|
کدخبر: 237732

۳ چهره شاخص اقتصادی به بهانه کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت کسب و کار مطرح کردند

حذف رقابت مخرب بخش خصوصی رمز توسعه کسب و کار

جایگاه ایران در حوزه کسب و کار و تعامل تجاری با جهانیان همراه محل بحث و مناقشه بوده است.

اقتصاد حذف رقابت مخرب بخش خصوصی رمز توسعه کسب و کار

مرکز همایش های وزارت کشور از ۱۵ الی ۲۰ بهمن ماه میزبان اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت کسب و کار خواهد بود که توسط انجمن مدیریت کسب و کار ایران و با مشارکت سازمان ها و نهادهای مرتبط برگزار می شود. به همین بهانه و با توجه به اهمیت برگزاری کنفرانس های تخصصی در حوزه توسعه کسب‌وکار، با پرونده گسترش نیوز همراه باشید:

مدیران اقتصادی برای برگزاری کنفرانس های تخصصی از پزشکان یاد بگیرند

امروزه توسعه دانش و علم در دنیا چه در عرصه اقتصادی و چه عرصه هایی دیگر مبنای تصمیمات مهم شده است. محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در در این زمینه گفت: در حوزه ارتباط و تعاملات اقتصادی آنچه مهم است  نگاهی مبتنی بر علم و تخصص است. اگر مدیری می خواهد موفق باشد باید از آخرین دستاوردها در حوزه ماموریتی خودش اطلاع داشته باشد. نشست های تخصصی، برگزاری نمایشگاه حرفه ای و همچنین ایجاد کارگروه های آموزشی و ... می تواند مدیر ایرانی را  نسبت به آخرین دستاورها بروزرسانی کند. به طور مثال این موارد را در میان پزشکان مشاهده می کنیم که سمینارهای تخصصی و یا دوره های عملیاتی و اجرایی و بازیادگیری را برگزار می کنند. لذا در حوزه اقتصادی هم باید اینچنین کنفرانس هایی برگزار شود.

وی افزود: مدیری (مدیر بخش خصوصی) می تواند موفق باشد که تمام فنون را متناسب با روز یاد بگیرد. نکته بعدی شناسایی بازارهای هدف در حوزه های مرتبط با ماموریت آن مدیر است. یعنی آشنایی با حوزه تخصصی آن مدیر یکی از مهمترین موضوع هایی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

محمدرضا-پورابراهیمی

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم در مورد رقابت بخش خصوصی کشور در بازارهای جهانی اظهار کرد: رقابت در داخل کشور سبب توانمندی می شود اما وقتی در عرصه بین المللی این رقابت شکل بگیرد یک رقابت مخرب خواهد بود. اگر رقابتی که دو شرکت خصوصی ایرانی در خارج از کشور دارند سبب شود تا یک شرکت خارجی برنده رقابت شود، قطعا مخرب خواهد بود. از دیگر اشکلات ما در حوزه کسب و کار آن است که شرکت ها به صورت جزیی به تجارت خارجه ورود می کنند و با مشکلات جدی روبرو می شوند.

پورابراهیمی ادامه داد: راهکار موثر برای جلوگیری از این موارد آن است که از طریق تشکیل یک ساختار متمرکز، ماموریت های شرکت را هدایت کرد (مثل سازمان توسعه تجارت و یا اتاق بازرگانی) یا به جای آن ساختار متمرکز می توان یک هلدینگ متمرکز را شکل داد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان بیان کرد: وزارت صمت موظف است با سازمان های تحت نظر خود به بخش خصوصی کمک کند، همچنین وزارت خارجه هم می تواند کمک شایانی به روند تجارت خارجی کند.  در کنار این دو وزراتخانه نباید از نقش اتاق بازرگانی هم چشم پوشی کرد.

رویدادهای تخصصی ویترین اقتصادی هستند

علی مطیع‌ جهانی، عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران اظهار داشت: «در سنوات قبل قانونی به نام قانون بهبود مستمر کسب‌وکار تصویب شد. در همین راستا مفهوم، شرایط ایجاد، وظایف سازمان‌ها و نقش دولت و حاکمیت در بهبود فرایندهای حاکم بر کسب‌وکارها را تقریباً، روشن و نظام‌مند کردیم. متاسفانه بسیاری از مواد قانونی تصویب‌شده برای بهبود وضعیت کسب‌وکارها اجرایی نشد.

علی-مطیع-جهانی

مطیع‌جهانی در ارتباط با مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارها گفت:یکی از مهم‌ترین چالش‌ها؛ بی‌ثباتی قیمت‌هاست. این مسئله گریبان گیر همه صنوف است. نوسانات نرخ ارز نیز این دغدغه‌های اقتصادی را تشدید کرد. دخالت‌های دستگاه‌های صادرکننده مجوز و بروکراسی‌های خاص آنها هم به نوبه خود تاثیرگذار است».

مدیر برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در تحلیل نقش برگزاری رویدادهای مرتبط با فضای کسب‌وکار اظهار داشت: رویداد در معنای کلی خود، محلی برای عرضه و نمایش کسب‌وکارهاست. بدیهی است که در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی، فعالان تخصصی حوزه‌ها حضور پیدا می‌کنند. رویدادها می‌تواند مکانی تخصصی باشند برای ارائه خدمات فنی- مهندسی، تجاری و بازرگانی. در توصیف نقش و اهمیت رویدادها می‌توان گفت که رویدادها ویترین اقتصادی هر کشوری به شمار می‌آید.

وی گفت: حضور فعالان در رویدادها ‌می‌تواند مستقیماً بر اقتصاد داخلی ما تاثیر بگذارد. برای مثال بر حجم تولید ناخالص ملی و ‌شاخص‌های دیگر تاثیر می‌گذارد. برگزاری مستمر رویدادها فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها را تسهیل می‌کند. اساساً فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها به برگزاری نمایشگاه و رویدادهای مختلف بستگی دارد.

وی افزود: آنها باید بتوانند هرسال، دستاوردهای جدید خود را عرضه کنند و نمایش دهند. دولت با برگزاری رویدادهای نمایشگاهی می‌تواند به صورتی یکپارچه از فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارها حمایت کند.

معاون پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران در تشریح نقش اتحادیه‌های صنفی در تسهیل فضای کسب‌وکارها گفت: اقتصاد دولتی حدود ۸۰ درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده البته این مسئله جای بحث دارد و می‌توان پرسید که چرا همچنان در اقتصاد دولتی مانده‌ایم و بسیاری از شرکت‌ها و اتحادیه‌های بزرگ نمی‌توانند با بخش دولتی رقابت کنند؟ در بخش‌های خصوصی و تعاونی، نقش اصلی را تشکل‌ها و اتحادیه‌ها بازی می‌کنند. آنها تشکل‌های تخصصی هستند. اقتصادهای خصوصی و تعاونی، دو رکن کمکی اقتصاد دولتی هستند. حتی طبق اصل ۴۴ می‌توان گفت که این دو بخش، ارکان اصلی اقتصاد کشور به حساب می‌آیند».

مطیع‌جهانی در پایان گفت: به هر مقدار که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در حوزه‌های تخصصی  قدرتمندتر باشند به همان نسبت تاثیر مثبت و مستقیمی بر اقتصاد تعاونی و خصوصی به جا خواهند گذاشت.  نقش‌آفرینی ضعیف تشکل‌های صنفی به آن معناست که سهم این دو بخش مهم اقتصادی کاهش پیدا خواهند کرد. بدون شک حمایت از شکل‌گیری و تسهیل فعالیت تشکل‌های حرفه‌ای به اقتصاد کلان کشور کمک می کند.

برگزاری اولین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کسب و کار

شمارش معکوس برای برگزاری اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت کسب و کار آغاز شده است سعید محمدی دبیر اجرئی و عضو شورای راهبردی این رویداد در تشریح برنامه های آن اظهار داشت: ارائه مقالات تخصصی، برگزاری پنل‌ها و کارگاه های تخصصی، ارائه سخنرانی های کلیدی، چندین نمایشگاه و نشست تخصصی ویژه، اعطای جوایز ملی و معرفی چهره برجسته علمی سال از بخش های مختلف این رویداد است.

سعید-محمدی

وی در ادامه گفت: این کنفرانس در ۶ محور اقتصاد و مدیریت کسب و کار در ایران و جهان، استانداردها، قوانین مالی و حقوقی کسب و کار، مدیریت منابع سازمانی و رفتار سازمانی در اقتصاد و کسب و کار، مدیریت بازار و بازاریابی، آینده پژوهی و انقلاب صنعتی چهار و پنجم و آخرین تاثیرات بحران کرونا بر کسب و کارهای ایران و جهان برگزار خواهد شد.

دبیر اجرائی کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت کسب و کار همچنین اظهار داشت: این رویداد بزرگ با حمایت ویژه وزارتخانه ها، دانشگاه ها، انجمن ها، سازمان و دیگر تشکل ها برگزار خواهد شد. وزارت علوم، انجمن مدیریت و کسب و کار ایران، چندین اتاق بازرگانی، باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو، دانشگاه علامه طباطبائی، فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، چندین انجمن در حوزه کارآفرینی، چندین دانشکده معتبر بین المللی و… برگزار می شود.

محمدی در پایان گفت: موسسه پترو آموزش یارا بعنوان مجری و مشاور برگزاری این رویداد انتخاب شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی کنفرانس به آدرس: www.bmconf.com مراجعه کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها