|
کدخبر: 235262

هدیه ۶ میلیاردی وزیر کار به دوستان مرفه از جیب بازنشستگان و کارگران

برخی کارشناسان علت توجه ویژه دولت به صدا و سیما را جبران سنگ تمام این سازمان برای رئیسی در دوره رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری می‌دانند ، اگر این ارزیابی منطبق با واقعیت باشد،آنگاه ، سکوت رئیس‌جمهور در قبال تخلف افشاشده وزیر کار را نباید عجیب و سوال برانگیز دانست .

اقتصاد هدیه ۶ میلیاردی وزیر کار به دوستان مرفه از جیب بازنشستگان و کارگران

 پس از گذشت چند روز از موج انتقادها درباره افشای مستند هدیه وزیر کار به برنامه «میدون» صداوسیما، سرانجام سکوت این سازمان شکست و در اطلاعیه‌ای دریافت این مبلع کلان را تائید کرد.

سکوت دولت و متهم اصلی

این در حالی است که هنوز دولت و وزیر کار به عنوان متهم اصلی، دلیل یا حتی توجیهی درباره  مستند قانونی و علت پرداخت این رقم کلان به افکار عمومی اعلام نکرده‌اند .

انفعال و نظاره گری مجلس ، نهادهای نظارتی و رسانه های اصولگرا

مجلس و نهادهای نظارتی نیز ابراز تمایل رسمی ولو برای بررسی موضوع نداشته‌اند و رسانه های اصولگرا نیز بایکوت این خبر و خودداری از موضع گیری موافق یا مخالف اقدام عبدالملکی را که خود ، پیش از وزارت از دست اندکاران برنامه «میدون» بوده را برگزیده اند.

یک نامه و یک دستور آنی برای پرداخت «سریع» ۶ میلیارد تومان به دوستان «میدون»

۸۳ روز قبل علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نامه‌ای به وزیر کار ، هزینه ساخت ۷۸۰ قسمت مسابقه «فرمون»  برای ۳۰ استان کشور را معادل  ۴۸ میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان برآورد کرده و از حجت الله عبدالملکی درخواست کمک ۴۸ میلیارد تومانی برای ساخت مسابقه میدون را مطرح کرده است. مسابقه‌ای که عبدالملکی داوری فصل دوم آن را برعهده داشت.

وزیر کار نیز در پاسخ به نامه علی فروغی مدیر شبکه سه سیما، با کمک ۶ میلیارد تومانی برای ساخت این برنامه موافقت کرده است. او به زیر مجموعه خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرده که برای عدم تاخیر در ضبط برنامه،  فرایندهای اداری و مالی  پرداخت این رقم را «سریع»  انجام دهند.

هزینه ایجاد اشتغال برای ۶۰۰۰ نفر در جیب دوستان مرفه

صدا و سیما دریافت ۶ میلیارد تومان را حق «منطقی و قانونی» خود اعلام کرده است. سوای ایرادات حقوقی فراوان و جدی به ماده قانونی مستند این سازمان، کدام «منطق» می‌پذیرد، وزیری که هزینه ایجاد هر شغل را یک‌میلیون تومان اعلام کرده، فقط با نامه ای چندخطی، دستور پرداخت «سریع» رقمی از بیت‌المال به دوستان خود را صادر کند که طبق ادعای شخص او درباره «هر اشتغال، یک‌میلیون تومان»، هزینه ایجاد شغل برای ۶۰۰۰ نفر بیکار است و با احتساب خانواده تحت تکفل آنان می‌تواند حداقل ۲۰۰۰۰ نفر را از گرداب بیکاری و فقر نجات دهد اما این پول کلان را  روانه جیب دوستان مرفه «میدون» کرده است.

وزیر «عابر بانک» یا واریز اختصاصی با «رمز عبور »رفاقت؟

آیا عبدالملکی همانند عابر بانکی تمام نشدنی با هر درخواست مشارکت مالی کلان و حتی کوچک، بلافاصله دست به قلم می‌برد و دستور پرداخت «سریع» می‌دهد یا این حاتم‌بخشی از بیت‌المال و لطف او فقط  شامل حال کسانی است که از «رمز عبور»  اختصاصی رفاقت با وزیر برخوردارند ؟

رشدی ۵۶ درصدی بودجه جام جم در سال آینده

صدا و سیما، جدای از درآمدهای سرشار و البته بی‌حساب و کتاب پخش آگهی که ارقام نجومی آن هرگز شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی نمی‌شود، طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، از بودجه در نظر گرفته‌شده ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان برخوردار است.  میزان بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰، برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده رشدی ۵۶ درصدی بودجه جام جم در سال آینده است.

شفاف نبودن دخل و خرج صدا و سیما و جهش بودجه سال آینده آن، در حالی است که بودجه ۹ نهاد اصلی فرهنگی در لایحه بودجه سال آینده ۴۰۳۶ میلیارد تومان لحاظ شده که در مقایسه با سال قبل، بیانگر کاهشی ۱۹ درصدی است.

کمک هنگفت« ندار» به  «دارا» با کدام قانون و  منطق؟!

جالب اینکه بیشترین رقم اختصاص‌یافته از بودجه صدا و سیما، به میزان سه هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان قرار است در بخش «تولیدات تلویزیونی» صرف شود. بنابراین، مشخص نیست با این بودجه‌های هنگفت، چرا مسئولان صدا و سیما برای دریافت ۴۸ میلیارد تومان جهت تولید «میدون» به وزیری نامه زده‌اند که از قضا، ده‌ها میلیون نفر از تنگدست‌ترین اقشار جامعه یعنی کارگران و بازنشستگان را تحت پوشش دارد .

بازهم مشخص نیست، وزیر آگاه از «ندار» بودن بازنشستگان  و کارگران به استناد کدام قانون و  منطق ، به خود اجازه داده ۶ میلیارد تومان از قطره قطره‌های جمع آوری شده از محل حق بیمه کارگران و کارفرمایان بحران زده را «سریع» به دوستان «میدون» بپردازد که در سازمانی  «دارا » شاغل هستند؟

اغماض رئیسی برای جبران لطف انتخاباتی صدا و سیما؟

برخی کارشناسان علت توجه ویژه دولت به صدا و سیما را جبران سنگ تمام این سازمان برای رئیسی در دوره رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری می‌دانند ، اگر این ارزیبابی منطبق با واقعیت باشد،آنگاه ، سکوت رئیس‌جمهور در قبال تخلف افشاشده ومستند وزیر کار و لطف غیرقانونی و غیرمنطقی‌اش به دوستان «میدون» را نباید عجیب و سوال برانگیز دانست . 

از رئیسی  انتظار می رود نه فقط برای زدودن این شائبه جدی ، بلکه برای نشان دادن پایبندی خود به شعارهای کلیدی اش مانند شفافیت، صداقت ، قانونگرایی ، عدالت و ... بیش و پیش از همه به پرونده این تخلف محرز ورود و بامتخلفان ، برخوردی قاطع کند تا حساب تخلف میدونی دوستان که از ذهن مردم پاک شدنی نیست به حساب شخص رئیس جمهور نوشته نشود.

صدا و سیما خطاب به رسانه ها : تشویش اذهان عمومی نکنید

  متن جوابیه روابط عمومی صدا و سیما به این شرح است:

باسمه تعالی

در پی انتقاد به اختصاص حمایت شش میلیارد تومانی به ساخت برنامه «میدون»  محصول شبکه سوم سیما، به استحضار می رساند:

برنامه میدون، گامی است در مسیر شناسایی و معرفی صاحبان ایده و نخبگان و کارآفرینان، از این رو طبیعی است که یکی از بازوهای حمایتی این برنامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب شود. چنان که بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمانها و نهادها نیز بنا به ماموریت و موضوع برنامه‌ها،  دربرنامه سازی، یاری کننده رسانه ملی هستتند. بنابراین، دریافت کمک یاد شده امری غیر طبیعی و بیرون از حدود فعالیت رسانه ملی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حساب نمی آید.

بدیهی است؛ یکی از وظایف کلان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقویت اشتغال و کارآفرینی است. در همین مسیر کمک وزارت کار به شبکه سه و برنامه هدف نظر در این شبکه، منطقی، قانونی و در راستای وظیفه ذاتی وزارتخانه است.

مستند قانونی کمک یاد شده، دقیقا بند «چ» ماده ۳۷ قانون احکام دائمی‌برنامه‌های توسعه کشور مصوب سوم مهر سال  ۱۳۹۵هیئت وزیران است.

بند یاد شده؛ تاکید می‌کند که «کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند یک درصد  از اعتبارات هزینه‌ای خود به استثنای فصول (۱و۴و۶) را طی قرارداد مشخص با صدا و سیما صرف تولید برنامه جهت فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی نمایند».

انتظار می رود که رسانه‌ها، با اطلاعات و علم نسبت به رویدادها،موضع گیری منصفانه وحرفه ای کنند و صرفا با اتکا به شنیده‌ها یا برداشت سلیقه ای و شخصی، موجب اتهام و تشویش اذهان عمومی نشوند.


 

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر