|
کدخبر: 228170

اینترنت سریع تر می‌شود اما ۴ سال بعد!

در حالی که کندی سرعت اینترنت در چند ماه گذشته باعث گلایه‌های فراوانی از سوی کاربران شده است، رئیس رگولاتوری از پیش‌نویس اصول اولیه رساندن فیبرنوری به خانوارها تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.

قطعی چند مسیر فیبرنوری و پهنای باند، باعث کندی اینترنت کشور در این روزها شده و اختلال در شبکه اینترنت در چند ماه گذشته به یکی از دغدغه‌های عمومی تبدیل شده است..

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که برنامه دولت این است که در چهار سال آینده، به خانه‌های مردم فیبر نوری ببرد و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند.

براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در طرح معماری شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوار‌ها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت اینترنت ۲۵ مگابیت برثانیه به پهن‌باند دسترسی داشته باشند.

هرچند در این مصوبه بر تکنولوژی این دسترسی اشاره نشده است؛ اما از زمان روی کار آمدن عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم او تأکید کرده که این میزان دسترسی باید بر مبنای تکنولوژی فیبرنوری باشد.

وزیر ارتباطات در نامه‌ای به رئیس رگولاتوری خواستار برنامه‌ریزی برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نوین به‌ویژه مبتنی بر فیبرنوری از جمله وظایف کلیدی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال‌های پیش‌رو خواهد بود.

اینترنت چگونه توسعه می‌یابد؟

اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا همان رگولاتوری چگونه می‌خواهد وضعیت نابسامان توسعه اینترنت ثابت در کشور را در عرض ۴ سال و با رساندن اینترنت مبتنی بر فیبرنوری با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه به خانوارها و کسب‌‌وکارها اصلاح کند؟

صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری این وظیفه را یکی از وظایف بزرگ خود می‌داند که در انجام آن همه بخش‌ها باید سرکار بیایند.

او به این نکته اشاره کرد که رساندن اینترنت ۲۵ مگابیت برثانیه وظیفه ما نیست و قرار نیست در این زمینه تصدی‌گری کنیم، فقط ما سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری لازم را انجام دهیم و کار توسط بخش‌خصوصی (FCPها) و مخابرات انجام شود.

عباسی شاهکوه، یکی از بهترین راه‌های فیبرکشی به جای کندن زمین را، فیبرکشی هوایی می‌داند که در بسیاری از کشور‌ها صورت می‌گیرد. او در این زمینه توضیح داد: «۸۰ درصد فیبرکشی در بسیاری از کشورها از طریق فیبرهوایی است که هم هزینه‌‌ها را کاهش می‌دهد و هم سرعت اجرا را افزایش می‌دهد. بنابراین ما می‌توانیم با در نظر گرفتن برنامه‌ای استفاده از فیبرنوری هوایی وزارت نیرو را برای آن‌ها تعریف کنیم.»

صادقی شاهکوه می‌گوید: پیش‌نویس اولیه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی پرسرعت نوری هفته گذشته در رگولاتوری با حضور بازیگران این عرصه تدوین شده است.

براساس توضیحات او این پیش‌نویس هنوز قانونی نیست و به تصویب کمیسیون رگولاتوری هم نرسیده، ولی آن‌ها در تلاش هستند که تا قبل از پایان سال برنامه اتصال خانوارها به اینترنت بالای ۲۵ مگابیت برثانیه را نهایی کنند.

 

منبع: زومیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها