|
کدخبر: 238492

ضرب‌الاجل به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن

وزیر اقتصاد در ضرب‌الاجلی ۲۴ ساعته به بانک‌ها هشدار داد در صورت عدم پرداخت وام بدون ضامن مدیران آن بانک‌ها را از کار بیکار خواهد کرد.

به گزارش وزارت اقتصاد؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به ۱۳ مدیر بانکی دولتی ضرب الاجل ۲۴ ساعته با موضوع عدم نیاز به ضامن در پرداخت تسهیلات خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی را تعیین کرد.

خاندوزی تاکید کرد؛ بانک‌ها در کنار بخشنامه داخلی خودشان در مورد عدم درخواست ضامن و وثیقه به منظور پرداخت تسهیلات، حتماً باید شیوه نظارت بر اجرای این مصوبه را بر روی سایت بانک قرار دهند.

 سید احسان خاندوزی در گردهمایی سراسری مدیران شبکه بانکی که با مشارکت وبیناری مدیران کل ادارات استانی وزارت اقتصاد و مدیران شعب بانک‌ها در استان‌ها برگزار شد، اظهارکرد: نمی‌توان منکر شد، در طول سال‌های گذشته، تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و وضعیت شبکه بانکی و نظام مالی ما نسبت به سال‌های پیش از آن، شاهد تحولات بسیار چشمگیری بوده است اما در عین حال، اگر می‌خواهیم مقصد متفاوتی داشته باشیم، باید مسیر متفاوتی را دنبال کنیم. خاندوزی ادامه داد: یکی از گام‌های مد نظر رئیس‌جمهوری در مسیر تحول نظام بانکی به نفع مردم، توجه ویژه به تسهیلات خرد برای متقاضیان خوش حساب است.

وی افزود: البته ممکن است این سخن باعث سوءبرداشت شود که گویا از این به بعد، بنا بر این است که عموم مردم، بدون ملاحظه ترتیبات قانونی و بطور وسیع به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات مراجعه کنند؛ در حالی که این اتفاق باید متناسب با مقدورات و محدودیت‌های نظام بانکی و با نظارت بانک مرکزی رخ دهد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: نقطه مهم و تفاوت اصلی بر مبنای تحولی که به نفع مردم صورت گرفته این است که اگر کسی برابر قوانین، واجد شرایط دریافت تسهیلات باشد، پرداخت تسهیلات به وی، باید بدون اخذ ضامن و وثیقه انجام شود.

وی یادآور شد: خود شما بهتر از همه می‌دانید که پرداخت تسهیلات خرد به افراد خوش حساب، از جمله کم ریسک‌ترین تسهیلات محسوب می‌شود.

خاندوزی در ادامه از همه مدیران بانکی خواست، بخشنامه داخلی بانک خودشان در مورد عدم درخواست ضامن و وثیقه به منظور پرداخت تسهیلات را بر روی سایت خود قرار دهند به نحوی که مردم با مراجعه به آن بتوانند براحتی با حقوق قانونی خود در این ارتباط آشنا شوند.

وی متذکر شد: در کنار این بخشنامه، باید شیوه نظارت بر اجرای این مصوبه و طرح شکایت در خصوص عدم تمکین احتمالی برخی شعب به قانون، نیز بر روی سایت قرار گیرد. وزیراقتصاد تاکید کرد: توقع ما در وزارت اقتصاد این است که بانک‌ها حداکثر ظرف ۴۸ ساعت به این مراجعات، شکایات و اعتراض‌های صورت گرفته پاسخ دهند.

خاندوزی با بیان اینکه در صورت عدم رسیدگی صحیح توسط بانک‌ها، وزارت اقتصاد خود راسا به شکایات مردمی رسیدگی خواهد کرد، اعلام کرد: این اقدام از همین امروز شروع شده و در این ارتباط راستی آزمایی بطور تصادفی در سایت وزارت اقتصاد صورت گرفته است.

وی از مدیران عامل بانک‌ها خواست، در صورت احراز تخلف مدیران شعب از مصوبه وزارت اقتصاد (که توسط خودشان در قالب بخشنامه به کلیه شعب ابلاغ شده است)، در تغییر مدیران شعب، درنگ نکنند.

وزیر اقتصاد گفت: می‌دانم در ماه‌های پایانی سال، به‌صورت طبیعی، شما در اعطای تسهیلات با مضایقی مواجه هستید و حساب‌های شما، آرام آرام به سمت تعیین تکلیف در هفته‌های پایانی سال می‌رود، اما برای آنکه این دستور دولت، روی زمین نماند، به هر نحوی که صلاح می‌دانید، منابعی را بطور خاص برای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن در نظر بگیرید.

وی تاکید کرد: گزارش این تسهیلات به‌طور هفتگی باید در اختیار معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد قرار گیرد.

خاندوزی گفت: من از رسانه‌ها و شبکه‌های استانی صدا و سیما می‌خواهم در انتهای هر هفته با مراجعه به مدیران استانی، گزارش عملکرد آنها را در این خصوص مطالبه کنند تا اعتماد مردم به شبکه بانکی هر چه سریع‌تر احیا شود. وی با بیان اینکه اجرای این سیاست‌ها برای خودنمایی وزیر اقتصاد و مدیران عامل بانک‌ها نیست، تصریح کرد: نتیجه اجرای این سیاست‌ها، بازگشت اعتماد و امید به مردم با حرکت‌هایی به ظاهر ساده است.

 

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها