|
کدخبر: 243916

ریزش شدید قیمت دلار در راه است؟

بیشتر تحلیل گران انتظار ندارند که قیمت دلار پس از احیای توافق هسته ای دچار سقوط قیمتی شود. با این حال، برخی سفته بازان باور دارند که ممکن است بازارساز با ایجاد توافق به جای قرار گرفتن در موقعیت خرید ارز،‌ اقدام به فروش بیشتر دلار کند تا قیمت را به سطوح پایین تری هدایت کند

اقتصاد ریزش شدید قیمت دلار در راه است؟

دیروز اسکناس آمریکایی حمایت بسیار حیاتی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست داد. با از دست رفتن این حمایت، می توان گفت که بازار ارز بیش از هر زمانی احیای توافق هسته ای را جدی گرفته است. معامله گران تصور می کنند که میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر آزاد خواهد شد و این موضوع دست بازارساز حتی برای مداخله غیرمنطقی در بازار را باز خواهد گذاشت.

استراتژی سفته بازان در شرایط پسا توافق

سفته بازان بزرگ بیشتر از آنکه به دنبال خرید سریع دلار باشند، تلاش می کنند که کف بلندمدت اسکناس آمریکایی را حدس بزنند. در شرایط بنیادی بیشتر تحلیل گران انتظار ندارند که قیمت دلار پس از احیای توافق هسته ای دچار سقوط قیمتی شود. با این حال، برخی سفته بازان باور دارند که ممکن است بازارساز با ایجاد توافق به جای قرار گرفتن در موقعیت خرید ارز،‌ اقدام به فروش بیشتر دلار کند تا قیمت را به سطوح پایین تری هدایت کند. افت شدید قیمت دلار از نگاه این دسته سفته بازان می تواند به قصد کسب رضایت موقت آحاد جامعه صورت بگیرد. سفته بازان می خواهند در صورتی که بازارساز چنین استراتژی را در پیش گرفت،‌ در پایین ترین قیمت ها اقدام به خرید ارز کنند.

بازیگران بنیادی در موقعیت خرید

در این شرایط که سفته بازان تمایلی برای ورود سریع به بازار ارز ندارند، می توان گفت که کار دلار برای قرار گرفتن در موقعیت افزایشی دشوار است. با این حال،‌بازیگران بنیادی بازار باور دارند که اسکناس آمریکایی درماه های اخیر حدود ۶ هزارتومان از ارزش خود را از دست داده است و با این سطح از تورم و نقدینگی، ظرفیت افت بیشتر را ندارد. آن ها با احتیاط و به صورت پله ای خریدهای خود را شروع کرده اند. با این حال گروه یاد شده در روز یک شنبه توان مقابله با نزولی های بازار ارز را نداشتند. در صورت ادامه فروش های هیجانی و تثبیت زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی،‌دلار می تواند به سوی محدوده ۲۵هزار و ۲۰۰ تومان حرکت کند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر