|
کدخبر: 235716

۳۰ درصد واحد های مسکن ملی ۴۰ متری است

​به منظور تسهیل در خرید مسکن و کاهش آورده متقاضیان، انجمن خانه عمران پیشنهاد ساخت ۳۰ درصد از واحد‌های نهضت ملی مسکن در قالب واحد کوچک متراژ را داده است.

عضو انجمن خانه عمران می‌گوید: به دولت پیشنهاد داده ایم که برای حل مشکل هزینه آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن، نسبت به تولید واحد‌های مسکونی کوچک متراژ ۴۰ تا ۶۰ متری اقدام کند.

اگر در طرح نهضت ملی مسکن میانگین هزینه ساخت را ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای احداث یک واحد۴۰ متری، ۲۱۰ میلیون تومان آورده لازم است که در چنین شرایطی هزینه تامین مسکن برای دهک‌های پایین درآمدی کاهش پیدا می‌کند.

بحث مسکن همواره یکی از دغدغه‌های مردم در طول چند سال گذشته بوده است. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با توجه به افزایش قیمت مسکن و افزایش هزینه‌های ساخت در طول چند سال گذشته مدت زمان خانه دار شدن دهک‌های پایین جامعه را ۱۲۰ سال اعلام کرده است.

این موضوع باعث شده برخی از کارشناسان و سازندگان مسکن پیشنهاد ساخت واحد‌هایی با متراژ کمتر را مطرح کنند که البته این موضوع جدیدی نیست و تاکنون چندین بار در دولت‌های مختلف مطرح شده است.

در کشور‌های پیشرفته تقویت نظام اجاره ­داری باعث شده که خانوار‌ها در این واحد‌ها که متولی آن عموما شهرداری ­ها هستند، چندین سال سکونت کنند و کنترل تورم و تمهیدات دیگر هم باعث می­‌شود که در این کشور‌ها اجاره ­داری با شرایط دشواری همراه نباشد.

در ایران فعال نبودن صنعت اجاره ­داری، باعث شده که این سیستم با شرایط سختی همراه باشد. افزایش ناگهانی قیمت مسکن، مستاجران را با چالش مواجه کرده است در چنین شرایطی به دلیل خلاء نظام اجاره داری، افرادی که توان خرید مسکن ندارند نمی‌توانند همانند کشور‌های پیشرفته، از مکانیزم ­های جایگزین نظیر اجاره­ داری، مشکل بی ­مسکنی خود را حل کنند.

تولید واحد‌های کوچک متراژ می‌­تواند یکی از مکانیزم‌های جایگزین صنعت اجاره داری باشد که دولت باید آن را مد­نظر قرار دهد و ساخت این واحد‌ها را دستور کار قرار دهد.

علیرضا بهشت آیین گفت: در طرح نهضت ملی مسکن به دولت پیشنهاد ساخت واحد‌های کوچک متراژ را داده ایم به طوری که ۳۰ درصد از واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن را به تولید این واحد‌ها اختصاص دهد.

به گفته عضو انجمن خانه عمران علاوه بر اجرای این طرح در نهضت ملی مسکن باید شهرداری هم در این زمینه ورود پیدا کند و مجوز ساخت مسکن کوچک متراژ در بافت‌های شهری را با شرایط ویژه صادر کند.

بهشت آیین می‌گوید: در صورت رعایت مقررات ملی و ضوابط شهرسازی می‌توان واحد‌های کوچک متراژ را استاندارد و منطبق با اصول معماری ساخت به طوری که سکونت در این واحد‌ها مناسب باشد.

البته پیمانکاران و انبوه‌سازان معتقدند با توجه به قیمت زمین و مصالح در شهر‌هایی مانند تهران ساخت خانه‌هایی با متراژ کمتر از ۷۵ متر صرفه اقتصادی ندارد از این رو آن‌ها تمایلی برای این کار ندارند. این در حالی است که اگر به دفاتر املاک در مناطق شمالی شهر تهران سر بزنیم با انبوهی از فایل‌های خانه‌های متراژ بالا روبه‌رو می‌شویم که با داشتن قیمت‌های چند میلیاردی مشتری چندانی نداشته و بازار مسکن را به سمت رکود برده اند.

پیش از این وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده بود کمترین مساحت واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن ۶۰ متر است و با توجه به میانگین ساخت این واحد‌ها متراژ‌های کمتر از ۶۰ متر در طرح‌های مسکن حمایتی ساخته نخواهد شد.

به گفته کارشناسان با استفاده از فرمول ­های مختلف در طرح‌های مسکنی کشور می‌­توان از آسیب­‌های احتمالی احداث این واحد‌ها پیشگیری کرد و در صورتی که تمامی ابعاد این موضوع دیده شود، تولید واحد‌های ۴۰ تا ۶۰ متری می‌تواند فرصتی برای خانه دار کردن برخی از گروه­‌های هدف در بازار مسکن تبدیل شود.

طرح نهضت ملی مسکن در قالب ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال برای متقاضیان برنامه ریزی شده که تاکنون اراضی ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی تامین شده و اعلام شده که میزان تسهیلات برای ساخت این واحد‌ها در کلان شهر‌ها و روستا‌ها بین ۴۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است و اعلام شده بخشی از هزینه‌های ساخت از طریق این تسهیلات پرداخت می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • رضا ارسالی در

    اگروجدان داشتی
    همچین نظری نمیدادی من بادوتابچه میخوای قوطی کبریت بهم بدن

ارسال نظر