|
کدخبر: 232952

قیمت جدید لیر اعلام شد (۲۱ دی)

قیمت لیر ترکیه امروز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه در میانه معاملات روز با رشد حدود دو درصدی به دو هزار و ۵۰ تومان رسید.

 امروز سه‌شنبه قیمت لیر ترکیه در میانه معاملات رشد ۱٫۴۹ درصدی داشت، به قیمت دو هزار و ۵۰ تومان رسید.

هر لیر ترکیه در روز مشابه شش ماه قبل، یعنی ۲۱ تیر ماه با رقم دو هزار ۹۰۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت ۲۹٫۳ درصدی معادل ۸۵۰ تومان را تجربه کرده است.

طی سه روز اخیر قیمت لیر ترکیه روند کاهشی داشت اما از نیمه معاملات روز گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بودیم.

سازمان آمار ترکیه نرخ تورم در این کشور را در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۶ درصد اعلام کرد.

طبق ارقام ارعلام شده از سوی این سازمان کمترین میزان تورم ۸٫۷۶ درصد در بخش ارتباطات و بیشترین میزان تورم برابر ۵۳٫۶ درصد در بخش حمل و نقل با ۴۳٫۸۰ درصد در بخش مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی بوده است.

بر این اساس و به گفته کارشناسان اقتصاد بین‌‌الملل به واسطه تورم ارزش و قیمت لیر در بازار کاهش پیدا می‌کند. برابری آن با دلار تقریبا به ۳۰ می‌رسد.

در حال حاضر ارزش هر لیر ترکیه در برابر دلار به ۱۳٫۸ است.

بخشی از اقتصاددان‌ها هشددار دادند که اگر کاهش ارزش لیر ادامه‌دار باشد، طرح پرداخت غرامت روی سپرده‌های بانکی می‌تواند تورم را بیشتر کند و بر بار مالی دولت بیفزاید.

برخی از تحلیلگران سیاسی نیز می‌گویند اردوغان روی این حساب کرده است که طرح حفاظت از سپرده‌ها، همراه با افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد، کاهش رتبه او در نظرسنجی‌ها را متوقف کرده و دریچه‌ای برای انتخاب دوباره او به سمت ریاست جمهوری باز کند.

هفته‌نامه اکونومیست در یک گزارش آورده است که در صورت در صورت ادامه یافتن سیاست‌های پولی دولت اردوغان، تورم این کشور تا پایان فصل بهار به ۵۰ درصد می‌رسد. در نهایت ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر