|
کدخبر: 236972 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد:

شرط مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

جعفر قادری: مجلس راهی ندارد جز اینکه نظر دولت در ارتباط با حذف ارز ۴۲۰۰ را تایید کند البته باید با شرط و شروطی این کار به دولت واگذار شود.

اقتصاد شرط مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

این روزها، روزهای پرکار نمایندگان مجلس است. جلسات نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق برگزار می‌شود. این کمیسیون با برگزاری چندین جلسه تاکنون ۱۷ مصوبه در بودجه را دستخوش تغییر کرده است. مواردی که موردتایید کمیسیون قرار نگرفته شامل افزایش سن بازنشستگی، خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور و ... است. یکی از تصمیمات سخت دولت و مجلس، حذف یا ماندن ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی است که کمیسیون تلفیق درحال بررسی‌های موردی است تا تصمیم نهایی در این خصوص اخذ شود. گفته می شود که تغییراتی جزئی در بودجه ۱۴۰۱ در راه است. در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم.

اختلاف بین دولت و مجلس

 جعفر قادری در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: در جزییات بودجه ۱۴۰۱ ممکن است تغییرات کلان و اساسی نداشته باشیم اما آنچه دولت در بودجه تعیین کرده شاید دستخوش تغییرات جزیی شود. حتی مواردی که در کمیسیون تلفیق مصوب شده است (همانند واردات خودرو) با ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است. در جزییات ممکن است اختلافاتی بین دولت و مجلس رخ دهد اما در کلیات بعید است مشکلی پیش بیاید.

جعفر_قادری

وی افزود: یکی از مهمترین مواردی که باید به آن پرداخت به قانون رتبه‌بندی معلمان مربوط می‌شود.  مجلس رتبه‌بندی را مصوب و دولت رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برای آن تعیین کرده است. مجلس هم با آن مشکلی ندارد. ایراداتی هم شورای نگهبان به این مصوبه گرفته که قطعا به زودی رفع می شود. همچنین قرار بود کمیته ای مشترک بین دولت و مجلس برای بررسی حذف یا ابقاء ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تشکیل شود. آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق، ریاست این کمیته را آقای نادران نماینده تهران تعیین کردند ولی ایشان تاکنون زیر بار این موضوع نرفته اند. در واقع هنوز کمیته ای در این رابطه شکل نگرفته است و قاعدتا جلسه ای هم برگزار نشده است. گویا آقای نادران گفته اند با این قضیه کاری ندارم. پیشنهاد دولت در لایحه، حذف ارز ۴۲۰۰ است و درآمد حاصل از آن نیز به گروه‌های واقع در دهک های اول تا هفتم پرداخت می شود که به برخی ۱۱۰هزار تومان به برخی ۹۳هزار تومان و ۹۰هزار تومان یارانه در ماه علاوه بر ۴۵هزار تومانی که در حال حاضر پرداخت می شود پرداخت می کند.

مجلسی راهی جز تایید ندارد

نماینده مردم شیراز  در مجلس  در پایان اظهار کرد: پیشنهاد دولت در لایحه، حذف ارز ۴۲۰۰ است و درآمد حاصل از آن نیز به گروه‌های واقع در دهک های اول تا هفتم پرداخت می شود. به برخی ۱۱۰  به برخی ۹۳  و بعضی دیگر ۹۰ هزار تومان یارانه در ماه علاوه بر ۴۵هزار تومان کنونی پرداخت می شود. اگر به پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی رای ندهیم ۴۰۰هزار میلیارد تومان از محل منابع یعنی درآمدهای نفتی را باید برای ارز ۴۲۰۰ اختصاص دهیم و اگر این کار صورت گیرد عملا ۴۰۰هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه حذف می شود و کسری منابع اتفاق می افتد. فکر می کنم مجلس راهی ندارد جز اینکه نظر دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰را تایید کند البته باید با شرط و شروطی این کار به دولت واگذار شود.

نویسنده: جعفر قادری
  • علی ارسالی در

    اگر ارز 4200 حذف شود قیمت ها چندین برابر میشود و یارانه 110 هزار تومانی هم تاثیر ی نخواهد داشت و نمایندگان و دولت فعلی در دوره بعد بی هیچ وجه رای نخواهند اورد

ارسال نظر