|
کدخبر: 249554 نسترن فراهانی

نماینده سابق مجلس در گفتگو با گسترش نیوز:

مردم به دلیل کیفیت بد خودرو‌های داخلی می‌میرند یا معلول می‌شوند

نماینده سابق مجلس تاکید کرد :نمایندگی‌های فروش امروز با صراحت می‌گویند پراید را می‌خواهید که هیچ اگر نمی‌خواهید اهمیتی ندارد! دبا همین ادبیات با مردم رفتار می‌شود و حاکمیتی که باید به دنبال رفاه مردم باشد نباید این داستان را ادامه بدهد.

اقتصاد مردم به دلیل کیفیت بد خودرو‌های داخلی می‌میرند یا معلول می‌شوند

«حمایت از تولید داخل یا باج دادن به خودروسازهای داخلی؟» این سوالی است که پس از هر مدح و ستایشی که از کارخانه های داخلی خودرو سازی توسط دولت صورت می گیرد در ذهن افکار عمومی مطرح می شود. چراکه تقریبا روزی نیست که خبر تصادف انواع پراید و تیبا را در جاده ها، نشنویم یا نخوانیم. سالهای طولانی است که سرتیتر اخبار خلاصه می شود به تصادفات با معضلی به نام پراید. درواقع پراید ویترینی آغشته به طنزی تلخ از وضعیت و کیفیت خودروهای داخلی است اما مجموعه تولیدات خودرو در کشور وضعیتی اسف بار دارد که شاید نوشتن از آن خالی از لطف نباشد. درهمین رابطه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با گسترش نیوز به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

۱۲ هزار قربانی فقط برای کیفیت پایین خودرو داخلی!

وی در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: حمایت از تولید داخل در هر کشوری یک اصل است و ما از آن جهت هیچ بحثی نداریم. ولی باید برای تولید داخلی هزینه فایده‌ای در کشور بشود و باید دید حمایت همه جانبه از یک تولید چه سود و زیانی برای کشور دارد. برای ایجاد کوچک ترین تغییرات در روند تولید داخلی خودرو همیشه ما را می‌ترساندند و می‌گفتند ۷۰ تا ۷۵ هزار کارگر تعدیل یا اخراج می‌شوند و ما ناچاریم حمایت می‌کنیم.

اختاپوس خودرو مردم را در بر گرفته است

ایمن آبادی گفت:  از رئیس پلیس راهور شنیدم که سالی ۱۷هزار نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. در حدود ۱۲هزار نفر از این تعداد جان خود را به علت ضعف در کیفیت خودرو از دست داده‌اند. وقتی ایربگ باز نمی‌شود و وسایل تقلبی است و ماشینی که می‌خرید هزار و یک عیب دارد و جان انسان‌ها در خطر است باید در این تولید تجدید نظر کرد. از همه مهم‌تر مصرف سوخت در کشور بسیار بالا است. از هر حیثی حساب کنید می‌بینید این تولید به صرفه نیست. از طرف دیگر سو استفاده‌ای است که خودرو ساز داخلی می‌کند این است که مردم ما هیچ چاره‌ای ندارند مگر اینکه پراید ، سمند و پژو را با همین کیفیت‌ها بخرند. اختاپوس خودرو مردم ما را در بر گرفته است.

وی افزود: دولت مردان ما امروز باید فکری کنند. این وضعیت باعث سو استفاده صنعت خودرو شده است و اثری بر کیفیت ساخت خودرو در کشور ما نداشته است. رشد خودرو در دنیا را ببینید؛ درحالیکه خودرو ساز داخلی ضرورتی برای ارتقا خود نمی‌بیند، چون رقابت حذف شده است. نمایندگی‌های فروش امروز با صراحت می‌گویند پراید را می‌خواهید که هیچ اگر نمی‌خواهید اهمیتی ندارد! با همین ادبیات با مردم رفتار می‌شود و حاکمیتی که باید به دنبال رفاه مردم باشد نباید این داستان را ادامه بدهد. پراید در تصادف با یک گاری درب و داغان شده بود! آیا برای یک خودرو خارجی هم چنین اتفاقی می‌افتد؟! من احساس می‌کنم دولت باید تضمین صفت و سخت و خیال آسوده صنعت خودرو کشور را از او بگیرد و به صنعت خودرو مهلت بدهد تا ارزان و با کیفیت تولید کند و با کمترین استهلاک و کمترین مصرف سوختی وسیله نقلیه بسازد.

چرا مردم از خودرو خارجی استفاده نکنند؟

نماینده سابق مجلس به گسترش نیوز گفت: باید به صنعت خودرو خارجی هم اجازه حضور بدهند وقتی مردم پولش را دارند و می‌خواهند راحت زندگی کنند چرا نباید استفاده کنند؟! این مردم نمی‌خواهند از ایران بروند و من وظیفه دارم رفاه مردم خودم را تامین کنم. این خواسته‌ای معقول و مشروع است شما یا می‌خواهید و یا نمی‌خواهید؟! دولت همواره از این صنعت حمایت کرده است و وام داده و جلوی واردات خودرو را گرفته است و مردم را مجبور کرده از این دو خودرو ساز خرید کنند و در مقابل آنها هر بلایی که خواسته‌اند بر سر خودرو و مصرف‌کننده آورده‌اند. خودرو ساز امروز احتکار‌کننده است. من تعجب می‌کنم چرا رئیس‌جمهوری پیاده تا پارکینگ رفت؟! مگر تا حالا مامور و بازرسی وجود نداشته؟! آیا نمی‌توان یک پهباد را به آسمان فرستاد و از آن پارکینگ‌ها عکس گرفت؟! آقای رئیس‌جمهوری خودشان رفته‌اند و تک تک خودرو‌ها را می‌شمارند. می‌پرسند چرا این ماشین اینجا خوابیده و می‌شنوند که چون چراغش اشکال دارد! آیا چراغ‌های هزاران خودرویی که در آن پارکینگ‌ها خوابیده مشکل دارد؟! دولت نباید در مورد ظلم صنعت خودرو‌سازی به مردم کشور ساکت بنشیند.

وی گفت: واردات باید متفکرانه باشد و هر خودرویی را وارد نکنند. باید خودرویی آورد که بتوانند در ایران خدمات پس از فروش بگذارند. این نوع واردات تکانی به صنعت خودرو داخل می‌دهد. ده تا بیست هزار مینی بوس از هند وارد کردند و در شهر‌ها پخش کرده‌اند و هیچ قطعه‌ای از این ماشین‌ها در کشور وجود ندارد. واردات باید هوشمندانه و با تضامین خاصی باشد که بعد‌ها مردم گرفتار نشوند. تویوتا و پژو و... در دنیا در حال ارائه خدمات متنوعی به مشتریان خود هستند. خودرو را قسطی می‌دهند. ولی در ایران هیچ خدماتی وجود ندارد. چون در هر موضوعی که رقابتی وجود نداشته باشد آن مسئله دچار رکود خواهد شد.

مردم به دلیل کیفیت خودروهای داخلی می میرند!

ایمن آبادی در پایان به گسترش نیوز گفت: ما امروز نمی‌توانیم بگوییم که جان ۱۲۰۰۰ کشته حوادث خودرویی به دلیل بی‌کیفیت بودن وسیله نقلیه ربطی به ما ندارد. مردم به دلیل کیفیت بد خودرو‌های داخلی می‌میرند و یا معلول می‌شوند. هزینه‌های درمانی یا هزینه‌های معلولیت شهروندان برای کشور بار سنگینی دارد. بنابراین از این فکر که ایران نمی‌تواند باید خارج شویم؛ ایران باید بتواند. ما باید تدریجی و آرام آرام وضعیت را اصلاح می‌کردیم و حالا باید یک شوک به صنعت خودرو داده شود چون خیال صنعت خودرو کشور ما راحت است و انگیزه‌ای ندارد که به دنبال رضایت مشتری و مشتری مداری برود. هیچ ضرورتی ندارد چرا باید این کار را بکند چون کسی نیست که جایگزین او شود. این وضعیت غلط است و باید به صنعت شوک داد این صنعت باید بداند که اگر نکانی به خود ندهد نابود می‌شود.

  • ناشناس ارسالی در

    دستهای پشت پرده که حالا مشخص شد جلوی پرده هست و از مجلس تشخیص مصلحت بیرون زد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها