|
کدخبر: 251175

سهامداران همچنان بی بهره از وعده های رئیسی

سهام داران منتظر تحقق وعده‌های ابراهیم رئیسی بودند، اما پس از روی کار آمدن کابینه جدید، روند کلی شاخص نزولی شد. در ۷ ماه اخیر و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان اسفندماه شاخص شاخص کل بورس بیش از ۴۰ هزار واحد معادل ۳ درصد نزول کرده است. به عبارت دیگر سهامداران در این دوره بطور متوسط ۳ درصد زیان کرده‌اند.

در ۷ ماه اخیر و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان اسفندماه شاخص شاخص کل بورس بیش از ۴۰ هزار واحد معادل ۳ درصد نزول کرده است. به عبارت دیگر سهامداران در این دوره بطور متوسط ۳ درصد زیان کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، روند بورس تهران در سال ۱۴۰۰ را می‌توان به دو نیمه تقسیم کرد. ۶ ماهه ابتدایی سال ۶ ماه آخر فعالیت دولت حسن روحانی بود و ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ شش ماه اول فعالیت دولت ابراهیم رئیسی بود. شاید این تقسیم بندی ناموجه به نظر برسد، اما از آن جایی که انتقاد از عملکرد دولت روحانی درباره بازار سرمایه فصل مشترک بیانیه‌های سیاسی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری بود، این تقسیم بندی موجه می‌نماید. خصوصا اینکه اغلب قریب به اتفاق نامزد‌های انتخابات پر حاشیه ۱۴۰۰ وعده‌های بسیاری درباره جبران زیان سهامداران و بهبود وضعیت بازار سهام دادند.

انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد ماه برگزار شد و ابراهیم رئیسی با ۶۲ درصد آرا به ریاست دولت سیزدهم رسید. وعده‌های نامزد اصولگرا درباره بورس موجب شده بود که از همان روز‌های ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم فعالان بازار منتظر تغییرات سیاستی دولت درباره بازار سرمایه باشند.

روند شاخص پس از انتخابات

شاخص کل بورس تهران در پایان خرداد ماه در محدوده یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد قرار داشت. یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاخص کل رشد ۱۴ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. این روند صعودی در دوره انتقال قدرت به دولت سیزدهم، کم و بیش ادامه یافت به طوری که در بازه زمانی برگزاری انتخابات تا مراسم تحلیف مقام ریاست جمهوری شاخص کل بیش از ۲۴۵ هزار واحد معادل ۲۱ درصد رشد کرد. رشد شاخص در دوره انتقالی نشان از امید فعالان بازار به حمایت دولت از بورس داشت.

روند بورس در دوره رئیسی

سهام داران منتظر تحقق وعده‌های ابراهیم رئیسی بودند، اما پس از روی کار آمدن کابینه جدید، روند کلی شاخص نزولی شد. در ۷ ماه اخیر و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان اسفندماه شاخص شاخص کل بورس بیش از ۴۰ هزار واحد معادل ۳ درصد نزول کرده است. به عبارت دیگر سهامداران در این دوره بطور متوسط ۳ درصد زیان کرده‌اند.

شاخص در نیمه مرداد در محدوده ابتدایی کانال ۱.۴ میلیونی قرار داشت و مرداد را در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به پایان برد. شاخص در پایان شهریور به رقم یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید و مهرماه را یک کانال بالاتر و در رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد به پایان رساند. شاخص بورس در پایان آبان و آذر هم در کانال ۱.۳ میلیونی قرار داشت و در پایان دی ماه به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرد. شاخص بهمن را هم در کانال ۱.۲ میلیونی به پایان برد، اما در پایان اسفند شاخص از نیمه کانال ۱.۳ میلیونی بالاتر ایستاد.

خروج سرمایه از بازار سهام

در دوره انتقالی که شاخص روند صعودی پیدا کرد، مجموع جریان نقدینگی نیز به سمت بازار سهام مثبت شد. در این دوره ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس ۸۶۲ میلیارد تومان بود و به طور میانگین روزانه ۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

اما از ابتدای شروع فعالیت دولت ابراهیم رئیسی تا پایان سال در مجموع بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و به طور میانگین روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شده است.

تصمیمات شبانه، عقب‌نشینی‌های روزانه

در ۷ ماه اخیر دولت تصمیماتی زیادی را با سر و صدای زیاد اطلاع رسانی کرده و سپس از آن‌ها عقب نشینی کرده، شاید مهمترین تصمیم به مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه برمی‌گردد که در ستاد اقتصادی دولت تصویب شد و با تبلیغات وسیعی منتشر شد، اما در نهایت نه ابلاغ شد و نه به عنوان اصلاحیه به مجلس ارسال شد. کار آنقدر بالا گرفت که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس دولت نامه نوشت و خواستار ارسال اصلاحیه به مجلس شد.

در نهایت ستاد اقتصادی جلسه دیگری تشکیل داد و مصوبه‌ای جدید و با حذف برخی از بند‌های مصوبه پیشین را به تصویب رساند. این مصوبه به مصوبه ۵ بندی معروف شد و این بار معاون اول رئیس جمهور به ابلاغ آن راضی شد و در نهایت به مجلس نیز ارسال شد.

بورس-رئیسی

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر