|
کدخبر: 206142 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی؛

مرگ اقتصاد ایران نزدیک است؟

حیدری: اقتصاد فعلی به کما رفته است. این اقتصاد نیاز به تزریق سرمایه دارد. اما طرح مالیات بر عایدی سرمایه سبب دفع نقدینیگی از بازارها و سبب مرگ احتمالی اقتصاد خواهد شد.

اقتصاد مرگ اقتصاد ایران نزدیک است؟

سال ۹۱ بود که وزارت اقتصاد لایحه‌ای برای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس ارائه کرد و با بررسی آن در کمیسیون اقتصادی تغییراتی در محتوای آن اعمال و در سال ۹۲ به مجلس تقدیم شد؛ در شهریور ماه سال ۹۳ هم پس از بررسی این لایحه، با حذف بند ۱۷ آن، رأی منفی نمایندگان به مالیات بر عایدی سرمایه اعلام شد.

تا ابتدای سال ۹۷ که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن تهیه و تقدیم مجلس شد و پس از گذشت ۲ ماه رئیس کمیسیون اقتصادی از تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن در کمیسیون خبر داد. در بهمن ماه همان سال هم دولت وعده ارائه لایحه جامع مالیاتی مشتمل بر مالیات بر عایدی سرمایه را تا پایان اردیبهشت ۹۸ مطرح کرد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس یازدهم مجددا مطرح شد و به سرعت در دستور کار قرار گرفت و کلیات این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و برای بررسی جزئیات آن به کمیسیون اقتصادی بازگشته است که پیش‌بینی می‌شود بزودی پس از بررسی جزئیات، مجدداً روانه صحن علنی مجلس شود.

حال بحث آن است که کدام یک از دارایی‌ها مشمول چنین مالیاتی می‌شود؟ آیا به خرید و فروش هر کالای سرمایه‌ای، مالیات بر عایدی سرمایه تعلق می‌گیرد؟ طبق اظهارات مسئولان، مالیات بر عایدی سرمایه شامل ۹۵ درصد مردم نمی‌شود و شامل گروه اندکی است که بر اساس فعالیت‌های سوداگرانه اقتصادی، عایدی دارند.

حیدری

لزوم بازگشت دلار به داخل مرزها

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس اقتصاد و نظر وی را در مورد موضوع مالیات بر عایدی جویا شدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید: علی حیدری کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر بازارها اظهار کرد: در ابتدا باید بیان کرد که این طرح در شرایط فعلی آنچه امید و آرزو در بازارها طلا، مسکن، خودرو و سرمایه هست را نابود خواهد کرد. اقتصاد فعلی به کما رفته است. این اقتصاد نیاز به تزریق سرمایه دارد. اما این طرح سبب دفع نقدینیگی از بازارها و سبب مرگ احتمالی اقتصاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد نیاز به بازگشت دلار در داخل مرزها دارد. این امر در سایه توافقات احتمالی برجام ممکن است. مجلس فعلی و تیم اقتصادی دولت که با قدرت توافقات را نفی می کنند. کسب درامد را از مالیات بر عایدی پیش بینی کرده اند که این خود با ابهامات کلی روبرو است. چگونگی این طرح و فشار به بازار به هر شکلی ناملایماتی برای بازار به همراه خواهد داشت.

اقتصاد رابین هودی ایران

حیدری ادامه داد: نمایندگان مجلس و تیم اقتصادی دولت رویکرد اقتصادی شان بر مبنای دیدگاه اقتصادی رابین هودی است. در نتیجه این طرح بطور قطعی به تصویب خواهد رسید. این امر بیان گر خروج سرمایه از بیشتر بازاها و تداوم تورم مزمن در جامعه است. اکنون هر دانشجوی ترم یک اقتصاد به خوبی می داند که در هر کشوری تورم مزمن برابر است با مالیات مخفی از جامعه، مردم ما از سال ۱۳۵۰ خورشیدی تاکنون به علت رویکرد های اقتصادی غلط(اقتصاد دستوری) ناعادلانه مالیات می دهند در نتیجه نیاز به مالیات مازاد با شرایط فعلی نیست.

این کارشناس اقتصادی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا مالیات عایدی بر سرمایه می تواند تورم را کنترل کند اظهار کرد: با این سبک اقتصاد دستوری، این مالیات و تورم دو سبک اقتصادی متفاوت خواهد شد. مالیات بر عایدی سرمایه یعنی گرفتن درآمد از جامعه به جای گسترش مناسبات بین المللی. یعنی این مالیات سبب فشار و لطمه به بازارهای داخلی خواهد شد. تورم فعلی حاصل ضعف مدیریت اقتصادی است. این طرح فقط رفع مسئولیت ایجاد می کند، زیرا که فشار را بر جامعه بیشتر می کند.

  • Bs ارسالی در

    اولا تیتر گزارشتون خیلی زشت و زنندست.ثان یا یعنی میگید یه بانک محلی کوچک بدون مال یات ۲۵۰۰ ملک رو صاحب باشه و هروقت دلش خو است بازارو به هم بریزه و نوسان گیری کنه؟ خیلی تحلیلاتون جهت داره.

ارسال نظر