|
کدخبر: 262869

آشوب بازار پس از انتشار یک خبر / آیفون های ۸۰ میلیونی

در روزی که وزارت صمت از آغاز مجدد ثبت سفارش واردات آیفون خبر داد، نه‌تنها هنوز امکان ثبت سفارش وجود ندارد، بلکه نرخ آیفون ۱۳ پرومکس یک ترابایت در برخی از فروشگاه‌ها تا ۸۳ میلیون تومان هم پیش رفت. اما ماجرا چیست؟

اقتصاد آشوب بازار پس از انتشار یک خبر / آیفون های ۸۰ میلیونی

 روز گذشته گوشی‌های وارداتی شرکت اپل، از گروه ۲۳ کالا به گروه ۲۷ منتقل شدند. فعالان بازار موبایل ایران این اقدام را به معنای ممنوعیت واردات اپل تعبیر کردند، اما مدیرکل دفتر ارتباطات وزارت صمت در توئیتی هر گونه محدودیتی را رد و اعلام کرد: «ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه تمامی برندها آزاد است.» با وجود این بررسی بازار نشان می‌دهد امروز نرخ آیفون حتی از دیروز بیشتر شده است.

بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته آیفون ۱۳ پرومکس یک ترابایت که به پرچم‌دار بازار معروف است امروز تا سقف ۸۳ میلیون تومان هم پیش رفت. این در حالی است که دیروز این مدل در محدوده ۷۰ میلیون تومان نرخ خورد. جالب آنکه پیش از شوک خبری دیروز، این محصول در مرز ۴۰ میلیون تومان معامله می‌شد. برخی از فعالان بازار این روند را شبیه به نوسان‌گیری در بازار می‌دانند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود طی دو روز گذشته برخی فروشندگان توانسته‌اند نرخ آیفون را تا بیش از دو برابر افزایش دهند.

همچنین بررسی برخی از فروشگاه‌های اینترنتی نشان می‌دهد هنوز تعداد زیادی از فروشندگان حاضر به عرضه انواع گوشی‌های آیفون نیستند. گویا آنها منتظر مانده‌اند تا نرخ آیفون در قیمت‌های بالا تثبیت شود تا دوباره جنس از انبار خود خارج کنند.

در حالی که پس از عبور نرخ آیفون از مرز ۷۰ میلیون تومان انتظار می‌رفت وزارت صمت با جدیت بیشتری به ماجرا ورود پیدا کنند، اما مسئولان این وزارتخانه اخباری منتشر می‌کنند که بیشتر به نوسان بازار می‌افزاید. به‌عنوان مثال امروز مدیرکل دفتر ارتباطات وزارت صنعت در توئیتی نوشت: ثبت سفارش واردات تمامی برندها آزاد است و محدودیتی وجود ندارد.

حسین زاده‌قشمی همچنین تأکید کرد: سازمان توسعه تجارت هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش موبایل با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرد.

در حالی مسئولان این وزارتخانه پای گمرک و بانک مرکزی را به میان کشیده‌اند که اصولاً ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت صورت می‌گیرد. یعنی درعمل گمرک و بانک مرکزی در ثبت سفارش کالا اختیار و وظیفه‌ای ندارند. بلکه پای این دو نهاد پس از ثبت سفارش در راستای تأمین ارز و ترخیص کالا به میان می‌آید. پیش از این نیز فعالان بازار اعلام کردند که از ابتدای سال گمرک اجازه ترخیص گوشی‌های آیفون را نداد.

حال شواهد نشان می‌دهد سامانه جامع تجارت حداقل ۴۸ ساعت پس از مدت قانونی ممنوعیت ثبت سفارش، اقدام به ثبت گوشی‌های اپل نکرد. تا لحظه نگارش این گزارش نیز امکان ثبت سفارش وجود ندارد.

دو سناریو برای افزایش نرخ آیفون

برای این روند دو سناریو می‌توان در نظر گرفت که هر دو به افزایش نرخ آیفون منجر می‌شود. وزارت صمت احتمالاً از تحرکات این سامانه اطلاع کافی ندارد و یا در این وزارتخانه یک دوگانگی در تصمیم‌گیری وجود دارد. درنهایت نیز دود هر دو سناریو به چشم مردم می‌رود. چنان‌که پس از اخبار ممنوعیت واردات نرخ آیفون ۱۳ تا ۷۰ میلیون پیش رفت و زمانی که اخبار آزادبودن واردات منتشر شد شهروندان با نرخ ۸۳ میلیون تومانی هم مواجه شدند.

البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که وقتی یک کالا در گروه ۲۷ کالایی قرار می‌گیرد درعمل امکان ثبت سفارش و تأمین ارز آن از بین می‌رود. حال چطور بدون تأمین ارز و ثبت سفارش وزارت صمت از آزادبودن واردات خبر می‌دهد؟ مگر می‌شود سرمنشأ را قطع کرد و انتظار داشت بانک مرکزی و گمرک منتظر ابلاغیه ممنوعیت واردات بمانند؟

به هر حال هر اتفاقی هم که پس از این رخ دهد، اتفاقات رخ‌داده طی دو هفته اخیر تمام بازار موبایل را تحت تأثیر قرار داد. چراکه نرخ آیفون اکنون افزایش یافته و این محصول در بازار کمیاب شده است. حتی اگر این شرایط ساماندهی شود بعید است که دیگر این قیمت‌ها حالت سابق برگردند. به‌ویژه آنکه نمایندگان مجلس با جدیت بالایی سیاست مبارزه با کالاهای لاکچری را دنبال می‌کنند. آیفون هم جزو کالاهای مدنظر است. طبق شنیده‌‌ها این سیاست نیز از نیمه دوم امسال وارد فاز اجرایی می‌شود که ممکن است شوک دیگری به بازار موبایل کشور وارد کند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر