|
کدخبر: 234425

پیش‌ بینی آینده قیمت لیر در کوتاه مدت

امروز یکشنبه ۲۶ دی ماه قیمت لیر در ساعات پایانی معاملات با رشد کمتر از یک درصدی روبه‌رو شد، به دو هزار و ۴۰ تومان رسید.

قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه ۲۶ دی ماه با رشد ۰٫۴۹ درصدی به دو هزار و ۴۰ تومان رسید.

هر لیر ترکیه در روز مشابه شش ماه گذشته، یعنی ۲۶ تیر ماه با رقم دو هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۲۹٫۶ درصدی معادل هزار و ۸۶۰ تومانی را تجربه کرده است.

نرخ برابری لیر در برابر دلار امروز افرایش پیدا کرد. هر لیر ترکیه برابر با ۱۳٫۴ دلار آمریکا رسید.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، اگر رجب طیب اردوغان در سیاست‌ های خود تغییر ایجاد نکند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهشی می‌شود.

احتمالا این کاهش ارزش لیر را  به محدود ۲۰ الی ۲۵ نیز برسد.

همچنین کارشناس اقتصادی پیش می‌کنند در صورت تداوام سیاست‌های اردوغان، ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار همچنان نزولی باقی می‌ماند.

بسیاری از اقتصاددان‌ها هشدار دادند که اگر کاهش ارزش لیر ادامه‌دار باشد، طرح پرداخت غرامت روی سپرده‌های بانکی می‌تواند تورم را بیشتر کند و بر بار مالی دولت بیفزاید.

هفته نامه خبری اکونومیست در گزارشی آورده است که به نظر می‌رسد طرح ادوغان برای بیمه کردن سپرده‌های بانکی در برابر نوسانات در کوتاه مدت جوابگو باشد چراکه یک روز پس از اعلام این موضوع توسط اردوغان، قیمت لیر افزایشی شد و زیان یک ماهه را از بین برد.

بسیاری از اقتصاددانان خواستار کاهش سیاست‌های انبساطی بی پروا شده‌اند این سیاست‌ها سبب شده تا قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر به ۳۶٫۰۸ درصد افزایش یابد که بیش از پیش‌بینی‌ها بوده و دلیل آن سقوط ارزش لیر، بالا رفتن قیمت حمل و نقل و مواد غذایی بوده است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر