|
کدخبر: 236965 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون صنایع مجلس تشریح شد:

بازی دو سر برد خودروسازان با واردات

الهویردی دهقانی: واردات خودرو به نفع خودرسازان تمام می‌شود چون بحث واردات خودرو در ازای صادرات آن مطرح است. در این شرایط انحصارطلبی خودروسازان بیشتر می‌شود.

اقتصاد بازی دو سر برد خودروسازان با واردات

بحث و گمانه‌زنی درباره بد و خوب واردات مشروط خودروهای خارجی هنوز پایان نیافته است. مصوبه واردات خودرو شهریور امسال تصویب شد اما شورای نگهبان آن را رد کرد. در ادامه مجلسی‌ها ایرادات موردنظر شورای نگهبان را برطرف کردند و حتی سخنگوی شورا نیز تلویحا از تایید آن صحبت به میان آورد. اما کمی بعد، شورای نگهبان رسما از رد مصوبه موردنظر به دلیل ایرادات هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیات‌های کلی نظام خبر داد. ضمن اینکه بیش از ۱۶ ماه از اعمال سیستم قرعه‌کشی در فروش خودرو‌های داخلی می‌گذرد. به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم با این روش مخالفت کرده و معتقد است که قرعه‌کشی  خودرو باید انجام شود. در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

الله-وردی-دهقانی

 راه دیگری وجود ندارد

الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: معلوم نیست قرعه کشی خودرو توسط خودروسازان بر چه اساس است و آیا اصولا درست پیش می رود یا خیر؟ وقتی عرضه، کم و تقاضا زیاد است غیر از قرعه کشی راه دیگری وجود ندارد. اما باید نظارت دقیقی بر نحوه قرعه کشی انجام شود. زیرا شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه که برخی از نمایندگی‌ها با خرید کارت ملی افراد در قرعه کشی شرکت می کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: اصل اساسی باید آن باشد که افراد نیازمند به خودرو  امکان ثبت نام داشته باشند. در غیر این صورت قرعه کشی نوعی رانت است. ما در مجلس خواهان آن هستیم هرکسی بتواند خودروی موردنظر خود را خریداری کند ولی متاسفانه اکنون بستر فراهم نیست. اکنون مردم ایران محکوم هستند که محصولات خودروسازان داخلی را بخرند. البته آن هم مشروط است. انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور سبب شده که اختلاف قیمت شدیدی در بازار خودرو وجود داشته باشد. این در حالی است که خودروها کیفیت مطلوبی ندارند و توان رقابت با خودروهای خارجی را ندارند. در این شرایط چاره ای جز انتخاب محصول ایرانی برای مردم باقی نمانده است.

چاره کار در رقابت است

وی در مورد راهکار بهبود شرایط کنونی به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: چاره کار در رقابت است. باید دروازه واردات خودرو را گشود تا اگر کسی مایل بود بتواند خودرو داخلی یا وارداتی بخرد. درست است که اکنون قانون واردات خودرو مجدد به شورای نگهبان برگشت خورده است اما صحبت بر سر آن است که در قبال صادرات خودرو، واردات انجام دهیم. این در حالی است که ما هیچ صادراتی نداریم. پس در نتیجه همان انحصار است و اگر قرار است که وارداتی انجام گیرد بازهم در دست خودروسازان است. اگر می خواهیم که موفق شویم باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم.

دهقانی در مورد ماجرای تصادف زنجیره‌ای در بهبهان و باز نشدن کیسه های هوای خودروها اظهار کرد: خانه از پای بست ویران است. آن حادثه برای چندین خودرو رخ داد اما روزانه شاهد حوادث گوناگون خودرویی هستیم که علت آن تولید و توزیع خودروهای بی‌کیفیت است. خودروهای ایرانی در عین گرانی درحد استاندارد جهانی نیستند و هیچ چشم‌اندازی هم برای به روز شدن صنعت خودرو دیده نمی شود.

نماینده مجلس یازدهم در پایان اظهار کرد: اکنون دنیا به سمت ساخت خودروهایی با سوخت پاک پیش رفته است؛ لذا باید ماهم در کشور به این سمت برویم. ما باید به بخش خصوصی کمک کنیم تا خودروسازی در کشور به روز شود. خودروسازان داخلی ما ورشکسته هستند و نمی‌توانند به روز شوند. باید خودروسازان را رها کنیم و سیاست‌گذار شویم و اجازه بدهیم خودروسازان جدید وارد عرصه شده و خودرو‌های جدید تولید کنند. جای سوال دارد که وقتی دولت سهم کمی در خودروسازی دارد چرا این بخش را مدیریت می‌کند؟ دولت باید مطالبه‌گر باشد اما متأسفانه علیه منافع مردم و در کنار خودروسازان ایستاده است. درست است که ما باید از خودروسازان حمایت کنیم اما این حمایت باید به صورت درست و منطقی مدنظر قرار گیرد.

  • بی نام ارسالی در

    بازی دو سر برد خودرو سازان و دو سر باخت مشتریان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها