|
کدخبر: 233722

استارت اولین تغییر بزرگ خودروسازی در دولت رئیسی

موج تغییرات مدیریتی دولت سیزدهم سرانجام به «جاده مخصوص» رسید و دامان سایپا دومین خودروساز بزرگ کشور را گرفت.

این در حالی است که همین چند روز پیش رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد اگر وزارت صمت، مدیران خودروسازی را تغییر دهد، این کمیسیون برخورد قانونی لازم را خواهد کرد. با این حال صمتی‌ها کار خود را کردند و نخستین تغییر بزرگ در مدیریت خودروسازی کشور در دولت سیزدهم را رقم زدند.

غروب چهارشنبه هفته گذشته بود که خبر رسید میرجواد سلیمانی مدیرعامل سابق سایپا از همکاران خود در این شرکت خداحافظی کرده است. چند ساعت بعد نیز رسما اعلام شد وی از سمت مدیرعاملی سایپا استعفا داده، استعفایی که البته حرف و حدیث‌هایی در مورد آن وجود دارد. هرچه هست، سلیمانی عصر چهارشنبه گذشته پس از سه سال سکانداری سایپا، از این شرکت رفت تا محمدعلی تیموری جانشین وی شود.

طبق اعلام سایت رسمی سایپا، تیموری دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی در رشته مدیریت صنعتی و دارای کارشناسی ارشد MBA است. معاونت کیفیت مگاموتور سایپا مهم‌ترین مسوولیت وی در خودروسازی تا پیش از رسیدن به صندلی مدیرعاملی سایپا به شمار می‌رود، هرچند البته طبق اعلام سایت رسمی این شرکت، تیموری ۲۵ سال سابقه در خودروسازی دارد. تغییرات مدیریتی در سایپا تنها منوط به مدیرعامل نبود و هیات‌مدیره این شرکت نیز عوض شد. بر این اساس، محمدعلی تیموری، علیمردان عظیمی و علی شیدایی به نمایندگی از سه شرکت سهامدار گروه خودروسازی سایپا به عضویت هیات‌مدیره این گروه درآمدند.

آن طور که مدیرعامل جدید سایپا در مراسم معارفه‌اش اعلام کرده، مهم‌ترین سرفصل و محور برنامه‌هایش در گروه خودروسازی سایپا، تولید اقتصادی محصولات است. تیموری همچنین تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای مانده در پارکینگ سایپا را دیگر اولویت خود در این شرکت اعلام کرد.

مدیرعامل جدید سایپا در مراسم معارفه خود گفت: یکی از اصول توسعه در تولید و بنگاه داری که در خودروسازان تراز اول دنیا موضوعی بدیهی به شمار می‌رود، تولید اقتصادی محصولات است، زیرا بدون آن نه کیفیت به دست می آید، نه قیمت تمام شده مطلوب و نه تحویل به موقع. تیموری ادامه داد: برای داشتن تولید اقتصادی، علاوه بر توجه و تمرکز به زنجیره تامین، بحث منابع انسانی و روحیه و انگیزش آن عاملی مهم و تاثیرگذار است و بر این اساس، مدیرعامل، همه معاونان و مدیران شرکت های گروه، ملزم به بازمهندسی سیستم‌ها، اصلاح و ارتقاء ساختار برای تحقق آن هستند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: محور و شاخص بعدی برای دست یافتن به تولید اقتصادی محصولات، فعال کردن خطوط مدرنی است که در حال حاضر غیرفعال هستند. وی در مورد خودروهای مانده در پارکینگ نیز گفت: اولین جلسه کاری ما با معاون تولید و معاون برنامه ریزی جامع تولید بود و در ادامه نیز به اتفاق مدیران مرتبط با این حوزه، به صورت روزانه تکمیل و تحویل این خودروها را پیگیری و رصد خواهیم کرد.تیموری همچنین به مدیران عامل شرکت سازه گستر و مگاموتور تاکید کرد که تامین قطعات کسری و مورد نیاز برای تکمیل خودروهای کف باید مدیریت شود.

اما میرجواد سلیمانی در حالی از سایپا رفت که سه سال پیش تقریبا همین روزها جانشین محمدرضا سروش شد تا سریع‌ترین تغییر مدیریتی تاریخ خودروسازی کشور (در سطح ارشد) رخ بدهد. سروش در دوران مسوولیت محمد شریعتمداری در وزارت صمت مدیرعامل سایپا شد اما تنها سه ماه دوام آورد و با رفتن شریعتمداری و آمدن رضا رحمانی به وزارت صمت، وی جای خود را به سلیمانی داد.

دوران مدیریت سلیمانی در سایپا اما با تحریم‌های سخت آمریکا علیه خودروسازی ایران همراه بود. افت شدید تولید، کاهش سطح کیفی خودروها و تولید محصولات ناقص، از جمله اتفاقات ناخوشایندی بود که دامان سلیمانی را گرفت. هرچند اوضاع تولید رفته‌رفته بهتر شد، اما داستان خودروهای دپویی (به ادعای خودروسازان، ناقص) همچنان ادامه دارد که البته دامان ایران‌خودرو را نیز گرفته است. در کارنامه مدیریتی سلیمانی اما حذف پراید یک نقطه عطف به شمار می‌رود، ضمن آنکه شاهین (محصول جدید سایپا) نیز در دوران مدیریت وی روانه بازار شد. در دوران مدیرعاملی سلیمانی همچنین پروژه داخلی‌سازی تندر-۹۰ نیز پیگیری شد و گفته می‌شود قرار است از دل آن، مدل ایرانی این خودرو تولید و عرضه شود.

حالا باید منتظر ماند و دید مدیرعامل جدید سایپا چه برنامه‌هایی در این شرکت دارد و آیا راه سلیمانی را ادامه می‌دهد یا مسیری دیگر را در پیش خواهد گرفت.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • مهدی ارسالی در

    مدیرعامل خودرو سازی درپیتی سایپا رفت خوب برود آنجا که نادر رفت مگر فرقی هم می کن د کی مدیرعامل باشه ؟هرج ومرجی که توخودرس ازی هست نوبره جیب مردم خالی وقوطی حلبی ت حویل میدهن حقوقها ی بالا با استخدامهای س فارشی و......

  • ali ارسالی در

    کاری به این نداریم که مدیر عامل جدید کارش درسته یا نه.فقط عرض کنم از نظر اقتصادی سیاسی اجتماعی ووو اگر مدیری مثلا مانند مدیر سابق گند زده باشد عوضش کنی و حتی مدیری بیاری که از قبلی بیشتر گند بزنه سودش بیشتر تا اینکه قبلیه بمونه به شرطی که باز این مدیر فعلی اگر گند زد باز عوض بشه .نگیم همه مدیران گند زا هستند عوض کردنشون چه فایده ای داره.دور کردن ویروس مخرب همیشه منفعته، حتی اگر بعدا ویروس مخربتری جانشینش بشه.والبته اگر بعد از یک مدیر نالایق مدیری لایق بیاریم که دیگه بهشت میشه.که البته همیشه مدیران لایق را باید با التماس بهشون پست بدی ولی مدیران نالایق، با التماس ازت پست می گیرند.

ارسال نظر