|
کدخبر: 228017

جدال ترکیه و امریکا/ دارایی ۷۷۰ نفر مسدود شد

در شرایطی که این روزها ترکیه با بحران شدید اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم می‌کند، برخی رسانه ها گزارش دادند که آنکارا دارایی‌های ۷۷۰ فرد و موسسه مستقر در آمریکا را به اتهام حمایت از تروریسم مسدود کرده است.

اسکای نیوز عربی روز جمعه اعلام کرد ترکیه دارایی‌های ۷۷۰ نفر و موسسه مستقر در آمریکا را به اتهام حمایت از تروریسم و ارتباط با فتح‌الله گولن منتقد دولت ترکیه مسدود کرده است.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که ترکیه دچار بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی این کشور است.

ترکیه در ماه‌های اخیر شاهد روزهای پرتنش در اقتصاد و صحنه سیاست داخلی است؛ تنش هایی که ابعاد آن هنوز بطور کامل روشن نیست ولی جامعه ترکیه را بطور جدی به خود مشغول کرده است.

به دنبال فراخوان سفرای ۱۰ کشور غربی از جمله آمریکا در آنکارا برای آزادی عثمان کاوالا تاجر و زندانی سیاسی ترک به استناد حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در ماه آبان گذشته که به ادعای دولت آنکارا منتسب به جماعت فتح الله گولن و از تامین کنندگان مالی این گروه است، آنکارا این خواسته را به عنوان دخالت در سیستم قضایی مستقل ترکیه توصیف کرد.

همچنین گروه ویژه اقدام مالی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه «اف ای تی اف» در نشست خود در ۱۹ تا ۲۱ اکتبر گذشته که در پاریس برگزار شد، ترکیه را به اتهام «عدم کفایت در جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم» متهم کرد و در «لیست خاکستری» قرار داد. در این جلسه در واقع ترکیه نه به دلیل عدم کفایت در جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم، بلکه به دلیل کنترل شدید ترافیک پولی گروه های تروریستی «پ.ک.ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) و فتح الله گولن و انسداد مسیر نهادهای مدنی وابسته به آنها، متهم شد.

اوایل آذر امسال، پلیس ترکیه ‌بیش از ۱۳۴ نفر را در پنج منطقه مختلف از استانبول و آنکارا به اتهام وابستگی به گروه فتح الله گولن منتقد دولت ترکیه که آنکارا آن را به تلاش برای کودتا علیه دولت در سال ۲۰۱۶ متهم کرده، بازداشت کرد.

پانزدهم ژوئن سال ۲۰۱۶ گروهی از نظامیان نیروهای مسلح ترکیه کودتایی نافرجام را علیه دولت این کشور انجام دادند. آنکارا گولن را که در آمریکا اقامت دارد، به طراحی این کودتا متهم کرده و کسانی را که به گروه او وابستگی دارند را بازداشت می‌کند.

گولن که گفته می شود دارای میلیون ها طرفدار است، از سال ۱۹۹۹ میلادی در تبعید خود خواسته در آمریکا زندگی می کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر