|
کدخبر: 215998 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه؛

حواسمان نباشد در بورس باخته ایم

صفاری: کسی که در بورس فعال است باید همه شرایط را در نظر بگیرد. در تمام دنیا ۶۰ درصد شرایط کلان است و۴۰ درصد بر سود صنایع برمی گردد. اگر حواسمان به آن ۶۰ درصد نباشد در بورس باخته ایم. ایران هم همانند تمام دنیا است و تفاوتی ندارد.

این روزها دوباره بحث حمایت دولتی ها از بازار سرمایه در بین مردم داغ شده و مطالبات سرمایه‌گذاران خرد از پشت تریبون‌های رسمی مجلس و از زبان نمایندگان آن شنیده می‌شود.

این در حالی است که در این مدت پافشاری بر لزوم حمایت از بورس، ایجاد ثبات در آن و قابل پیش‌بینی شدن این بازار به شکلی مطرح شده که شائبه حمایت دستوری را تقویت می‌کند. این در حالی است که پیش‌بینی‌پذیر شدن قیمت‌ها در بازار سرمایه در کنار با ثبات آن نیاز به ایجاد ثبات و تنش‌زدایی از اقتصاد کلان دارد، چراکه نمی‌توان بدون بهبود وضعیت اقتصاد و کاهش عدم‌اطمینان در آن، راه را برای انجام سرمایه‌گذاری بلندمدت هموار و از مخاطرات سرمایه‌گذاری در آنها کاهش داد. در این میان کارشناسان اعتقاد دارند که بازار بورس به شدت به عوامل خارج از بازار وابسته است. عواملی همچون مذاکرات برجامی و یا قیمت دلار، در همین راستا ما درگسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد موضوع یاد شده جویا شدیم:

صفاری

بورس تبسنج اقتصاد است

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در هر اقتصادی یکسری شاخص وجود دارد که به آن شاخص مقدم می گویند، که حال و روز اقتصاد و سیاست کشور را نشان می دهد. یکی از این شاخص ها که درجه حرارت را نشان می دهد بورس است. شاخص بورس تبسنج اقتصاد است. چه شوک سیاسی، چه شوک اقتصادی به کشور وارد شود. می توانیم آن را در شاخص بورس مشاهده کنیم. به همین علت شاخص بورس، پر ریسک ترین بازار در دنیا گفته می شود.

وی افزود: به همین علت کسی که در بورس فعال است باید همه شرایط را در نظر بگیرد. در تمام دنیا ۶۰ درصد شرایط کلان است و۴۰ درصد بر سود صنایع برمی گردد. اگر حواسمان به آن ۶۰ درصد نباشد در بورس باخته ایم. ایران هم همانند تمام دنیا است و تفاوتی ندارد.

حمایت یا دخالت

این کارشناس بازار سهام در مورد اینکه حمایت درست از بازار سرمایه باید چگونه باشد، اظهار کرد: اکنون جای حمایت، دخالت صورت می گیرد. اگر دولت دخالتش را کم کند، بازار نیاز به هیچ چیز ندارد. دولت اگر در قیمت گذاری و دستور عمل هایی که مربوط به بازار است، و همچنین در افزایش نرخ بهره دخالت نکند. بازار به راه خود ادامه می دهد. دولت اگر نرخ بهره بانکی را بالا ببرد، طبیعی است که راه دستیابی به فرصت های بدون ریسک بهبود پیدا می کند.

در کدام یک از صنایع سرمایه گذاری کنیم

صفاری بیان کرد: جان مینارد کینز اقتصادادان معروف معتقد است که بازار سرمایه و بازار پول رقیب هم هستند. نرخ بهره تعیین کننده است که پول به کدام سو می رود. در بورس نرخ بهره بر اساس ریسک است اما در بانک فاقد ریسک است. اگر نرخ بهره بانکی همانند دوره اول آقای روحانی به ۳۰ درصد برسد، طبیعی است که همانند سال ۹۳ که بدترین سال تاریخ بورس بود. بازار سرمایه با افت چشمگیر روبرو می شود. به همین علت ما نیازی به حمایت نداریم و خواهان این هستیم که دخالت در بورس کم شود. چارچوب بورس بسیار هوشمند است و فعالین آن همه چیز را رصد می کند و سریع به شوک های اقتصادی و سیاسی عکس‌العمل نشان می دهند.

وی در پایان مورد اینکه کدام یک از صنایع اکنون فرصت خوبی برای سرمایه گذاری هستند، اظهار کرد: در فضای اقتصاد مقاوتی صنایع صادرات محور برنده بازار هستند. در این میان برخی از صنایع بورسی همانند خودرویی ها شرکت های صادراتی نیستند و اکثرا زیان ده هستند. در این میان صنایع دیگری همانند پتروشیمی های، همانند یک گاو شیرده هستند و P/E پایین دارند. این مورد در تمام دنیا صادق است.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها