|
کدخبر: 246195

آخرین خبر از صادرات نفت ایران به چین

منابع چینی آگاه اعلام کردند شرکت ملی نفت ایران محموله‌های کمتری به شرکت های بازرگانی می فروشد و به دنبال نگه داشتن نفت بیشتری برای فروش مستقیم به بازار جهانی پس از رفع تحریم های آمریکاست.

اقتصاد آخرین خبر از صادرات نفت ایران به چین

یک تحلیلگر مقیم پکن به پلاتس گفت: ایران راه را برای بازگشت رسمی به بازار جهانی هموار می کند و خریداران مشتاقانه منتظر ورود نفت ایران برای جبران کاهش احتمالی عرضه روسیه هستند. بازار انتظار دارد زمانی که تحریمها رفع می شوند، شرکت ملی نفت ایران عرضه تخفیف برای فروش نفت را متوقف کند.

"اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس" در یادداشتی به تاریخ ۲۳ فوریه اعلام کرد ما مبنا را بر یک توافق موقتی تا آوریل گذاشته بودیم اما پیشرفت دیپلماتیک قابل توجه در دور اخیر مذاکرات اکنون بازگشت کامل به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را از نظر ما محتمل کرده است. توقف تا پایان فوریه می تواند به اجرای کامل توافق هسته ای و رفع تحریمها علیه صادرات نفت ایران تا ماه مه، منتهی شود. برآورد می کنیم که این وضعیت رشد تولید ۷۵۰ هزار بشکه در روز را در مدت سه ماه پس از رفع تحریمها و صادرات حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز از ذخایر شناور را تسهیل کرده و صادرات نفت خام و میعانات را در اوت به ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز می رساند.

در حال حاضر چین محموله‌های نفت ایران را تحت عنوان گریدهای نفتی دیگر مانند مالزی بِلند، عمان و آپرزاکوم وارد می کند.

پالایشگاههای خصوصی در شرق استان شاندونگ تقریبا همه این محموله‌های نفت را که به ۲۲.۸ میلیون تن معادل ۴۵۸ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ بالغ شدند و همچنین ۲.۲۷۵ میلیون تن را در ژانویه خریداری کردند.

یک معامله گر در شهر کینگدائوی استان شاندونگ گفت: شرکت وی تنها ۱۰۰ هزار تن نفت ایران برای تحویل در فوریه در مقایسه با حدود ۳۰۰ هزار تن در ماههای پیش دریافت کرده است.

در این بین منابع بازار اعلام کردند تا زمانی که پرداخت کامل انجام نشود، تخلیه نفت ایران ذخیره شده در ذخایر شناور در آبهای شاندونگ دشوار می شود. پیش از این، محموله‌های نفت ایران پس از پرداخت ودیعه قابل تخلیه بودند.

بر اساس گزارش پلاتس، قیمت محموله‌های نفت ایران با تخقیف حدود پنج دلار در مقایسه با قیمت نفت برنت در چند هفته گذشته، ثابت بوده است. قیمت نفت ایران به یوان حدود ۴۰۰ یوان در هر تن معادل هشت دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه ارزانتر از گریدهای نفتی مشابه است که خرید آن را برای پالایشگاههای خصوصی چین جذاب می کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها