|
کدخبر: 231849

کدام گروه بورسی با برجام رشد می کند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال ۹۴ پس از اینکه مذاکرات به نتیجه رسید، سهام بورسی رشد خوبی را داشتند و با توجه به چنین تجربه‌ای فکر می‌کنم فروش سهام تصمیم اشتباهی است. عده‌ای گمان می‌کنند با توافقات برجامی و افت دلار، شاخص‌های بازار سرمایه نیز دچار ریزش می‌شود در صورتی که چنین تصوری صحیح نیست.در حال حاضر قیمت‌ سهام با نرخ دلار کمتری در حال معامله بوده و در حقیقت بازار سرمایه اصلاحات زیادی را پشت سر گذاشته است. در بعضی از نمادها قیمت‌ در کف معاملاتی هستند و به نظر می‌رسد اگر توافقی شکل بگیرد، شاهد رویکرد مثبتی در بازار باشیم.

اقتصاد کدام گروه بورسی با برجام رشد می کند؟

حمزه کریمی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه  اظهار کرد: تغییرات نرخ دلار آزاد جنبه روانی بر بازار سهام دارد و نوسانات آن تحت تاثیر مذاکرات است؛ زمانی که خبر خوبی از مذاکرات به گوش می‌رسد، بازار ارز واکنش به آن نشان داده و دارندگان آن تصمیم به فروش می‌گیرند در نتیجه قیمت‌ها با افت رو به رو می‌شوند. اگر هم اتفاق بدی در خصوص روند مذاکرات بیفتد با افزایش قیمت رو به رو می‌شویم اما به طور کلی گمان می‌کنم تا زمان وصول نتایج مذاکرات، روند قیمتی دلار در همین محدوده فعلی باقی بماند. به بیان دیگر انتظار می‌روند دلار در بازار آزاد افت شدید و یا بالعکس رشد چندانی را تجربه نکند.

کریمی تشریح کرد: از آنجایی که نوسانات دلار آزاد از نظر روانی بر بازار سرمایه اثرگذار بوده، فعالان بازار سهام نیز قطعا در شرایط فعلی با ابهامات زیادی مواجه هستند  و ترجیح می‌دهند سرمایه‌ خود را در عوض حفظ سهام، نقد کنند. در حال حاضر بسیاری از سهامداران نسبت به نتایج مذاکرات و پیش آمدهای آن ترس دارند.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ پس از اینکه مذاکرات به نتیجه رسید، سهام بورسی رشد خوبی را داشتند و با توجه به چنین تجربه‌ای فکر می‌کنم فروش سهام تصمیم اشتباهی است. عده‌ای گمان می‌کنند با توافقات برجامی و افت دلار، شاخص‌های بازار سرمایه نیز دچار ریزش می‌شود در صورتی که چنین تصوری صحیح نیست و در نخستین تجربه توافقات خلاف این موضوع ثابت شد و شاهد رشد سهم‌های بورسی بودیم.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سهام ارزنده است، گفت: در حال حاضر قیمت‌ سهام با نرخ دلار کمتری در حالی معامله بوده و در حقیقت بازار سرمایه اصلاحات زیادی را پشت سر گذاشته است. در بعضی از نمادها قیمت‌ در کف معاملاتی هستند و به نظر می‌رسد اگر توافقی شکل بگیرد، شاهد رویکرد مثبتی در بازار باشیم.

وی درمور این پرسش خبرنگار که چه گروهی‌هایی بیشترین نفع را از توافقات برجامی می‌برند؟ پاسخ داد: با شکل گیری توافقات وین تنها یک گروه مشخص منتفع نمی‌شود بلکه کل اقتصاد از این موضوع بهره‌مند می‌شود. فارغ از این موضوع با مثبت شدن نمادهای بزرگ و لیدرها، جو کلی بازار با آن همسو می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در نخستین تجربه از توافقات، بازار به طور حدودی تا سه ماه از آثار مثبت آن بهره مند شد؛ بنابراین اکنون هم اگر از آن اثر بپذیرد با یک تاثیر کوتاه مدت و جو روانی مقطعی رو به رو بوده و بعد یک روند منطقی را در پیش خواهد گرفت.

کریمی در خاتمه این گفت‌وگو با اشاره به علت منفی شدن بازار سرمایه در روزهای معاملاتی پایان این هفته، بیان کرد: بازار سهام طی ۱۰ سال اخیر به واسطه ورود سهامداران جدید، رشد خوبی را پشت سر گذاشته اما متاسفانه از نظر فرهنگ سرمایه گذاری رشد نکرده است. بازار سرمایه معضلات زیادی بسیار زیاد رو به رو بوده و یک متولی مشخص و اصلی ندارد و هر روز با مصوبات و یا تهدیدهای جدیدی رو به رو می‌شود و همین موضوع سهامداران را سردرگم کرده است. از طرفی به پایان سال نزدیک می‌شویم و انتظارات برای رشد برآورد نشده و سهامداران ترجیح می‌دهند دارایی خود را با ضرر به فروش برسانند و بخشی از اصل وجه خود را دریافت کنند.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر