|
کدخبر: 251386 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش ‌نیوز با کارشناس فضای مجازی بررسی شد:

برای کسب‌ و کار آنلاین اپلیکیشن بهتر است یا وب‌ سایت؟

ضیایی پرور کارشناس فضای مجازی معتقد است؛ داشتن وب‌سایت برای برندها ضروری است. وب‌سایت جنبه‌ی مرجعیت برای سازمان‌ها دارد. اپلیکیشن به هیچ وجه جای وب‌سایت را نمی‌گیرند. وجود وب‌سایت برای سازمان‌ها کاملا ضروری است.

اقتصاد برای کسب‌ و کار آنلاین اپلیکیشن بهتر است یا وب‌ سایت؟

کسب‌وکارهای مختلف جذب فناوری‌های جدید شده‌اند و با طراحی سایت فعالیت خود را آنلاین کرده‌اند. با رونق گوشی‌های هوشمند استفاده از اپلیکیشن ها نیز رونق گرفته است. بیشتر افراد با استفاده از اپلیکیشن‌ها خرید آنلاین دارند و کسب‌وکارهای مختلف را رصد می‌کنند. دوگانه اپلیکیشن و سایت این سؤال را ایجاد کرده است که آیا اپلیکیشن جایگزین وب‌سایت در آینده خواهد شد؟ در این خصوص گفتگویی با یکی از کارشناسان فضای مجازی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

حمید ضیایی پرور کارشناس فضای مجازی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: به لحاظ تاریخی و گاه‌شماری وب‌سایت در سال ۱۹۹۰ متولد شد. بعد از ایمیل جز اولین سرویس‌های اینترنتی محسوب بود. در ۳۲ سال اخیر وب‌سایت به عنوان یک سرویس بنیادین در حوزه‌ی اینترنت محسوب می‌شود. اپلیکیشن فناوری متأخر بر وب‌سایت است. در ۱۰ یا ۱۵ سال اخیر به وجود آمده است. به ویژه بعد از گسترش گوشی‌های هوشمند رونق بیشتری گرفت. از سال‌ ۲۰۰۷ که گوشی‌های هوشمند به وجود آمدند، برای راحتی کار از مرورگرها برای دریافت اطلاعات یا خدمات استفاده نمی‌کنند و فناوری به نام اپلیکیشن ابداع شده است.

ضیایی_پرور

ضیایی پرور اظهار کرد: کارکرد اصلی اپلیکیشن‌ها خدمات‌رسانی سریع و پرداخت تراکنش مالی برای ارائه خدمات بر بستر اینترنت است. طبیعتاً کسانی که دستگاه‌های هوشمند مثل گوشی‌های تلفن هوشمند، اسمارت فون‌ها و تبلت در اختیار دارند؛ به راحتی می‌توانند خدمات و تعاملات خود را با دستگاه‌ها از طریق اپلیکیشن انجام دهند. این موضوع اشتباه است که با ظهور اپلیکیشن‌ها نیاز به وب‌سایت نیست. برندها، شرکت‌ها و سازمان‌ها علاوه بر اپلیکیشن باید دارای نسخه‌ی وب‌سایت هم باشند. وب‌سایت همچنان بنیادی‌ترین سرویس اینترنتی محسوب می‌شود و به عنوان مرجع است. محتوای وب‌سایت قابل مرور توسط جستجوگرهای اینترنتی است.

اپلیکیشن جایگزین وب‌سایت می‌شود؟

وی افزود: اپلیکیشن‌ها نیازمند رمز عبور، احراز هویت، شماره تلفن و ثبت‌نام هستند. محتوای اپلیکیشن‌ها به هیچ‌وجه قابل رصد توسط جویشگرها نیستند. اپلیکیشن‌ها و دیتابیس‌های اینترنتی جز قسمت عمیق وب (Deep web) محسوب می‌شنوند. این بخش‌ها قابل خزش توسط جستجوگرها نیستند.

این کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: داشتن وب‌سایت برای برندها، سازمان‌ها و شرکت‌ها ضروری است. کاربرها و مخاطبین از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر سراغ خدمات و اطلاعات آنها می‌روند؛ بنابراین اپلیکیشن مستقیم روی وب‌سایت یا در داخل فروشگاه‌های اپلیکیشن قرار می‌گیرد. وب‌سایت جنبه‌ی مرجعیت برای سازمان‌ها، برندها و شرکت‌ها دارد. اپلیکیشن، پادکست، خبرنامه، جستجو، وبلاگ و ... بخش‌های کمکی وب‌سایت هستند. به هیچ وجه جای وب‌سایت را نمی‌گیرند. وجود وب‌سایت برای سازمان‌ها کاملا ضروری است.

ضیایی پرور ضمن اشاره به سیستم‌عامل اپلیکیشن ها گفت: اپلیکیشن‌ها سیستم‌های عامل متفاوتی دارند که اصلی‌ترین سیستم‌عامل اندروید و آی او اس است. حدود ۸۰ درصد از گوشی‌های هوشمند دنیا مبتنی بر اندروید هستند اما اپلیکیشن های موجود در گوگل پلی یا کافه بازار بیشتر از آی او اس نیست. اگر برند و سازمانی قصد طراحی اپلیکیشن دارد باید در هر دو بستر اندروید و آی او اس این کار را انجام دهد. اگرچه کاربران و استفاده‌کنندگان اپلیکیشن های ای آو اس کمتر از اندرید است اما طیف‌های بالادستی جامعه مثل مدیران، سرمایه‌داران، نخبگان، هنرمندان، مقامات، فعالین فضای مجازی و سیاسیون گوشی‌های آی او ‌اس دارند.

وی افزود: طراحی اپلیکیشن‌های آی‌اواس برای برندها ضروری است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مشتریان بانک‌ها سیستم آی او اس دارند اما بیش از ۶۰ درصد تراکنش‌های بانکی توسط همین ۱۰ تا ۱۵ درصد انجام می‌شود. به معنای دیگر ۶۰ درصد تراکنش بانکی توسط ۱۵ درصد افراد انجام می‌شود که سیستم آی او اس دارند اما ۴۰ درصد تراکنش بانکی برای ۸۵ درصد صاحبان دستگاه‌های اندرویدی است. تراکنش‌های خرد برای صاحبان دستگاه‌های اندرویدی است و تراکنش‌های بزرگ از طریق صاحبان دستگاه‌های ای او اس انجام می‌شود.

هزینه طراحی اپلیکیشن های اندرید و آی او اس

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: هزینه‌ی طراحی هر اپلیکیشن متفاوت است. به این دلیل که سیستم‌عامل آی او اس معمولاً تدابیر امنیتی سختگیرانه‌تری دارد. در نتیجه برنامه‌نویسی مشکل‌تری دارد. تنها محل اشتراک‌گذاری اپلیکیشن های آی او اس اپ‌استور است؛ بنابراین تولید، انتشار و اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌های آی او اس هزینه‌ی بیشتری نسبت به اندروید دارد.

ضیایی پرور در پایان گفت: بر اساس برآوردهای موجود، حداقل هزینه‌ی طراحی برای یه اپلیکیشن با نسخه اندروید حدود ۵۰ میلیون تومان است و حداکثر ندارد. برای طراحی بعضی از سوپر اپلیکیشن ها مثل اسنپ، دیجی‌کالا که چندین لایه هستند، چندین میلیارد تومان باید هزینه کرد. این اپلیکیشن ها بانک‌ داده، پیچیدگی اطلاعات و رابط‌های کاربری بسیار پیچیده‌ دارند. در مورد آی‌اواس این هزینه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر است. حداقل هزینه برای اپلیکیشن ای او اس حدود ۷۰ میلیون تومان است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها