|
کدخبر: 254557 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد؛

تبدیل نوآوری به کارآفرینی با تکیه بر دانش بنیان

ناصر درخشان: وقتی به موضوع دانش بنیان می‌پردازیم یعنی دانشجویان و تحصیل کردگان در حوزه‌های مختلف باید از طریق ایده‌پردازی و خلاقیت، نوآوری‌هایی ایجاد کنند تا این نوآوری‌ها تبدیل به کارآفرینی و کالاهای ملموس و غیرملموس شود.

اقتصاد تبدیل نوآوری به کارآفرینی با تکیه بر دانش بنیان

سال ۱۴۰۱ بنا بر فرموده رهبری سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شد. نکته مهم در این شعار، تاکید بر استفاده از دانش بنیان ها در تولید به جهت اشتغالزایی است. بخش صنعت کشور یکی از حوزه های مستعد جهت استفاده از دانش بنیان‌هاست. گسترش نیوز، در همین راستا با یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن به گفتگو کرده است.

درخشان

دانش بنیان یعنی تولید با محوریت دانش

ناصر درخشان نماینده مرم ایرانشهر در مجلس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری امسال را سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری کردند یعنی اینکه وقتی می‌گوییم دانش بنیان یعنی تولید با محوریت دانش انجام شود. سابق بر این و در طول تاریخ اینگونه نبوده که صنعت فارغ از علم باشد، همیشه علم بوده که صنعت را جلو برده اما نه به شیوه دانش‌بنیان بلکه براساس تجربه ، بعضا وقتی صنایع کار می‌کردند تجربیات صنعتگران و کارهایی که می‌کردند صنعت را توسعه می‌داد. بعدها همین موضوعات و تجربه های صنعتی وارد دانشگاه می شد و تبدیل به علم شد.

وی ادامه داد: وقتی به موضوع دانش بنیان می‌پردازیم یعنی دانشجویان و تحصیل کردگان در حوزه‌های مختلف باید از طریق ایده‌پردازی و خلاقیت، نوآوری‌هایی ایجاد کنند تا این نوآوری‌ها تبدیل به کارآفرینی و کالاهای ملموس و غیرملموس شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون تاکید بر این موضوع است که صنعت ما چقدر به این جوانان مستعد بها می‌دهد تا وارد عرصه شوند و ذهن خلاقانه آنها تبدیل به کالا و خدمات و بهره‌وری شود. این امر مهم است که نه تنها وزارت صمت بلکه سایر وزارتخانه‌های اقتصاد، کشاورزی و نفت باید یک فرایند و توسعه خلاقانه‌ای را طراحی کنند که جایی برای نیروهای مستعد و دانشگاهی باشد.

 درخشان ادامه داد: چندین سال است که پارک‌های علم و فناوری در کشور و خاصه در شهرهای بزرگ دارند کار میکنند و جوانان تحصیل کرده در رشته‌های مختلف مکانیک و برق و عمران و کشاورزی در آن جمع می‌شوند و تولید فکر و هنر می‌کنند. این تولید فکر تبدیل می‌شود به کالای ملموسی که در خدمت صنایع بزرگ خواهد رفت. به طور مثال در رشته مکانیک و برق جوانان ما یک سری قطعات را با توجه به نیاز کارخانه ها و یا بر اساس یک ایده خلاقانه می‌سازند که شاید همان کارخانه‌های بزرگ و مادر متوجه نیازشان نشده‌اند. این کار را می‌کنند تا آنها را متوجه این موضوع اساسی کنند که شما برای روند روبه رشدتان و تولید واقعی‌تر در بازار به این موضوع نیاز دارید و ما می‌خواهیم این موضوع را حل کنیم.

نمی‌خواهیم کسب و کاری را منع کنیم

نماینده مردم ایرانشهر در پاسخ به این سوال که اکنون یک تناقضی ایجاد می شود و آن این است که دانش بنیان باید در کنار اینترنت آزاد باشد پس طرح صیانتی که قرار است در مجلس ایجاد شود چیست؟ آیا این طرح صیانت به شعار سال خدشه وارد می کند یا خیر، اظهار کرد: بنده خودم به عنوان یکی از مخالفین این طرح در صحن صحبت کردم اما موافقین طرح استدلالشان این است که ما نمی‌خواهیم کسب و کاری را منع کنیم یا مانع تراشی کنیم. فقط می‌گوییم هر چیز در یک پلتفرم و چارچوب خاصی باشد همانطور که در سایر کشورهای دنیا هم وجود دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال می‌گوییم افرادی که کسب و کاری در فضای مجازی دارند و همانطور که این کسب و کار در دنیای واقعی نیاز به مجوز دارد در دنیای مجازی هم باید نیاز به مجوز هایی داشته باشد و کارش قانونی باشد. این طرح فقط درجهت مجوزدار کردن فضای کسب و کار است. البته این توجیحی است که همکاران در کمیسیون دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان و در پاسخ به این سوال که برنامه هفتم توسعه قرار بود همزمان با بودجه ۱۴۰۱ به مرحله اجرا برسد اما برنامه توسعه هفتم کماکان بایکت مانده و برنامه ششم حدود ۲۸ درصد پیشرفت کرده بالاخره کی قرار است برنامه هفتم عملی شود، اضافه کرد: براساس برنامه زمان بندی و پیش بینی که قبلا کرده بودند قرار بود برنامه هفتم نه همزمان با بودجه بلکه بعد از بودجه ۱۴۰۱ کارهای گفتمانش شروع شود و اینگونه نبوده که بگوییم از برنامه عملیاتی که از قبل داشتیم عقب افتادیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها