|
کدخبر: 242414

راهکارهایی برای کسب سود در بازار طلا و دلار

​اقتصاد ایران در حالت رکود تورمی به سر می‌برد و بازدهی بازارها کمتر از تورم است. پیش‌بینی می‌شود این شرایط در سال آینده نیز ادامه یابد. در این شرایط چگونه می‌توان با حفط ارزش سرمایه، کسب سود و سرمایه‌گذاری کرد؟ پیش بینی بازار دلار و طلا چگونه است؟

شرایط اقتصاد ایران نشان از احتمال تداوم بحران رکود تورمی در سال ۱۴۰۱ می‌دهد. از آن سو، مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است و سیگنال‌های متعدد و گاه متضادی از روند آن ارسال می‌شود. در این شرایط پیش بینی بازار دلار، طلا و سکه چگونه است؟ چگونه می‌تواند در این شرایط سرمایه‌گذاری و کسب سود کرد؟

امید موسوی، مدیرعامل شرکت تحلیلگر امید

بازارها همیشه مطابق با واقعیت‌ها حرکت نمی‌کنند. یعنی فارغ از اینکه مذاکرات به نتایج ملموسی ختم شود یا نشود بازار ارز تمایل به باور آن دارد. به اعتقاد اغلب کارشناسان، دلار در محدوده کانال ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان، تقاضای قوی و حمایت قدرتمندی خواهد داشت.

در صورت حصول نتایج ملموس اقتصادی از مذاکرات، می‌توان انتظار ثبات بازار ارز در سال آینده را داشت. در صورت شکست مذاکرات، سال آینده، سال شکست سقف‌های قبلی و ثبت رکوردهای جدید خواهد بود.

با این وجود، در شرایط فعلی توصیه به سرمایه‌گذاری حداکثر ۳۰ درصد در طلا و دلار و مابقی سرمایه‌گذاری در ابزارهای ریالی است.

در صورتی که دلار در محدود ۲۰ تا ۲۴ هزارتومان باشد و نرخ بهره بالای ۲۰ درصد نرود، اثر مثبت رفع تحریم‌ها باعث رشد بازار سرمایه می‌شود.

میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی

فضا درحال حاضر تا اندازه‌ای مبهم است که ریسک هر نوع سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را در بازارهای مالی، سرمایه‌‌ای و دارایی برای سرمایه‌گذاران بسیار بالا می‌برد.

می‌توان در سبد دارایی جاری در دوران رکود، تا ۸۰ درصد را به اوراق یا صندوق درآمد ثابت و پنج تا ۱۰ درصد را به طلا اختصاص داد.

پوریا بختیاری، کارشناس اقتصادی

اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی نیست و افراد باید دیدی محافظه‌کارانه نسبت به سرمایه‌گذاری داشته باشند. در شرایط رکود تورمی، بازارها کمتر از تورم بازدهی دارند. در نتیجه افراد باید سبدی از دارایی‌ها را از بازارهای مختلف تشکیل دهند و به دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند.

آنها در همین شرایط نیز می‌توانند سهام‌ها و دارایی‌ها را پیدا کنند که زیر ارزش واقعی خود معامله می‌شوند و از فرصت خرید آنها استفاده کنند.

قیمت دلار به صورت منطقی تا پایان امسال با فرض تورم ۴۰ درصد، به حدود ۲۶ تا ۲۹ هزار تومان می‌رسد و بالاتر از ۲۹ هزار تومان بعید است.

خرید طلا نیز با دید سرمایه‌گذاری تنها برای چشم‌انداز ۲ تا ۳ ساله خوب است و کانال ۱٫۱ میلیون تومان فعلی منطقی به نظر می‌رسد.

علی رئوفی، کارشناس اقتصادی

شکی نیست که سال‌های پیش رو دوران رکود تورمی است. در این دوران بازارهای کالایی و مالی اعم از خودرو، مسکن، طلا و ارز، احتمالا با افت مواجه می‌شوند و بازدهی آنها از تورم کمتر خواهد بود. در مقابل، تورم کالاهای مصرفی پایدار می‌ماند. افراد می‌توانند اولویت را بر تامین نیازهای مصرفی خود بگذارند.

سال آینده احتمالا نرخ ارز به ثبات می‌رسد. هر چند انتظاری برای کاهش قیمت آن به کمتر از ۲۵ هزار تومان وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود در میانه سال هم به ۲۸ هزار تومان برسد.

قیمت طلا نیز تحت تاثیر قیمت دلار و اونس جهانی قرار دارد و نهایتا نوسان طلا ۱۰ درصد خواهد بود.

قیمت سکه در صورت توافق تا ۱۰٫۵ میلیون تومان ممکن است افت کند و تا پایان سال بعد ممکن است تا ۱۲ میلیون تومان برسد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها