|
کدخبر: 231773 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

وضعیت بورس بعد از انتشار اخبار مذاکرات

مسعود میرزا باقری: خبرهایی به شدت ضد و‌نقیض از وین به گوش می‌رسد. ایران می‌گوید به توافق نزدیکیم اما غربی‌ها می‌گویند از توافق فاصله داریم.

سرمای زمستان در بورس رخنه کرده و هفته گذشته روزهای کم‌رمقی را در بورس پشت سر گذاشت. حجم معاملات بازار به طور میانگین بین دو تا سه هزار میلیارد تومان بود؛ در نتیجه با افت بیش از ۴/ ۲ ‌درصدی هفته را پشت‌سر گذاشت. در هفته گذشته تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که شاخص در مسیر رشد خود احتمالا در محدوده یک‌میلیون و چهارصد هزار واحدی به چالش کشیده می‌شود زیرا در این محدوده با چند مقاومت مهم مواجه است عملا نیز همانطور که مشاهده کردیم شاخص در عبور از این مقاومت ناکام مانده است. از طرف دیگر نخستین حمایت شاخص در محدوده یک‌میلیون و ۳۴۰ تا یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار واحد قرار دارد. برهمین اساس و با توجه به مسائلی که پیشروی این بازار است به‌نظر نمی‌رسد شاخص‌کل بازار سرمایه در هفته جاری نوسان شدیدی را به خود ببیند. کارشناسان بورسی همچنان از تاثیر عواملی مثل نتایج مذاکرات هسته‌ای و بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سخن می‌گویند. برای بررسی بیشتر موضوع با مسعود میرزایی، کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشستیم.

هفته‌ای کم رونق و ملال آور

 

مسعود-میرزاباقری

مسعود میرزا باقری در تحلیل هفتگی روند بازار به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «هفته گذشته هفته‌ای بسیار کم‌رونق و ملال‌آور برای بازار سهام بود. حجم معاملات پایین بود و علاوه بر آن در دامنه بسیار پایینی هم دنبال می‌شد. با اینکه زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شنیده می‌شود اما همچنان در نمادهایی که بعد از حذف ارز ترجیحی از مواد اولیه‌ موردنیازشان می‌توانند نرخ بالا داشته باشند (مثل تولید‌کنندگان لبنیات و اقلام خوراکی نظیر روغن) و احتمالا به حاشیه سود مناسبی برسند شاهد هیچ جنبشی نبودیم. اما در آینده  می‌توان انتظار داشت که این امر اتفاق بیفتد.

وی افزود: در هفته پیش همچنین با افزایش نرخ نفت برخلاف همیشه شاهد افزایش نرخ گروه پالایشی نبودیم. در گروه‌های ریالی و‌کارمزدی هم همانند دیگر گرو‌ه‌ها، خبری از جوش و خروش بازار نبود. این امر نشان می‌دهد که ناامیدی سراسری و یک سردرگمی همگانی بازار را گرفته است. همچنین در هفته پیش شاهد دور هشتم مذاکرات برجامی بودیم. خبرهایی به شدت ضد و‌نقیض از وین به گوش می‌رسد. ایران می‌گوید ما به توافق نزدیکیم اما غربی‌ها می‌گویند دوریم و روس‌ها می‌گویند همه چیز تحت کنترل و خوب است. به نظر می‌رسد تا زمانی که قضیه برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند ورود ارز را تسهیل کند و تحریم‌ها را کاهش دهد مشخص نشود همچنان شاهد بازار خوبی نباشیم.

تاثیر اتفاقات قزاقستان

میرزاباقری ادامه داد: «در بازارهای جهانی نیز شاهد بودیم که هم نرخ نفت و هم نرخ فلزات اساسی افرایش یافت. ضمن اینکه رمزارزها در هفته پیش روند کاهشی پیدا کردند. همچنین اتفاقات قزاقستان را داشتیم.  ناآرامی هایی را به خاطر افزایش نرخ حامل‌های انرژی در این کشور شاهد بودیم. این موضوع سبب شد هم بازار اورانیوم و هم بازار نفت به علت این تنش‌ها متاثر شود. با توجه به اینکه قزاقستان برق ارزان دارد یکی از کشورهایی است که ماینرهای زیادی در این کشور فعال است. این ناآرامی‌ها بر سه بازار ( نفت، اورانیوم، کریپتوکارنسی) تاثیرگذار بود ولی باعث نشد که در بورس تهران شاهد رفتار خاصی در بین سرمایه‌گذاران باشیم».

این کارشناس بازارسرمایه در پایان اظهار کرد: «امیدواریم در هفته جاری روند منفی بازار کاهش پیدا کند و بازار سمت و سویی جدیدی پیدا کند. ضمن اینکه با آغاز هفته جاری دور هشتم مذاکرات به اتمام می‌رسد و تا حدی مشخص می‌شود که مذاکرات به کجا خواهد رسید. شاید این امر یک ترقی برای بازار سرمایه باشد و شاهد هفته بهتری نسبت به هفته گذشته باشیم».

  • ناشناس ارسالی در

    بورس ایران هیچ وقت مثبت نخواهد شد چون مس ولین نمی خواهند هر وقت موقعش برسد خو دشا ن مثبت میکنن دیگر اعتمادی به هیچ کس نی ست فقط حرف مفت و الکی
    در عمل صفر و صفر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها