|
کدخبر: 231283

کمترین رشد بودجه آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۱

نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ آموزش و پرورش حاکی از آن است که برای برخی بخش‌های این وزارتخانه بودجه متناسب با ماموریت‌ها در نظر گرفته نشده است.

چندی پیش بود که لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم به مجلس تقدیم شد، بودجه‌ای که نقد و بررسی آن در بخش نظام تعلیم و تربیت مواردی قابل توجه دارد.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور با پیش‌بینی ۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال منابع و مصارف کل و ۱۵.۰۵۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال بودجه عمومی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین و عیالوارترین وزارتخانه کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ درصد سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه کشور ۷۸/۴ درصد و سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور ۵۳/۱۱ درصد پیش‌بینی شده است.

اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱، با احتساب ردیف‌های متفرقه ۱,۷۳۶,۵۸۶,۰۱۵ میلیون ریال است. از میزان کل بودجه آموزش و پرورش حدود۱،۲۶۸،۶۸۲،۳۲۰،۰۰۰،۰۰۰ریال صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود (با احتساب طرح رتبه‌بندی) که نسبت به کل بودجه دستگاه (با احتساب متفرقه) ۷۳ % بودجه را شامل می‌شود و با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، میزان رشد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حدود ۵۵ همت (حدود ۴۶.۶%) پیش‌بینی می‌شود.

معاونت گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با همراهی کارشناسان و مدیران پیشین آموزش و پرورش مروری بر روند بودجه‌ سال آینده این وزارتخانه داشته‌اند؛ موضوعی که همواره کلاف سردرگم آن بر این وزارتخانه تاثیر داشته و زمینه‌ساز بسیاری از چالش‌ها و معضلات مزمن این وزارتخانه است.

رشد ۱۸ درصدی بودجه عمومی دانشگاه فرهنگیان

با وجود آمار و ارقام در برخی بخش‌های مرتبط به آموزش و پرورش که جزو شاکله اصلی این نهاد محسوب می‌شود بودجه ۱۴۰۱ آموزش و پرورش تامل‌برانگیز شده است از جمله اینکه رشد بودجه عمومی دانشگاه فرهنگیان ۱۸ درصد است که با توجه به همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی و افزایش هزینه‌ها منطقی به نظر نمی‌آید.

در قسمت درآمد اختصاصی شاهد رشد ۷۲۳ میلیارد تومانی (۴۱ درصد) هستیم. اعتبار در نظر گرفته شده برای درآمد اختصاصی ۱.۷۰۰ میلیارد تومانی برای دانشگاه فرهنگیان به‌ جز گرفتن کسر از حقوق دانشجومعلمان محقق نخواهد شد.

حذف بودجه اعمال مدرک دوم فرهنگیان

با توجه به پیش‌بینی ۱۲.۵ همت در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن حداقل ۱۰ درصد افزایش سنواتی و ۲۵ هزار نومعلم، به مبلغی در حدود ۳۰ همت نیاز باشد که مبلغ ۲۵ همت کافی نیست و شاهد عدم پیش‌بینی بودجه اعمال مدرک دوم فرهنگیان هستیم. افزایش سنواتی تاثیر تطبیق و فوق‌العاده‌ها به صورت دقیق چه در لایحه رتبه‌بندی و چه در بودجه آموزش و پرورش مطرح نشده و پاسخگوی انتظارات جامعه معلمین نخواهد بود.

بیشترین و کمترین میزان رشد بودجه

بررسی بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که بودجه ستادی در سال ۱۴۰۱ با رشد اعتباری۸۹.۳ درصدی بیشترین و معاونت پرورشی با منفی ۶۴ درصد رشد کمترین میزان رشد را داشته است.

میزان بودجه ستادی ۸۹۴۳۷۷۳۰ میلیون ریال و درآمد آن ۸۳۳۷۹۰۰۰ میلیون ریال اعلام شده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها