|
کدخبر: 250705

هزینه های پوتین سر به فلک کشید/هشدار مهم درباره وخامت اقتصاد جهان

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) امروز پنج شنبه هشدار داد: اقتصاد جهان در نتیجه جنگ روسیه بشدت آسیب خواهد دید.

تارنمای هیل نوشت: در این گزارش برآورد می شود که تولید ناخالص داخلی جهان در نتیجه این جنگ ۱.۰۸ درصد کاهش خواهد داشت.

این سازمان درباره تولید ناخالص داخلی آمریکا گفت این کشور کاهش ۰.۸۸ درصدی را تجربه خواهد کرد و خشونت ها در شرق اروپا تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو را ۱.۴ درصد کاهش خواهد داد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنین به مالیات و افزایش هزینه های دولت به عنوان راه های کاهش تاثیرات این جنگ اشاره کرد و گفت: افزایش هدفمند مخارج دولت  به میزان ۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی برای یک سال در کشورهای عضو این سازمان  می تواند تقریبا نیمی از کاهش تخمین زده شده در تولید ناخالص داخلی را که در نتیجه جنگ اوکراین پدید می آید بدون افزایش قابل توجه تورم جبران کند.

این گروه در بخش مالیات ها به مالیت بر بخش انرژی و سود شرکت ها اشاره کرد.

حمله روسیه به اوکراین روز پنجشنبه وارد چهارمین هفته خود شد در حالی که هیچ نشانه ای درباره کاهش آن وجود ندارد. آمریکا و متحدانش تحریم های بی سابقه ای را علیه مسکو اعمال کرده اند که شامل مقامات  ارشد این کشور، بانک مرکزی روسیه و اولیگارش ها یا ثروتمندان روس می شود.

این مجازات ها ارزش روبل روسیه را کاهش داده و باعث تعطیلی چند هفته ای بازار سهام روسیه شده است.

جنگ در اوکراین همچنین بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیرگذار بوده است. کاخ سفید افزایش نرخ تورم در این کشور را افزایش «هزینه های پوتین» توصیف کرده و چنین استدلال می کند که این امر عامل اصلی تورم چند ماهه در کشورش همزمان با افزایش بهای نفت و گاز بوده است.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی همچنین گفت درگیری ها در اوکراین باعث بحران انسانی در این کشور، تلفات جانی و خسارت به زیرساخت ها و خانه ها شده و بهبود اقتصادی جهان بعد از همه گیری کرونا را با تردید مواجه کرده است.

این سازمان اعلام کرده در بحبوحه چنین وضعیت نامعلومی رشد اقتصادی جهان امسال در نتیجه درگیری و جنگ در اوکراین بیش از یک درصد کاهش خواهد داشت در حالی که تورم که از همان ابتدای سال جدید میلادی نیز روندی صعودی داشته افزایش حدود ۲.۵ درصدی خواهد داشت.  

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها