|
کدخبر: 212239

تا پایان سال منتظر اینترنت پاک باشید

وزیر ارتباطات در دیدار با مراجع تقلید از راه‌اندازی اینترنت پاک کودک و نوجوان تا پایان سال خبر داد که در آن آسیب‌های موجود در فضای مجازی وجود نخواهد داشت و استفاده از آن برای خانواده‌ها اختیاری است. او همچنین راه‌اندازی نسخه‌های بومی پلتفرم‌های خارجی را امری شدنی و در گرو همراهی مردم و مسئولان دانست.

«عیسی زارع‌پور» در سفر روز گذشته خود به قم و دیدار با مراجع تقلید، از هدف نهایی وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی سخن گفت. او با تاکید بر راه‌اندازی اینترنت کودک و نوجوان تا پایان سال، گفت:

«در اینترنت کودک و نوجوان آسیب‌های موجود در فضای مجازی وجود نخواهد داشت و زیرساخت لازم برای استفاده پاک از اینترنت ایجاد می‌شود اما استفاده از آن برای خانواده‌ها اختیاری است. همچنین نرم‌افزارهای کنترل نیز مانند سایر کشورهای دنیا برای محافظت کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی در قالب این طرح در اختیار پدر و مادرها قرار خواهد گرفت تا این افراد کمترین ضربه را از این فضا ببینند.»

زارع‌پور همچنین وعده داد تحقق شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت فضای مجازی برای رفع نیازهای مردم با استفاده از سرویس‌های داخلی و با سرعت و کیفیت مناسب نیز بصورت جدی در دوران وزارتش دنبال خواهد کرد.

به گفته وی فناوری اطلاعات و فضای مجازی فرصتی برای حل مشکلات کشور و ارتقای کارآمدی است و در این راستا دولت الکترونیک برای افزایش کارآیی و کاستن از فساد و افزایش شفافیت صرفا با ایجاد این زیرساخت‌ها محقق می‌شود:

«ذات فضای مجازی یک پدیده اجتماعی است که به دلیل ویژگی‌های چنین پدیده‌ای همراه با برخی تبعات و آسیب‌ها است. اما نگاه ما به این فضا نگاه فرصت آفرینی و استفاده حداکثری از قابلیت‌های آن و تلطیف چالش‌ها و پیشگیری از آسیب‌ها است؛ چرا که نگاه صفر و صدی و برخورد سلبی در این عرصه راهگشا نیست. همچنین اگر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشور تکمیل شود می‌توانیم شاهد ایجاد مشاغل زیادی در این حوزه باشیم.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در هیج کجای دنیا فضای مجازی را به حال خود رها نمی‌کنند و حتی آن‌هایی که این فضاها را به‌وجود آورده‌اند درصدد فرهنگ‌سازی و جلوگیری از آسیب‌های آن برآمده‌اند، اظهار داشت طراحان گوگل امروزه با توجه به آسیب‌های موجود در این فضا اجازه هر گونه استفاده‌ای به نوجوانان خود نمی‌دهند و سازوکارهایی برای جستجوی ایمن و اخلاق مدار در آن پی ریزی کرده‌اند.

تاکید وزیر ارتباطات بر حمایت از بومی‌سازی

زارع‌پور با بیان اینکه از زمانی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شده است از گوشی ایرانی استفاده می‌کند، به وضعیت شرکت بومی «جی ال ایکس» (سازنده گوشی ایرانی) اشاره کرد و گفت:

«این شرکت اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. روزگاری در این شرکت ایرانی حدود دو هزار نفر مشغول کار بودند که هم اکنون بدلیل عدم حمایت‌های لازم از تولید داخل، تعداد کارکنان این شرکت به ۲۰۰ نفر رسیده است.»

او با تاکید بر اینکه مونتاژ یک مساله مورد قبول در صنعت جهانی است اظهار داشت هم اکنون بسیاری از برندهای مطرح تلفن همراه در کشورهای دیگر مونتاژ می‌شود و شرکت پردازنده فقط نسخه اصلی را در اختیار این شرکت‌های فراملیتی قرار می‌دهد.

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد تا زمانی که مسئولان و نخبگان از پلتفرم‌های بومی استفاده نکنند نمی‌توان انتظاری از مردم داشت، یادآور شد امکان تغییر ذائقه‌های فرهنگی موجود در ایران به صورت دفعی وجود ندارد و نیازمند کارهای بلندمدت است: «اگر مسئولان و مردم همراه و همدل شوند، می‌توانیم در تمام پلتفرم‌های مطرح خارجی، نسخه‌های بومی راه اندازی کنیم بدون اینکه کمترین اختلالی در روند خدمات ایجاد شود.»

 

منبع: دیجیباتو

ارسال نظر