|
کدخبر: 228058

قیمت لیر در شهرهای مرزی ایران منفجر شد

در بازار ایران، قیمت لیر افزایش داشت. نکته مهم اما معاملات عجیب لیر در شهرهای مرزی ایران و ترکیه است. قیمت لیر در صرافی برخی از این شهرها، حداقل هزار تومان گرانتر از قیمت لیر در تهران است.

اما در بازار ایران، قیمت لیر افزایش داشت. نکته مهم اما معاملات عجیب لیر در شهرهای مرزی ایران و ترکیه است. قیمت لیر در صرافی برخی از این شهرها، حداقل هزار تومان گرانتر از قیمت لیر در تهران است.

قیمت لیر ۲۹ آذر ماه حدود ۱۷۰۰ تومان بود. اما قیمت لیر امروز ۳۰ آذر ماه در بازار ایران روند صعودی گرفت و یه بالای ۲۳۰۰ تومان هم رسید. اما نکته مهم این است که قیمت لیر در تهران و شهرهای مرزی ایران و ترکیه کاملا متفاوت است.

قیمت لیر در خوی چند؟

یک صرافی در خوی می‌گوید: قیمت فروش لیر در خوی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. هر صرافی قیمت مشخص خود را دارد و قیمت لیر در خوی به دلخواه صرافی‌ها تعیین می‌شود.

صرافی دیگری که در خوی قیمت لیر را اعلام نمی‌کند و می‌گوید فقط به مراجعان و خریداران حضوری قیمت می‌دهد. اما تاکید می‌کند که قیمت لیر در خوی بالاتر از قیمت لیر در تهران و دیگر شهرهاست. او تاکید می‌کند که هر صرافی قیمت خودش را دارد.

صراف دیگری هم در خوی قیمتی حدود ۳ هزار تومان را اعلام می‌کند. اما قیمت لیر در تهران چقدر است؟

بر اساس اطلاعات شبکه اطلاع‌رسانی ارز و طلا، قیمت لیر امروز ۳۰ آذر ماه دو هزار و ۳۱۰ تومان است. یکی از صرافی‌های تهران می‌گوید قیمت فروش لیر در تهران مطابق قیمت اعلام شده است. یعنی ۲ هزار ۳۰۰ تومان.

اما او تاکید می‌کند که قیمت لیر در صرافی‌های شهرهای مرزی به دلخواه دلال‌ها تعیین می‌شود.

واکنش معکوس لیر در ایران

بر این اساس می‌توان گفت قیمت لیر در شهرهای مرزی حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ تومان گرانتر از تهران و سایر شهرهاست. یعنی حدود ۶۰ درصد! براساس پیگیری‌های نظارتی بر روی قیمت لیر در شهرهای مرزی وجود ندارد، هر صرافی به دلخواه خود می‌تواند قیمت تعیین کند.

قیمت لیر در سایت طلا، سکه و ارز دو هزار و ۳۲۰ تومان است و با شهرهای مرزی اختلافی بیش از ۶۰ درصد دارد. درحالی که تمامی صرافی‌ها حواله با قیمت رسمی دریافت می‌کنند اما در شهرهای مرزی تعیین قیمت توسط صرافی‌ها انجام می‌شود.

از طرف دیگر، با وجود کاهش ارز لیر در برابر دلار بازار ایران واکنش بر عکس نشان می‌داد. با سخنرانی شب گذشته اردوغان و تاکید او بر اجرای سیاست کاهش نرخ بهره، ارزش لیر باز هم کاهش پیدا کرد. اما قیمت لیر در بازار ایران بیشتر شد.

به نظر می‌رسد تعیین قیمت‌های مختلف در شهرهای مرزی هم به افزایش تقاضا برای سفر به ترکیه و خرید لیر باز می‌گردد. احتمالا مسافران ایرانی در شهرهای مرزی در صورت نیاز به خرید لیر، چاره‌ای ندارند جز اینکه لیر را به قیمت اعلام شده توسط صرافان و دلالان بخرند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر