|
کدخبر: 242399

جزئیات انتقال احتمالی پول‌های بلوکه شده ایران از کره جنوبی

نمایندگانی از جمهوری اسلامی و کره جنوبی در جریان مذاکرات «وین»، رایزنی‌هایی را درباره شیوه‌های حل اختلافات چندین ساله درباره دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی برگزار کردند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که نمایندگان کره جنوبی و ایران برای بحث درباره شیوه‌های رفع اختلافات چندین ساله در خصوص دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به دلیل تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، رایزنی‌های کاری برگزار کردند.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌ های آمریکا پرداخت نشده است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در این خصوص گزارش کرد، در حالی که مذاکرات چندجانبه برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران وارد مرحله نهایی می‌شود، بانکداران و مسئولان شرکت نفت ملی و وزارت نفت ایران برای دیدار با مقام‌های دولت کره و مسئولان شرکتی این کشور به کره جنوبی سفر کردند تا درباره مسائل اقتصادی معلق گفت‌وگو کنند.

در جریان سفر دو روزه مقام‌های ایرانی به کره جنوبی که از روز گذشته (سه شنبه) آغاز شده است، دو طرف درباره گزینه‌های پرداخت دقیق و امکان از سرگیری تجارت نفت به منظور آماده‌سازی برای کاهش احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بحث کردند.

طبق گزارش یونهاپ، جمهوری اسلامی ایران دارنده جایگاه چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان قرار دارد و تأمین‌کننده اصلی نفت کره جنوبی بوده و کالاهای این کشور مانند تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و قطعات خودرو را وارد می کند.

اواسط دی ماه، منابع کره جنوبی خبر دادند سئول و تهران در حال بررسی برگزاری اولین نشست کاری خود در ماه میلادی جاری (فوریه) برای حل و فصل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مقامات سئول گفتند که کارگروه‌های پیشنهادی قرار است پس از اینکه تحریم‌های ایران لغو شد، جزئیات انتقال احتمالی پول‌ها را بررسی کنند و در صورت عدم توافق، سایر جنبه‌ها را نیز مورد بحث قرار دهند.

منبع مذکور در ادامه صحبت‌هایش به یونهاپ توضیح داد: انتظار می‌رود که این کارگروه‌ها عمدتاً درباره جزئیات روش پرداخت دارایی‌های ایران در صورت اعطای لغو تحریم‌ها از سوی ایالات متحده صحبت کنند. آن‌ها ممکن است در مورد احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها نیز گفتگوهایی داشته باشند.

شانزدهم دی ماه در بحبوحه مذاکرات در وین، «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی به اتریش سفر کرد و با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌ وگو کرد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در ۲۲ دی ماه اعلام کرد آمریکا به دولت این کشور اجازه داده است تا غرامت معوقه به گروه دیانی ایران بر اساس دستور مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری (ISDS) در سال ۲۰۱۸ را پرداخت کند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، اوفِک، در ۶ ژانویه «مجوز ویژه» ای صادر کرد تا به دولت کره اجازه دهد، به سرمایه گذار ایرانی بر سر مالکیت ناموفق دوو الکترونیک در سال ۲۰۱۰ غرامت بپردازد.

سوم بهمن ماه نیز خبرگزاری فرانسه خبر داد، سئول اعلام کرده است، کره جنوبی از محل دارایی های مسدود شده ایران، ۱۸ میلیون دلار برای پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل استفاده کرده است.

ایران به دلیل عدم توانایی در پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل، حق رای در این سازمان را از دست داده بود.جمهوری اسلامی ایران، پیش از خروج یکجانه آمریکا از توافق هسته ای ۲۰۱۵، سومین شریک تجاری کره جنوبی بود.

 

منبع: فارس

ارسال نظر