|
کدخبر: 249658

اتفاق مهم برای سهامداران عدالت

کارشناس بازار سرمایه گفت: پرداخت سود سهام عدالت با پیگیری‌های سازمان بورس اولین تجربه شیرین سهام‌داران سهام عدالت است و این روند باید ادامه پیدا کند.

محسن اسلامی،کارشناس بورس درباره اقدامات سازمان بورس در پیگیری پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران، بیان کرد: با توجه به اتفاقات تاریخی‌ای که افتاد و همچنین با رونق بازار، تصمیم گرفته شد تا بخشی از سهام عدالت آزادسازی شود هر چند که مدتی از این اقدام جلوگیری شد؛ با این حال پرداخت سود سهام عدالت اولین تجربه شیرین برای سهامدارانی است که با دریافت سود سهام جدا از سودی که از روی افزایش قیمت ارزش سهام داشتند، باعث شد تا بتوانند معنای واقعی سهام‌داری را بچشند و سود آن را دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگر این روند به صورت مداوم پیگیری و با شرکت‌هایی که در این زمینه کارشکنی می‌کنند، برخورد شود، می‌تواند سرآغاز یک مسیر مثبت باشد چراکه همیشه تشویق به سهام‌داری بلندمدت وجود داشته است، جدا از بقیه دارایی‌هایی که مولد نیستند با بازارهای مولدی نظیر مسکن که سودی کمتر بازار سهام پرداخت می‌کند؛ دریافت سود نقدی باعث می‌شود سهام‌داری بلندمدت به معنای واقعی برای سهام‌داران بوجود بیاید.

اسلامی ‌تاکید کرد: به همین دلیل جدا از پرداخت این سود؛ استمرار این اتفاق مهم است و برخورد و فشار به شرکت‌هایی که در پرداخت سود کارشکنی می‌کنند از جمله اقداماتی است سازمان بورس باید در دستور کار خود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: فشارهای سازمان بورس باعث شد تا شرکت‌هایی که در برابر پرداخت این سود مقاومت می‌کردند؛ این سود را پرداخت کنند و به نظرم با ادامه‌‎دار بودن این روند؛ هدف سازمان یعنی حفظ منافع سهام‌دار خرد که همین سهام‌داران سهام عدالت هستند، هم محقق خواهد کرد.

وی گفت: سهام عدالت به‌عنوان سهام بنیادین شناخته می‌شود و اگر این روش سازمان بورس ادامه‌دار باشد و گزارش‌هایی که از سوی این شرکت‌ها داده می‌شود شفافیت داشته باشند و مردم بدانند سهام‌دار چه شرکت‌هایی هستند؛ قطعا در بازار اثرگذاری مثبتی خواهد داشت.

اسلامی ‌اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد سازمان بورس باید در زمینه سهام عدالت اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشد چراکه سهام‌داران خرد اطلاع دقیقی از جزییات این نوع سهام ندارند. افراد باید بدانند که صاحب چه نوع سهامی‌ از چه شرکتی هستند، این آگاهی‌بخشی می‌تواند دید سهام‌داران سهام عدالت را تغییر دهد و آنها را نسبت به ویژگی‌های سهام شرکتی که دارند آگاه کند که با نگهداری این سهام به چه سودی در سال‌های آتی می‌توانند دست یابند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: اگر از این جهت هم سازمان بورس بتواند رسالت خودش را انجام دهد تا مخاطب عام درباره جزییات این سهام آگاه شود، می‌توان شاهد اثرگذاری بیشتر این سهام در بازار سرمایه بود.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر