|
کدخبر: 232587

پیش‌ بینی مهم از آینده قیمت دلار / روند نزولی ادامه دارد؟

قیمت دلار روز گذشته تحت تاثیر اخبار برجام کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داد اما معامله گران قیمت دلار، بازار ارز امروز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ را چگونه پیش‌بینی کرده اند؟

بازار ارز روز گذشته شاهد افت شدید قیمت دلار بود. این اسکناس امریکایی روز یکشنبه کانال ۲۸ هزار تومان را برای نخستین بار پس از ۶۶ روز (۱۲ آبان ماه امسال) از دست داد و با ۷۴۰ تومان کاهش بر روی ۲۷ هزار و ۷۳۰ تومان قرار گرفت.

 قیمت دلار در دو هفته اخیر سه کانال ۳۰، ۲۹و ۲۸هزار تومانی را شکسته و از سطح ۳۰هزار و ۱۵۰تومان به ۲۷هزار و ۷۰۰ تومان رسید. مهم‌ترین عامل این کاهش سطح قیمت دلار را می‌توان اخبار منتشرشده از وین، محل مذاکرات هسته‌ای دانست.

بمب برجام در بازار دلار

روز گذشته انتشار یک خبر درباره مذاکرات هسته‌ای مثل بمب در بازار ارز تهران عمل کرد و توجه معامله گران را به خود جلب کرد. معامله گران نسبت به قبل خوشبین‌تر شدند. مذاکره‌کننده ارشد ایران در تازه‌ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگو‌هایی که با محور احیای برجام جریان دارد بیان کرد که موارد اختلاف موسوم به پرانتز‌های باز رو به کاهش است.

وی همچنین تایید کرد که مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است.‌‌ همین اظهار نظر باعث شد شیب نزولی قیمت دلار بیشتر شود.

همچنین دیروز این شایعه هم در بازار ارز تهران برجسته شد، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در گزارشی به بررسی حواشی مربوط به مذاکرات وین پرداخته و مدعی شده بود که طرفین به توافق موقت ۲ ساله رسیده‌اند. اما این خبر تکذیب شد و یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده گفت که خبر روزنامه الرای الیوم درباره حصول توافق موقت ۲ ساله در وین «کاملا غلط و ساختگی» است

قیمت دلار از نگاه تحلیل گران فنی

از نگاه تحلیل گران فنی نیز سقف کوتاه مدت بازار محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی است. برخی فعالان باور دارند که خبرهای سیاسی مثبتی تا شب گذشته به بازار ارسال نشده است و دلار به‌تدریج کمی افزایش قیمت را به ثبت خواهد رساند.

دلار بیش از یک هفته است که در مسیر کاهشی قرار گرفته است و ممکن است برخی از معامله گران تصمیم بگیرند که بخشی از ارزهای فروخته شده خود را جایگزین کنند. این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که معامله گران از حمایت محدوده ۲۷هزار و ۳۰۰ تومان اطمینان پیدا کنند. برخی فعالان نیز باور دارند که محدوده ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی درهم برای بازیگران ارزی اهمیت دارد و رفتن درهم به بالای این محدوده می‌تواند زمینه ساز افزایش خریدها در بازار دلار شود.

اما معامله گران قیمت دلار، بازار ارز امروز دوشنبه ۲۰ دی ۱۰۰ را چگونه پیش‌بینی کرده اند؟

پیش‌بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی دیشب بر روی ۷ هزار و ۵۲۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز یکشنبه ۹۰ تومان کاهش را تجربه کرده بود. قیمت طلایی درهم نیز شب گذشته بر روی ۷هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. بنابراین پیش‌بینی قیمت دلار از مسیر درهم نزولی است.

پیش‌بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

پیش‌بینی قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته بر روی ۲۷ هزار و ۵۸۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی شنبه شب ۱ هزار و ۲۵۰ تومان کاهش را نشان می‌دهد. در معاملات پشت خطی شنبه شب قیمت دلار فردایی بر روی ۲۸ هزار و ۸۳۰ تومان قراد داشت. بنابراین معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ را نزولی پیش‌بینی کرده اند

پیش‌بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان بود که نسبت به قیمت شنبه شب ۱ هزار و ۴۱۰ تومان پایین رفته بود.

شنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار بر روی ۲۸ هزار و ۷۱۰ تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال کاهش قیمت دلار رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش‌بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ پایین می‌رود.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها