|
کدخبر: 243612

کارگران به ستوه آمدند/ از تعیین دستمزد ۱۴۰۱ خبری نیست!

عضو کارگری شورایعالی کار گفت: درخواست داریم امسال منطقی و واقع بین به جلسه بیایند؛ با طولانی کردن جلسات، کارگران را بازی ندهند.

اقتصاد کارگران به ستوه آمدند/ از تعیین دستمزد ۱۴۰۱ خبری نیست!

گروه‌هایی از کارگران از تاخیر در برگزاری جلسات مزدی شورایعالی کار انتقاد می‌کنند؛ چه زمانی مزد ۱۴۰۱ مصوب می‌شود؟

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در این رابطه می‌گوید: موضوع تعیین وقت جلسات شورایعالی کار در حیطه اختیارات دبیرخانه شورا و وزارت کار است. ظاهراً قرار است در اسفندماه جلسه رسمی شورایعالی کار برگزار شود ضمن اینکه هیچ یک از سه گروه، درخواستی برای برگزاری جلسه فوق العاده نداده‌اند.

او ادامه می‌دهد: جلسات منظم شورایعالی کار، ماهانه در هفته سوم هر ماه برگزار می‌شود و ما نمایندگان کارگری هیچ اصراری بر تعجیل در مذاکرات مزدی نداریم. منتظر برگزاری جلسه می‌مانیم.

خدایی در پاسخ به این سوال که «آیا دیر نمی‌شود» می‌گوید: واقعیت این است که مولفه‌های تصمیم‌سازی همه مشخص است؛ نرخ‌ها مشخص است و سبد معیشت به طور رسمی نرخگذاری شده؛ حتی نیازی نیست منتظر نرخ تورم بهمن بمانیم؛ میانگین تورم سالانه را می‌توان در مذاکرات مبنا قرار داد. مذاکرات مزدی، مذاکراتی «تک مولفه ای» نیست و چندین مولفه در تصمیم گیری دخیل هستند. با تعیین نرخ سبد معیشت، کار چندانی باقی نمانده و اگر شرکای اجتماعی «واقع بین» باشند، نباید مذاکرات مزدی به درازا بکشد.

این عضو کارگری شورایعالی کار تاکید می‌کند: تنها زمانی مذاکرات طولانی و کشدار می‌شود که طرف‌های مقابل یعنی دولتی‌ها و کارفرمایان واقع بین نباشند و از اعداد دور از واقعیت و غیرعادلانه در جلسات رونمایی و دفاع کنند؛ ما درخواست داریم امسال منطقی و واقع بین به جلسه بیایند؛ با طولانی کردن جلسات، کارگران را بازی ندهند.

خدایی با بیان اینکه ملاک گروه کارگری در تعیین دستمزد، رسیدن به «مزد عادلانه» است، ادامه می‌دهد: ما کمبود وقت نداریم؛ منتظر برگزاری جلسات می‌مانیم؛ ضمن اینکه از مواضع خود عقب نمی‌نشینیم؛ قانون و به طور مشخص بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، بایدهای تعیین دستمزد را به روشنی تمام مشخص کرده بنابراین اگر همراهی و همکاریِ عادلانه باشد، نیازی به برگزاری جلسات طولانی و مذاکرات خسته کننده نیست. امیدواریم امسال شرکای اجتماعی به قانون وفادار بمانند و به الزامات قانونیِ تعیین دستمزد تمکین کنند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها