|
کدخبر: 261174 رویا رئیسی

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز؛

معامله طلا در فضای مجازی امینت دارد؟

کشتی آرای؛ نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: خرید و فروش طلا در فضای مجازی خیلی چالش ایجاد نمی‌کند اما به شرطی که از مرکز و خرید و فروش اطمینان کافی داشته باشیم.

اقتصاد معامله طلا در فضای مجازی امینت دارد؟

بازار طلا هنوز به آرامش کامل نرسیده است و نگرانی از افت ناگهانی یا صعود بیش از این بین سرمایه‌گذاران وجود دارد. در دوران جنگ روسیه و اوکراین بازار طلا پر نوسان‌ترین بازار مالی دنیا شد اما هنوز سرمایه‌گذاران اعتماد زیادی به این بازار دارند. در ایران نیز نوسان دلار شرایط این بازار را پیچیده‌تر کرده است. پیش‌بینی‌های مختلفی از آینده بازار طلا می‌شود اما بیشتر مبتنی بر افزایش قیمت است. محمد کشتی آرای؛ نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیرامون روند طلا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بازار جهانی طلا در سال گذشته تحت تأثیر ۲ عامل اساسی قرار گرفت. بحث اول همه‌گیری کرونا بود که اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داد. در ابتدا نگاه‌های مثبتی وجود داشت که پاندمی به زودی پایان می‌یابد. با این نگاه رشد اقتصادی اتفاق افتاد.

کشتی آرای اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ که شروع کرونا بود، بسیاری از شاخص‌ها و سهام رشد منفی پیدا کردند. در سال ۲۰۲۱ امیدواری برای حرکت مثبت اقتصادی ایجاد شد. البته پیش‌بینی‌ها تا حدودی محقق شد. عامل دوم در شروع سال ۲۰۲۲ خودنمایی کرد که شاهد جنگ میان روسیه و اوکراین بودیم. تبعات این جنگ بر قیمت جهانی طلا تأثیرگذار بود. از سویی احتمال جنگ جهانی سوم قیمت طلا را به بالاترین حد خود در تاریخ قیمت رساند. در نتیجه روند قیمتی تا حدی گیج بود.

محمد_کشتی_آرای

جنگ فرسایشی روند صعودی طلا را متوقف کرد

وی افزود: با توجه به روند فرسایشی جنگ و برخلاف پیش‌بینی‌ها در خصوص بحران همه‌گیری جنگ برای مردم روند صعودی متوقف شد. جنگ بین اوکراین و روسیه منطقه‌ای ماند. طلا در این شرایط به کانال ۱۸۰۰ دلار برگشت. هنوز هم طلا تحت تأثیر همین عوامل است.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه گفت: عامل بعدی پیرامون قیمت طلا بحث تورم در اقتصاد جهانی است. امریکا صادرکننده تورم به جهان است. در این شرایط ارزش فلزات گران‌بها بیشتر شد. قیمت جهانی طلا تحت تأثیر عوامل زودگذر مثل سیاست‌های دو جانبه کشورها نیز بود اما تأثیر چندانی نداشت.

طلا پشتوانه‌ای امن برای کشورها

کشتی آرای تأکید کرد: با وجود تمام این شرایط هنوز طلا سرمایه‌گذاری امنی برای مردم است. خیلی از کشورها قبل از سال ۲۰۰۰ معتقد بودند که تکنولوژی و سرمایه‌های فیزیکی کشورها می‌تواند به عنوان پشتوانه پولشان قرار بگیرد. در اروپا این تصور بیشتر مشاهده می‌شد. بعد از بحران مسکن در امریکا که از سال ۲۰۰۵ شروع شد، خیلی از کشورها دارایی‌ها و منابع ارزی خود را به طلا تبدیل کردند. در نتیجه طلا به عنوان پشتوانه امن سرمایه‌گذاری در ایران و تمامی کشورها است. ۱۱.۵ درصد طلای دنیا در دست سرمایه‌گذاران هندی است. در نتیجه طلا برای همه کشورها از اهمیت و ارزش برخوردار است.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان ضمن اشاره به معاملات طلا در فضای مجازی گفت: خریدوفروش طلا در فضای مجازی خیلی چالش ایجاد نمی‌کند اما به شرطی که از مرکز و خریدوفروش اطمینان کافی داشته باشیم.

قیمت طلا در بازار ایران

در بازار ایران قیمت هر مثقال طلا با نوسان محدود، به ۵ میلیون و ۹۶۴ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک‌میلیون و ۳۷۳ هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه امامی ۱۴ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان رسیده است. نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها