|
کدخبر: 245487

تاثیر تنش روسیه و اوکراین بر بازار نفت و اوپک

اعضای اوپک پلاس در قبال موضوع روسیه و اوکراین، موضعی بی طرفانه دارند و این سازمان را غیرسیاسی می دانند، از اینرو، شکافی در این گروه ایجاد نشده است.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، تا این زمان که از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین می گذرد، هیچ شکافی در توافق اوپک پلاس که شامل روسیه نیز هست، دیده نمی شود.

این گروه احتمالا به برنامه افزایش تولید تدریجی خود در نشست هفته آینده، با وجود اینکه قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است، ادامه می دهند.

کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در دوم ماه مارس دیدار خواهند کرد و تصمیم می گیرند که آیا میزان تولید خود را در ماه آوریل ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند یا نه.

اوپک پلاس در سال ۲۰۱۶ برای هماهنگ کردن کاهش تولید کشورهای تولیدکننده شکل گرفت چراکه در آن زمان بازار اشباع شده بود و بعد از آن تقاضا برای نفت با شیوع کرونا کاهش یافت. اکنون این گروه به تدریج در حال افزایش تولید خود هستند.

در حالی که نشانی از اختلاف در این گروه وجود ندارد، رویترز مدعی است اعضای حاشیه خلیج فارس اوپک هم پیمانان نزدیک آمریکا هستند و این امر احتمال بروز اختلاف را زیاد می کند.

اما یک منبع روسی در روز چهارشنبه از برگزاری گفت و گوهای غیررسمی در گروه اوپک پلاس خبر داد که روسیه وضعیت خود در اوکراین را توضیح داد و سایر کشورهای اوپک پلاس به نظر می رشد موضع بی طرفانه ای نشان دادند.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس این دیدگاه که پایان اوپک پلاس است را رد کرد.

منبع روسی تاکید کرد: «روسیه همکاری نزدیکی با عربستان دارد، در نتیجه همکاری ادامه خواهد یافت... در رابطه با نشست آتی، اکنون هیچ تغییری انتظار نمی رود.»

چهار منبع آگاه دیگر هم گفتند هیچ تغییری در توافق را پیش بینی نمی کنند. این افراد دلایلی را ذکر کردند که شامل نیاز به حفظ انسجام اوپک پلاس و حفظ مسیر ثابت و سیاسی نشدن این تصمیم بود، زیرا اوپک پلاس یک سازمان سیاسی نیست.

روسیه و عربستان به صورت مشترک، ریاست اوپک پلاس را بر عهده دارند و هر دو از تولیدکنندگان بزرگ هستند.

یکی از منابع آگاه گفت: «روابط بر سر قیمت بالای نفت، تغییر نخواهد کرد... اوپک پلاس توافقی دارد و به آن مقید است.»

اوپک پلاس از سال گذشته در برابر فشار آمریکا و سایر کشورها برای تولید نفت بیشتر مقاومت می کند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها