|
کدخبر: 253516

اقدام اساسی وزارت صمت برای جلوگیری از قاچاق لوازم یدکی

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: باید انگیزه اقتصادی ایجاد کنیم تا شناسه‌گذاری به نفع فعالان اقتصادی باشد

اقتصاد اقدام اساسی وزارت صمت برای جلوگیری از قاچاق لوازم یدکی

علیرضا شاه‌ میرزایی اظهار داشت: جمع‌آوری لوازم‌یدکی تقلبی و قاچاق شامل چند مرحله است و درمرحله نخست باید فعالان قطعات یدکی خودرو (تولیدکننده، واردکننده، توزیع‌کننده و خرده‌فروش‌ها) در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند.

وی بیان‌داشت: تاکنون ۲۷۰ تولیدکننده و بیش از ۴۰ هزار خرده‌فروش در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده‌اند که رقم قابل‌توجهی است. کل خرده‌فروشان لوازم‌یدکی خودرو حدود ۷۰ هزار واحد هستند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان این‌که در مرحله دوم، کالاها باید شناسه‌دار شوند، ادامه‌داد: تاکنون بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا برای لوازم‌یدکی خودرو صادرشده که هر یک از این شناسه‌ها مربوط به یک نوع کالا با یک برند و ویژگی خاص است؛ فرآیند شناسه‌دار کردن کالاها بسیار دقیق است تا از کالاهای شبیه به خود متمایز شود.

وی گفت: یکی از مسائلی که اکنون وجود دارد این است که بسیاری از لوازم‌یدکی خودروها اصل نبوده یا از کیفیت لازم برخوردار نیست، بنابراین اگر کالاها با سطوح کیفی مختلف، شناسه‌های متفاوت بگیرند، علاوه بر حل مشکل قاچاق، هدف مهم جلوگیری از تقلب و افزایش کیفیت و استاندارد نیز حاصل می‌شود.

صدور بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا در زمینه قطعات خودرو

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت توضیح‌داد: بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا درزمینه قطعات خودرو صادرشده است و در همین دو قلم کالایی که اعلام‌شده، یک‌هزار و ۱۰۰ شناسه برای «کمک‌فنر» و سه‌هزار و ۸۰۰ شناسه برای «باتری» موجود است که شامل انواع کالاها و برندهای آن می‌شود.

وی با بیان این‌که در مرحله سوم، کالاها باید کد رهگیری دریافت کنند، گفت: کد رهگیری به ازای هر کالا صادر می‌شود، برای مثال در مورد کمک‌فنر، یک میلیون و ۱۰۰ هزار کد رهگیری و برای باتری نیز بیش از ۳۵۰ هزار کد رهگیری صادرشده که کد رهگیری یکتا است؛ به این معنی که هر کمک‌فنری با کمک‌فنر دیگر متفاوت است.

مقابله با قاچاق کار ساده‌ای نیست

شاه‌میرزایی تصریح‌کرد: کد رهگیری علاوه بر این‌که در مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی می‌تواند مؤثر باشد، برای مصرف‌کننده نیز بسیار مفید است؛ زمانی که مصرف‌کننده باتری خودرو خریداری می‌کند، می‌تواند شناسه کالای درج‌شده را به سامانه پیامکی ارسال کند و سامانه درباره اصالت باتری اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی اضافه‌کرد: مقابله با قاچاق کار ساده‌ای نیست، زیرا بحث چندین میلیارد دلار مطرح می‌شود که منافع برخی افراد است و باید با منافع نامشروع مقابله کنیم تا کسب‌وکارها رونق بگیرند.

این مقام مسوول تاکید کرد: البته فقط روش‌های برخوردی جوابگو نیست، بلکه باید انگیزه اقتصادی ایجاد کنیم تا شناسه‌گذاری به نفع فعالان اقتصادی باشد؛ اگر اکثریت از این طرح استقبال کنند، می‌توانیم با اقلیت برخورد کنیم.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت افزود: تاکنون همراهی اصناف و تولیدکنندگان در این طرح خوب بوده است، ضمن این‌که همراهی رسانه سبب خواهد شد تا دستگاه‌ها با جدیت بیشتری طرح را اجرا کنند و همراهی مردم نیز بیشتر خواهد شد.

شاه میرزایی گفت: استقبال مردم از این طرح موجب خواهد شد که خودبه‌خود توزیع‌کننده و تولیدکننده به این سمت حرکت کنند.

وی اعلام‌کرد: طرح ابتدایی مقابله با لوازم‌یدکی قاچاق و تقلبی با دو قلم کالای باتری و کمک‌فنر اجرا می‌شود، اما هم‌زمان شناسه‌گذاری ۵۴ طبقه از گروه کالاهای لوازم‌یدکی نیز شروع‌شده است. درمجموع گروه‌های کالایی، برای ۳۱۴ طبقه کالا، شناسه‌گذاری در حال انجام است.

شاه‌میرزایی افزود: با دریافت کد رهگیری، انکارناپذیری ایجاد می‌کنیم، به معنی این‌که تولیدکننده نمی‌تواند تولیدات خود را انکار کند. همچنین ما سامانه‌های اینترنتی را تشویق کرده‌ایم که کارشان کمک به شفافیت توزیع و حتی نظارت بر کار تعمیرکار است. ازجمله این‌ها سامانه هایپرکار است.

وی ادامه‌داد: مردم از طریق اینترنت می‌توانند به فروشگاه‌هایی که به‌صورت اینترنتی و زنجیره‌ای ایجادشده‌اند، مراجعه کنند که در آن‌جا قطعه به هر نقطه تحویل خواهد شد و امکان نظارت بر تعمیرکاران نیز وجود دارد و می‌توانند نظر خود را درباره عملکرد تعمیرکار ارائه دهند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت تصریح‌کرد: اگر شناسه‌گذاری اتفاق نمی‌افتاد، این سامانه‌ها قابلیت اجرایی نداشتند؛ درست است که سامانه‌ها بخش‌خصوصی هستند و به مردم خدمات می‌دهند، اما زیرساخت همه این‌ها، سامانه جامع تجارت است و ما بر آنها نظارت داریم.

 از روز دوشنبه گذشته فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز برای مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز شد و وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اصناف، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان از جمله نهادهایی هستند که آمادگی برای همکاری در این زمینه را اعلام کرده‌اند.

نخستین مرحله این طرح در زمینه لوازم یدکی خودرو است که سه محور در اجرا برای آن در نظر گرفته شد.

در اقدام نخست براساس اعلام قبلی مبنی بر دریافت کد رهگیری برای باتری و کمک فنر خودرو، در صورتی که قاچاق یا تقلبی باشند از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند که این اقدام در چند استان آغاز خواهد شد و به‌تدریج در تمام استان‌ها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اقدام دوم وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت افزایش جریان شفافیت کالا در سامانه جامع تجارت است که براین اساس تعدادی از تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات یدکی در این سامانه ثبت نام و صورتحساب خود را ارائه کرده‌اند که وزارتخانه بر تسریع و تکمیل این روند تاکید دارد.

 سومین محور اجرای این طرح، انتظام بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی عنوان شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر