|
کدخبر: 239088

موز از دلار گران تر شد!

قیمت دلار در چهار سال و نیم گذشته ۶۳۰ درصد گران شده است درحالی که تورم موز و گوجه فرنگی طی این مدت از اسکناس آمریکایی بیشتر بوده است.

قیمت دلار از شهریور ۹۶ سر ناسازگاری گذاشت و طی این مدت از سه هزار و ۸۰۰ تومان به حدود ۲۸ هزار تومان رسید. اسکناس آمریکایی طی حد فاصل چهار سال و نیم گذشته یا به‌عبارتی دقیق‌تر در هفته پایانی مهر پارسال قله ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان را لمس کرد، اما در آخرین روز دی‌ماه امسال روی مرز ۲۸ هزار تومان قرار گرفت. به‌این ترتیب نرخ دلار ظرف این مدت حدود ۶۳۰ درصد بالا آمد و همه چیز از جمله خوراکی‌ها را با خود گران کرده است. مرکز آمار می‌گوید تورم عمومی طی یک سال گذشته تقریبا ۳۶ درصد به‌ثبت رسیده است درحالی که تنها خوراکی‌ها طی این مدت ۴۳ درصد گران شدند. یعنی تورم خوراکی‌ها نسبت به تورم عمومی هفت درصد بیشتر بوده. رشد ۴۳ درصدی ارزش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها طی یک سال گذشته در‌حالی رخ داده که تورم مسکن و اجاره‌خانه تقریبا ۲۹ درصد بوده، لوازم خانگی ۳۳ درصد گران شده و هزینه‌های حمل‌ونقل، تفریح و آموزش بین ۳۵ تا ۲۸ درصد افزایش داشته است.

تورم برنج در چهار سال و نیم گذشته

تورم برنج خارجی و داخلی در چهار سال و نیم گذشته به‌ترتیب ۵۷۵ و ۳۲۵ درصد بوده است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران قیمت برنج خارجی طی دی ماه امسال به‌طور متوسط کیلویی ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شده که این رقم در شهریور ۹۶ پنج هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. یعنی افزایش ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومانی ظرف این مدت که معادل ۵۷۵ درصد است. این عدد یعنی تورم نرخ برنج ایرانی ظرف چهار سال و نیم گذشته برابر با ۳۲۵ درصد به‌ثبت رسیده است. چون متوسط قیمت برنج ایرانی در حال حاضر کیلویی ۵۶ هزار و ۹۰۰ تومان است و خریداران این کالا در شهریور ۹۶ کیلویی ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان پرداخت می‌کردند.

گوشت گاو و گوساله نسبت به گوشت گوسفندی و مرغ ماشینی تورم بیشتری را در چهار سال و نیم گذشته به‌ثبت رسانده است. مرکز آمار می‌گوید به‌طور میانگین قیمت گوشت گوساله و گاو در دی‌ماه امسال کیلویی ۱۴۸ هزار تومان بوده و این رقم نسبت به شهریور سال ۹۶ حدود ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان بالا آمده است. یعنی ۲۹۵ درصد. گوشت گوسفندی و مرغ ماشینی طی همین مدت به ترتیب ۲۵۳ درصد و ۷۵ درصد افزایش قیمت داشتند. قیمت گوشت گوسفندی درحالی به کیلویی ۱۴۲ هزار تومان رسیده که چهار سال و نیم قبل ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش داشت. قیمت مرغ ماشینی هم در ماه گذشته به کیلویی ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و نسبت به شهریور ۹۶ تقریبا ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان گران شد.

تورم لبنیات در چهار سال و نیم گذشته

قیمت ماست ۴۱۸ و پنیر ایرانی حدود ۳۹۰ درصد در چهار سال و نیم قبل بیشتر شده است. اگر به اطلاعات مرکز آمار ایران نگاه کنیم ارزش ماست پاستوریزه یک کیلویی به‌طور میانگین در دی‌ماه امسال ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که با توجه به نرخ سه هزار و ۷۰۰ تومانی آن در شهریور ۹۶ باید تورم این کالا را طی چهار سال و نیم قبل معادل ۴۱۸ درصد درنظر بگیریم. پنیر پاستوریزه ۵۰۰ گرمی ایرانی ظرف همین مدت ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان رشد قیمت داشته است. یعنی ایرانی‌ها درحالی این کالا را دی‌ماه امسال ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان خریدند که برای آن در شهریور ۹۶ پنج هزار و ۷۰۰ تومان می‌پرداختند.

تورم میوه در چهار سال و نیم گذشته

قیمت موز در چهار سال و نیم گذشته بیشترین افزایش را بین میوه‌ها داشته و دلار را شکست داده است. رشد قیمت موز در این مدت درحالی ۶۳۳ درصد به‌ثبت رسیده که نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد از شهریور ۹۶ تا پایان دی‌ماه امسال ۶۳۰ درصد بالا آمده است. طبق اطلاعات مرکز آمار قیمت یک کیلو موز در دی ماه امسال به ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. در شهریور ۹۶ این عدد چهار هزار و ۲۰۰ تومان بود و تورم موز را به این شکل باید ۶۳۳ درصد بدانیم. گوجه فرنگی ۶۳۱ درصد، سیب‌زمینی ۵۶۰ درصد و پیاز ۲۶۰ درصد طی این مدت افزایش قیمت داشتند. ارزش یک کیلو گوجه فرنگی از هزار و ۶۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان، قیمت یک کیلو سیب‌زمینی از هزار و ۶۰۰ تومان به ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ یک کیلو پیاز از دو هزار و ۱۰۰ تومان به هفت هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

تورم سایر خوراکی‌ها در چهار سال و نیم گذشته

چای خارجی، قند و روغن مایع ظرف چهار سال و نیم قبل بین ۴۶۰ تا ۷۰ درصد گران شده‌اند. قیمت نیم‌کیلو چای خارجی در ماه گذشته ۱۱۶ هزار تومان بود و این رقم افزایش ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومانی این کالا را در بازه مورد نظرمان نشان می‌دهد. یعنی ۴۶۰ درصد. یک کیلو قند در دی‌ماه امسال به طور میانگین ۲۰ هزار تومان فروخته شد، اما شهریور ۹۶ چهار هزار تومان ارزش داشت. همچنین روغن مایع ۹۰۰ گرمی درحالی دی‌ماه امسال به‌طور متوسط ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد که چهار سال و نیم قبل پنج هزار و ۳۰۰ تومان ارزش داشت.

خوراکی

قیمت شهریور ۹۶

قیمت دی ۱۴۰۰

تورم

برنج ایرانی (یک کیلو)

۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان

۵۶ هزار و ۹۰۰ تومان

۳۲۴ درصد

برنج خارجی (یک کیلو)

پنج هزار و ۶۰۰ تومان

۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان

۵۷۵ درصد

گوشت گوسفندی (یک کیلو)

۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان

۱۴۲ هزار تومان

۲۵۳ درصد

گوشت گاو و گوساله (یک کیلو)

۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان

۱۴۸ هزار تومان

۲۹۵ درصد

مرغ ماشینی (یک کیلو)

هفت هزار و ۹۰۰ تومان

۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان

۷۳ درصد

ماست پاستوریزه (یک کیلو)

سه هزار و ۷۰۰ تومان

۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان

۴۱۸ درصد

پنیر ایرانی پاستوریزه (۵۰۰ گرم)

پنج هزار و ۷۰۰ تومان

۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان

۳۹۰ درصد

روغن مایع (۹۰۰ گرم)

پنج هزار و ۳۰۰ تومان

۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان

۷۰ درصد

موز (یک کیلو)

چهار هزار و ۲۰۰ تومان

۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان

۶۳۳ درصد

گوجه فرنگی (یک کیلو)

هزار و ۶۰۰ تومان

۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان

۶۳۱ درصد

سیب‌زمینی (یک کیلو)

هزار و ۶۰۰ تومان

۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان

۵۶۲ درصد 

پیاز (یک کیلو)

دو هزار و ۱۰۰ تومان

هفت هزار و ۶۰۰ تومان

۲۶۱ درصد

قند (یک کیلو)

چهار هزار تومان

۲۰ هزار تومان

۴۰۰ درصد

چای خارجی بسته‌ای (۵۰۰ گرم)

۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان

۱۱۶ هزار تومان

۴۶۵ درصد

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها