|
کدخبر: 218214

حواشی مصوبه خودرویی مجلس و واردات مشروط

بر اساس طرح ساماندهی بازار خودرو، واردات تنها در ازای صادرات خودرو و قطعات مجاز خواهد بود و عبارت واردات بدون انتقال ارز از مصوبه مجلس حذف و با اعمال این اصلاحات متن جدید به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.

اخیرا حساسیتهای شدیدی در فضای داخلی کشور در خصوص خودروسازان شکل گرفته است. مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو را تصویب کرده و بار دیگر با اعمال اصلاحات آنرا به شورای نگهبان ارسال کرده است. در طرح جدید مجلس احتمال انحصار واردات برای خودروسازان وجود دارد، چرا که واردات خودرو خارجی تنها در ازای صادرات خودرو و قطعات انجام خواهد شد.

گفتنی است، بر اساس طرح ساماندهی بازار خودرو، واردات تنها در ازای صادرات خودرو و قطعات مجاز خواهد بود و عبارت واردات بدون انتقال ارز از مصوبه مجلس حذف و با اعمال این اصلاحات متن جدید به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.

مکاتبه قالیباف، احتمال کوتاه آمدن مجمع و شورای نگهبان

رسولی نژاد نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به نامه قالیباف به آیت الله آملی لاریجانی گفت: ریاست مجلس مکاتباتی را با رییس مجمع تشخیص داشته اند، باید ببینیم نتیجه این مکاتبات چه شده است. بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی  انقلاب  که انحصار تولید خودرو  در اختیار دو کارخانه بوده، اکنون شاهد پایین آمدن کیفیت خودروها در داخل و افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو هستیم. یکی از اقداماتی که با تصویب این قانون انجام می دهیم  تنظیم بازار  خودرو است واین طرح  به کیفیت بهتر و بیشتر خودرو داخلی و عرضه خودروی داخلی با قیمت مناسب، کمک می کند.

ماجرای  ورود دلالان موز به صادرات سیب

از سوی دیگر این مصوبه مجلس به ماجرای دستور وزارت جهاد کشاورزی درخصوص الزام ورود موز به کشور در ازای صادرات سیب بسیار شبیه است.

اخیرا رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی  گفته است، متاسفانه افزایش قیمت موز از جایی شروع شد که وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به وزارت صمت اعلام کرد واردات موز فقط منوط به صادرات سیب باشد.

وی با بیان اینکه با این نامه پای دلالان به صادرات سیب و واردات موز باز شده است، گفت: دلالان بر روی حواله ای که به  واردکنندگان واگذار می کنند ۵۰۰۰تومان می کشند. این یعنی آنها فقط حواله های سیب هایشان را کانتینری ۱۰۰ میلیون تومان به واردکنندگان می فروشند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها