|
کدخبر: 236032

افزایش نرخ تورم زنگ هشداری برای آینده

خط کاهشی نرخ تورم پس از سه ماه شکسته شده و آمارها از افزایش نرخ تورم ماهانه خبر می‌دهد، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ تورم از چند جانب تقویت شده و زنگ هشداری برای ماه‌های آینده است.

علی‌رغم امیدواری‌هایی که دولت برای کاهش نرخ تورم می‌دهد، آمارها از افزایش تورم خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد زنگ خطر برای تندتر شدن سرعت افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم به صدا در آمده است.

تورم از مهر ماه روند نزولی خود را آغاز کرد، از نرخ ۳٫۹ درصد در شهریور به ۱٫۷ درصد در آذر ماه رسید، اما جدیدترین گزارش تورمی مرکز آمار ایران از خیز دوباره تورم خبر می‌دهد. قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در دی ماه نسبت به آذر ماه رشد ۲٫۴ درصدی داشته است.

کاهش نرخ تورم در سه ماهه پاییز در دو شاخص تورم نقطه‌ای و سالانه نیز مشخص بود. به نظر می‌رسد افزایش تورم ماهانه دی ماه تورم نقطه‌ای را بالا برده است.

علل تقویت افزایش تورم

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ تورم زنگ هشداری برای آینده است.

کمیل طیبی می‌گوید: اگرچه دولت وعده داد که تورم را کنترل می‌کند، اما موفق نشده است. برای کاهش نرخ تورم به ابزارهایی نیاز هست که دولت آن ابزارها را ندارد، حتی برای تامین هزینه‌های خود نیز نتوانسته دارایی بفروشد.

او توضیح می‌دهد: دولت برای تامین هزینه‌های خود به سراغ استقراض از بانک‌ها رفته است. از سوی دیگر نیز ماهیت بودجه نشان‌ دهنده اجرای سیاست‌ های انبساطی است. در واقع شاهد خلق نقدینگی هستیم که از مسیر خلق پول و افزایش پایه پولی رخ داده است.

این اظهارات طیبی نشان می‌‌دهد که برگشت ناگهانی نرخ تورم به دلیل دست‌اندازی دولت روی منابع بانک‌ها رخ داده است.

او از عامل دیگری می‌گوید که روی انتظارات تورمی تاثیر گذاشته است. به گفته این اقتصاددان انتظارت بازار این بود که مذاکرات به نتیجه مثبت می‌رسد، اما طولانی شدن آن موجب برگشت انتظارات تورمی به بازارها شده است.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد که به نظر می‌رسد افزایش نرخ تورم در دی ماه، زنگ هشداری برای ماه‌های آینده است.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر