلی با محدویت روبرو خواهد شد،لذا نباید از نیاز شدید امروز اروپا به نفت و گاز و ظرفیت بالای کشورمان در زمینه تامین آن غفلت نمود.

شاید حتی بتوان اشاراتی داشت که برخی اقدامات رئیسی به احمدی نژاد شبیه است اما کار آقای احمدی نژاد در واقعی کردن قیمت ها و جبران کاهش قدرت خرید مردم از طریق پرداخت یارانه نقدی فراگیرتر بود و اقدام دولت آقای رئیسی خیلی ناقص است.

تیم اقتصادی دولت سیزدهم علاوه بر اینکه هماهنگ نیستند، موازی کاری هم وجود دارد. اصولا از تجربه مورد نیاز برای اجرای چنین برنامه مهمی برخوردار نبودند. در همین موضوع ارز ترجیحی، آن قدر در باره اش منفی صحبت کرده بودند که گرفتار توهم شده و تصورشان این بود که واقعی کردن قیمت ١٠ میلیارد دلار چه دستاوردهایی نصیب کشور خواهد گردید!

شخص رئیس جمهور و اعضای کابینه و دولت تا قبل از شروع کار عمدتا نقش اعتراضی به دولت های قبل داشته اند و مواضع آنها منفی بوده نه ایجابی. لذا تجربه و دانش لازم را ندارند و تا کنون هم نخواسته اند از متخصصین غیر اصولگرا استفاده نمایند.

نویسنده: علی محمد نمازی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها