|
کدخبر: 228762 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

دست دولت کماکان در جیب مردم / بودجه اصلاح می شود؟

فلاحی: با این لایحه بودجه، کماکان دست دولت در جیب مردم است و شاهد یک بودجه غیر شفاف هستیم. تلاش شده است که به نحوی دستگاه های مختلف، حذف یا ادغام شوند. اما چون کاری رادیکالی و ناگهانی است، می تواند چالش های اساسی ایجاد کند.

اقتصاد دست دولت کماکان در جیب مردم / بودجه اصلاح می شود؟

چندی پیش ابراهیم رئیسی در شرایطی اولین لایحه بودجه خود را به مجلس ارائه کرد که تیم مذاکره کننده دولت او در حال مذاکرات فشرده با قدرتهای بزرگ بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام در شهر وین بودند. بررسی ها نشان میدهد بودجه ایران با فرض عدم توافق در برجام بسته شده است. با بررسی بودجه ۱۴۰۱ پیشنهادی دولت می توان استدلال کرد که ابراهیم رئیسی امید چندانی به نتیجه بخش بودن توافق ندارد و اساسا بودجه ۱۴۰۱ بدون در نظر گرفتن رسیدن به توافق برجام طراحی شده است. با این حال در برخی موارد، پیشنهاد تیم رئیسی در بودجه بر مبانی کلان اقتصاد کلان بسته شده است. بر خلاف بودجه های گذشته که تلاش داشتند با پیش‌بینی قیمت‌های غیر واقعی نفت کسری بودجه را پنهان کنند، بودجه سال بعد هر بشکه نفت صادرات ۶۰ دلار فرض شده است: که البته این یک پیش‌بینی کاملا محتاطانه است.

فلاحی

دولت می خواهد هرطور شده اوراق قرضه چاپ نکند

در همین راستا گفتگویی با سارا فلاحی نماینده مجلس یازدهم داشتیم،. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز درباره وضعیت بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: بنده انتقاداتی به لایحه بودجه دارم. یکسری از برآوردهای آن اشتباه است. اینکه روی درآمدهایی که نمی دانیم به دست خواهیم آورد یا نه سرمایه گذاری می کنیم اشتباه است.  دوبرابر شدن درآمد گاز و یا درآمدهای مالیاتی که ۶۴ درصد در بودجه ۱۴۰۱ روی آن سرمایه گذاری شده است. این درحالی است که ۱۴ درصد درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۰ هنوز محقق نشده است. دولت می خواهد هرطور شده اوراق قرضه چاپ نکند و با نرخ تسعیر ارز و حذف ارز۴۲۰۰ تومانی کسری بودجه را جبران کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس اظهار کرد: با این لایحه بودجه، کماکان دست دولت در جیب مردم است و شاهد یک بودجه غیر شفاف هستیم. تلاش شده است که به نحوی دستگاه های مختلف، حذف یا ادغام شوند. اما چون کاری رادیکالی و یهویی است، می تواند چالش های اساسی ایجاد کند. از طرفی دیگر سازمان برنامه و بودجه همه چیز را از سر خود باز کرده است و توپ را به زمین وزارت خانه ها و نمایندگان مجلس انداخته است. این نوع تقسیم بودجه از راه وزارت خانه ها می تواند تبعاتی در پی داشته باشد.

چانه زنی با ۱۹ وزارت خانه بجای یک سازمان

فلاحی بیان کرد: وقتی وزارت خانه ها مسئول بودجه شوند، ما نمایندگان باید بجای آنکه با سازمان بودجه چانه زنی کنیم،‌باید به سراغ ۱۹ وزارت خانه برویم و اگر به نتیجه نرسیم مسیر استیضاح و آمد و شد آنها به مجلس فراهم شود. این کار سازمان و بودجه عملا نمایندگان را در برابر وزار قرار می دهند که می تواند تبعات متعددی را به همراه داشته باشد و یک بحران برای مجلس به جهت آمد وشد ایجاد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: ضمن اینکه بدون توجه به مذاکرات مهمی همچون برجام بودجه را بسته اند که ناشی از این مورد است که نگاهی به آینده نداریم و برآوردهای دقیقی نداریم. اگر بن بر فرمایشات رهبری به سمت خنثی سازی تحریم ها می رفتیم و مذاکرات را نادیده می گرفتیم، یک بحث دیگر بود. اما ما به شکل کامل و دقیق به سمت خنثی سازی تحریم ها نرفتیم و مذاکرات را داریم از سر می گیریم. انتظار عموم مردم بر این است که تحریم ها لغو شود اما فعلا نشده است.

نماینده مجلس یازدهم در پایان اظهار کرد: این برآوردها ما را در سال ۱۴۰۱ با مشکل روبرو می کند. در بستن لایحه عوامل شگفت سازی که در نگاه آینده پژوهان مطرح است را باید مدنظر داشته باشیم. اگر بودجه را بر روی این مورد نبسته ایم،‌ باید بر روی اصلاح آن دقت کنیم که اگر برجام به نتیجه نرسید،‌ چکار کنیم. در هر صورت هر اتفاقی که در آینده رخ می دهد باید با نگاهی به آینده باشد. در پایان امیدوارم که بر این لایحه بودجه در مجلس اصلاحات اساسی شکل بگیرد.

  • ناشناس ارسالی در

    مثل خودرو
    که تو‌ واردات دست تو جیب قشر متوسط
    تو تولید دست تو‌جیب قشر متوسط
    مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که مردم را به صبر دعوت میکند

    ده ساله جمهوری اسلامی ایران به خاطر همین مدل تفکرات پایگاه مردمی را از دست داده و خود را به پوست کلفتی زده

    جواب این پوست کلفتی را خواهید گرفت ..البته بعضی ها به آن دولت و این دولت ربط میدهند اما ربطی به دولت قبل و این دولت ندارد و ربط به تفکرات همین سیستمی دارد

    که بر دولتها غالب است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها