|
کدخبر: 226418

اینترنت گران می‌شود + جزئیات

وزیر ارتباطات با بیان اینکه، افزایش قیمت اینترنت در طول ۱۰ سال گذشته دست نخورده باقی مانده از افزایش قیمت تدریجی تعرفه‌های ارتباطاتی خبر داد.

زارع پور وزیر ارتباطات بیان کرد: اعمال فیلترینگ و محدودیت در تمام دنیا وجود دارد و حتما برای سالم سازی فضای مجازی لازم است. طرح صیانت باید اتفاق بیفتد، چون فضای مجازی به محل زیست مردم تبدیل شده و اگر قاعده مند نباشد ما به عنوان حاکمیت نمی‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم و لازمه آن شفاف سازی است.

زارع پور گفت: یکی از برنامه های اساسی ما این است که شبکه ملی اطلاعات را محقق کنیم چراکه باعث شده است بهره گیری از آن تبدیل به فرصت تمدن ساز شود.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری خود که امروز (۲۷ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا بسیاری از عزیزان را از دست دادیم و امیدواریم شر این بلا از سر کشور ما کم شود.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات همه جوانب زندگی بشر را در اختیار قرار داده است، افزود: در این دو سال این فناوری نقش خود را پیدا کرده است و با کمک متخصصان این حوزه ، تهدید کرونا را تبدیل به فرصت شد و بسیاری از زیرساخت ها را کمتر از چند ماه به منصه ظهور گذاشتند.

زارع پور گفت: نکته دولت سیزدهم این است که فناوری اطلاعات یک فرصت است و باید در راستای حل مشکل مردم و اثر بخشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه همین چند روز گذشته مدیرعامل یکی از بزرگترین را به کنگره آمریکا فراخواندند و از آسیب های این پلتفرم برای کودکان و نوجوانان از او پاسخ خواستند، تصریح کرد: این فناوری فرصت ساز، تهدید های جدی دارد اما فرصت های آن بیشتر از تهدید های آن است و باید برای جبران عقب ماندگی از آن استفاده کرد

زارع پور افزود: یکی از برنامه های اساسی ما این است که شبکه ملی اطلاعات را محقق کنیم چراکه باعث شده است بهره گیری از آن تبدیل به فرصت تمدن ساز شود.

توسعه شبکه فیبر نوری در دستور کار وزارت ارتباطات

وی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد که یکی شبکه پر سرعت در سراسر کشور است و در این راستا ما پروژه فیبر نوری تا منازل و مناطق را در دستور کار قرار دادیم و برنامه ریزی شده است ٢٠ میلیون پورت پر سرعت را در همه جای کشور راه اندازی شود، کار سخت و پیچیده ای است و نیازمند عزم ملی است در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است تا نقشه راه را دربیاوریم تا در دهه فجر این موضوع فیبر نوری را ایجاد کنیم.

زارع پور ادامه داد: ردپایی این ساختار را برای توسعه این شبکه در قانون بودجه سال بعد پیش بینی کردیم و آن الزام همه بخش های عمومی برای در اختیار گذاشتن فضاها برای توسعه فیبرهایی نوری در دستور کار قرار گرفته است، شهرداری ها باید پای کار این پروژه مهم باشند تا محقق شوند.

وی با بیان اینکه بخش های دولتی و عمومی می توانند ظرفیتی را در اختیار ما قرار دهند، گفت: اگر این پروژه محقق شود مشکل سرعت اینترنت به کلی حل خواهد شد و باید بار را از شبکه اینترنت برداریم.

وزیر ارتباطات گفت: خدمات و سرویس های ارائه شده راهبرد دوم است و ما می خواهیم انواع سرویس های پر سرعت و پر کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم همچنین سه دسته خدمت پیش بینی شده است که شامل خدمات دولت الکترونیک است که پیشرفت مناسبی در این سال ها نداشته است و در این زمینه حدود ۴٠ درصد دارای پیشرفت بوده است.

زارع پور افزود: در حوزه خدمات الکترونیک بسیاری از دستگاه ها به صورت جزیره ای در سامانه های مختلف این امر را پیش گرفته اند.

پیش بینی بودجه مناسب برای ایجاد پنجره واحد در لایحه پیشنهادی دولت

وزیر ارتباطات گفت: لازم است پنجره واحد هر دستگاه راه اندازی شود که در لایحه پیشنهادی دولت نیز به آن ذکر شده است که برای اولین بار است که برای حوزه ارتباطات کشور مواردی در لایحه بودجه ذکر شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: طبق لایحه بودجه همه دستگاه ها مکلف اند پنجره واحدی را اعلام کنند و در گام بعد همه خدمات را در اختیار ما قرار دهند تا در پنجره ملی قرار دهیم همچنین هر خدمتی که راه اندازی می شود در منابع دستگاه ها می تواند صرفه جوی کند.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم مردمی بودن دولت و شفافیت را محقق کنیم باید به سمتی برویم که همه خدمات دولت به صورت هوشمند و شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، بیان کرد: تا پایان امسال به صورت پایلوت این طرح اجرایی خواهد شد و پنجره ملی خدمات با مشارکت چند دستگاه محقق می شود.

زارع پور با اشاره به اینکه بدون اجازه کمیسیون تنظیم مقررات و‌ ستاد تنظیم بازار، کسی اجازه افزایش قیمت تعرفه های اینترنتی را ندارد، ادامه داد: کیفیت اپراتورهای مختلف را به طور مستند اطلاع رسانی می‌کنیم تا مردم وضعیت آنها را بدانند.

وزیر ارتباطات بیان کرد: اعمال فیلترینگ و محدودیت در تمام دنیا وجود دارد و حتما برای سالم سازی فضای مجازی لازم است. طرح صیانت باید اتفاق بیفتد، چون فضای مجازی به محل زیست مردم تبدیل شده و اگر قاعده مند نباشد ما به عنوان حاکمیت نمی‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم و لازمه آن شفاف سازی است.

وی افزود: هر پلتفرم خارجی که قوانین و الزامات ما را بپذیرد امکان فعالیت در کشور ما را دارد.

سرعت اینترنت حق‌الناس است

زارع پور بیان کرد: سرعت اینترنت حق‌الناس است، در کشور ما فشار بر شبکه موبایل است که ظرفیت آن را نداریم. ۲۰ ترابیت بر ظرفیت شبکه زیر ساخت در سال ۱۴۰۱ اضافه می‌شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اینترنت ثابت وضعیت بسیار نامناسبی داریم، در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۲ را داریم، همه متخصصین میدانند که این وضعیت یک شبه به وجود نیامده است.

اگر توییتر رفع فیلتر شود در آن حضور پیدا می‌کنم

زارع پور تصریح کرد: طرح صیانت پیشنهادی ما به آن دلیل محرم محرمانه خورده است که نگران این بودیم حاشیه بر متن غلبه پیدا کند. مردم را نامحرم نمی‌دانیم فقط معتقدیم، قبل از پذیرش مرجع تخصصی، گذاشتن آن در میز عمومی موجب هجمه می‌شد.

وی افزود: رسانه‌ای کردن موجب می‌شد به اصل طرح پیشنهادی، صدمه زده شود. در صورت صلاحدید کمیسیون مربوطه در مجلس می‌تواند آن را منتشر کند.

وزیر ارتباطات گفت: با شماره‌های مختلف در فضای مجازی حاضرم و هر زمان توییتر رفع فیلتر شد در آنجا هم حضور خواهم داشت.

تا آخر امسال خبرهای خوبی در خصوص پرتاب ماهواره خواهیم شنید

زارع پور درباره تصاویر منتشر شده مبنی بر آماده شدن ایران برای پرتاب ماهواره، گفت: تا اواخر امسال اخبار خوبی در خصوص پرتاب ماهواره خواهیم شنید.

وی ادامه داد: اکنون ۱۰ کشور می‌توانند ماهواره را با پرتابگر خود به فضا پرتاب کند که جمهوری اسلامی ایران نیز این توان را در لایه لئو دارد و برنامه این است که پس از تثبیت در این لایه به لایه‌ ژئو دست پیدا کنیم.

 

منبع: برنا

ارسال نظر