|
کدخبر: 240025

باز هم تغییر در قیمت کارخانه خودرو / ماجرا چیست؟

افزایش قیمت کارخانه‌ای شرکت‌های خودروساز در طرح‌های جدید فروش، انتقاداتی را متوجه آنها کرده است، این در حالی است که این افزایش قیمت ارتباطی به خودروسازان ندارد.

به استناد ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده (مصوبه خرداد ۱۴۰۰)، از ۱۳ دی ماه سال‌جاری، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان «مالیات سبز» شده است. این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی، بر اساس رتبه‌‌‌بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا ۵‌درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.

بررسی قیمت خودرو در مبدا نشان می‌دهد که خودروسازان این افزایش قیمت را در طرح‌های فروش جدید خود از ۱۳ دی ماه به بعد اعمال کردند.

از آنجا که مالیات سبز بر اساس میزان مصرف انرژی خودروها تعیین می‌شود، ‌درصد افزایش این مالیات به قیمت کارخانه‌ای محصولات تولیدی خودروسازان برای تمامی خودروها یکسان نیست.

بررسی قیمت‌های محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد اعمال این مالیات جدید بین ۲ تا ۹‌میلیون تومان به قیمت خودروها در مبدا اضافه کرده است. به طور مثال ایران‌خودرویی‌ها پیش‌تر پژو پارس LX را با قیمتی حدود ۱۷۱‌میلیون و ۲۳۴‌هزار تومان برای مشتریان فاکتور می‌کردند اما این خودرو بعد از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۳‌درصد افزایش قیمت را در مبدا به خود دید و در حال حاضر از سوی این خودروساز با قیمتی حدود ۱۷۵‌میلیون و ۹۲۴‌هزار تومان عرضه می‌شود. به عبارت دیگر این خودرو بعد از اعمال مالیات سبز حدود ۴‌میلیون و ۶۹۰‌هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

دیگر محصول آبی‌های جاده مخصوص یعنی دنا پلاس توربو شارژ نیز بعد از اعمال مالیات سبز حدود ۸‌میلیون و ۹۱۳‌هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. این میزان افزایش قیمت حدود ۵/ ۲درصد به قیمت این خودرو اضافه کرده است.

این خودرو، قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده با قیمتی حدود ۳۳۶‌میلیون و ۱۵۷‌هزار تومان در طرح‌های فروش ایران‌خودرویی‌ها حاضر بود اما از ۱۳ دی ماه به بعد غول آبی جاده مخصوص چنانچه بخواهد این خودرو را در طرح‌های فروش خود عرضه کند قیمت آن را حدود ۳۴۵‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان اعلام خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت پایه خودرو در مبدا تغییری نکرده است و این به آن معناست که خودروسازان ریالی از این افزایش قیمت به حساب خود واریز نمی‌کنند و تمام آن را باید ذیل مواد ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده، بعد از دریافت از مشتریان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

به طور مثال قیمت دنا پلاس توربو شارژ در آخرین لیستی که از سوی سازمان حمایت در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت حدود ۲۹۷‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان تعیین شد. قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده این خودروساز حدود ۳۹‌میلیون و ۷۰‌هزار تومان را تحت عنوان مالیات، عوارض و هزینه‌های شماره‌گذاری از مصرف‌کننده دریافت و آن را به قیمت محصول خود اضافه می‌کرد اما بعد از اعمال قانون جدید مالیاتی این رقم به حدود ۴۸‌میلیون تومان افزایش یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد
  • حسنی ارسالی در

    ما از مسئولین نا امید هستیم. قیمت کارخانه این خودروها به مراتب از ارزش واقعی آنها بیشتر است. اگر انحصار خودرو برچیده شود، هر چند منافع برخی ها تهدید ولی در مقابل بازار و مردم به آرامش میرسد، وگر نه به هر دری بزنی راه برون رفت از تار تنیده مافیای خودرو وجود ندارد، البته ناتوانی مسئولین بی کفایت هم باعث گستاخی آن فرصت طلبان شده، که در مقابل هرگونه تصمیم کاهش افسار گسیخته قیمت نجومی خودروهای بی کیفیت، همچنان مقاومت می کنند. متاسفانه نهایتا این مردم است همچنان تاوان بی عرضگی مسئولین را پرداخت خواهند کرد. چرا تعرفه واردات خودرو حذف نمیشه؟ حمایت نزدیک نیم قرن از تولید داخلی به چه قیمتی؟ به قیمت نابودی جان و مال مردم؟

  • ایرانی ارسالی در

    بله بنده تکمیل وجه کردم ماشینم هم فاکتور شده پیامک آمده گفته 4تومن مالیات بر ارز ش افزوده بریز حساب واقعا این عدالته ؟؟؟؟ ؟

  • ناشناس ارسالی در

    مالکان خودرو کدام ابر قدرت ها هستن که حت ی رئیس جمهور وبقیه نمی توانند دخالت کنن د کاهش خودر و !?

  • مهدی ارسالی در

    جریمه خودرو های بی کیفیت خودرو سازهای دا خلی را مردم هم با جان هم با مال هم بامال یات سبز باید بپردازند خنده دارترین کشور بعداز....

  • سعید ارسالی در

    تا وقتی که مردم ساده لوحانه می خرند . گران می شود

  • بینام ارسالی در

    واقعاً که! بی وجدانی و از جیب مردم خوردن و مکیدن خون مردم هم حدی داره. دنائت و پ ستی رو دارن از حد میگذرونن وای بحالمون

  • tina ارسالی در

    از ایران خسته شدم بابت این مافیای کثیف و بی ثباتی قیمتها
    به فکر مردم و اقش ار کم درآمد باشید
    از ماست که بر ما ست......

  • ناشناس ارسالی در

    مثل اینکه مسئولین صنایع خودروسازی و حامی انشان صحبتهای مقام معظم رهبری رو در خصوص خودروهای ساخت داخل نشنیده اند و یا از ا ین اقدامات نابخردانه و ناجوانمردانه خود منظوری دارند!

  • ناشناس ارسالی در

    جنهم میبینمتون

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه چه مملکتیه که مصرف کننده تن ها مالیات میده تولید کننده فقط سود میکنه اسمتون مسلمونه؟

  • ایرانی ارسالی در

    یه عده دزد تو ایران خودرو وسایپا جمع شد ن ماشین 20 میلیونی رو 200 میلیون میده ه ر روزم گرون میکنه جالبه ضرر هم داره میده کجای دنیا چنین چیزی دیدین چقدر این بی ش رفا کثیفن خدایا

  • عبدالصالح ارسالی در

    من برنده دی ۹۹بودم ولی الان از من هم مال یات گرفتند و رفیقم هم بود و یک روز پول و اریز کردیم ولی از ایشان نگرفتند چرا
    ضمننا چرا از برنده های سال قبل هم بگی رند

  • علی ارسالی در

    سلام درود واقعا بایست گریه کرد که مردم بدبخت اینگونه بابت جنس بنجول سر گیسه شود وهیچ تضمینی بابت کیفیت وجود ندارد هرجا مردم در رفا باشند همان جا جیب مردم تخلیه میشود

  • ناشناس ارسالی در

    برای پول گرفتن از مردم هزار راه و روش درست میکنن. بعد هم منت میزارن که پول مالیات تو جیب خودروساز نمیره ولی چرا باید مالیات خودرو سازها رو مردم بدهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها