|
کدخبر: 240302

فاجعه در متروی تهران؛ ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی ضرر انباشته

دو شرکت‌ مدیریتی مترو تهران و حومه تا پایان سال ۱۳۹۸ با زیان انباشته ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی روبرو شده‌اند.

اقتصاد فاجعه در متروی تهران؛ ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی ضرر انباشته

به گزارش اکونا پرس، با وجود اینکه هنوز صورت مالی سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال جاری منتشر نشده، اما آخرین صورت مالی منتشر شده از دو شرکت مدیریتی مترو تهران و حومه نشان می‌دهد این شرکت‌ها تا پایان سال ۱۳۹۸ با زیان انباشته ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی روبرو شده‌اند.

قابل ذکر است به اعتقاد کارشناسان ادامه زیان‌دهی مترو تهران ممکن است باعث فرسودگی بیش از حد زیرساخت‌های مترو و پیشی گرفتن استهلاک از سرمایه‌گذاری در این زیرساخت حمل‌ونقلی پایتخت و حومه شود.

شایان ذکر است؛ اکنون متروی تهران و حومه ۱۴۲ ایستگاه فعال دارد و از ابتدای بهره برداری تا پایان سال ۱۳۹۹، ۹ میلیارد و ۶۳۰میلیون سفر با آن انجام شده است.

مهمترین عنصر برای هر فعالیت عمرانی و ساخت هرچیزی، منابع مالی است، مادامی که منابع مالی برای ساخت یک ایستگاه یا یک کیلومتر مسیر مترو، تأمین نشود، کار حتی یک درصد هم پیشرفت فیزیکی نخواهد داشت.تاکنون در طول ۱۰ سال گذشته، هزینه ساخت یک کیلومتر مسیر مترو و هر دستگاه واگن به دلار تغییری نکرده اما تا دلتان بخواهد ارزش ریال بالا و پایین رفته‌است.

قیمت ساخت هر کیلومتر مسیر مترو با احتساب یک ایستگاه، دو نیم تونل، سامانه تهویه بین تونلی، پایانه هر خط به همراه سه پست برق، تجهیزات و یک رام قطار برابر با ۵۰ میلیون دلار است.

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها