|
کدخبر: 226395

ماجرای سیاست های امریکا و رمزارزها/ بازار صعودی می شود؟

در هفته‌های گذشته انتشار نرخ تورم ۶.۸ درصدی آمریکا که در طول ۴۰سال گذشته بی‌سابقه بود، شوک شدیدی به بازار رمزارز وارد کرد. بعد از این اتفاق جلسات فدرال برگزار شد که نتیجه آن در بلندمدت برای حوزه رمزارز خوشایند نیست.

حدود ۴۰ روز گذشته بیت‌کوین بالاترین رکورد تاریخی خود یعنی ۶۸ هزار دلار را تجربه کرد. دیگر رمزارزها نیز در حال ثبت رکورد قیمتی جدید بودند، طمع در بازار به شدت بالا بود و دیدگاه بسیاری از تحلیلگران بیت‌کوین ۱۰۰ هزاردلاری قبل از پایان سال میلادی بود. اما چنین اتفاقی نیفتاد و اکنون که فقط ۱۲ روز تا پایان سال میلادی ۲۰۲۱ باقی‌مانده بیت‌کوین با افت ۳۴ درصدی در محدوده ۴۷ هزار دلار در حال معامله است و دیگر رمزارزها نیز شرایط مشابه و حتی بدتری دارند.

تقریبا بیت‌کوین در محدوده ۶۷ هزار دلار بود که خبر سویه جدید کرونا شوک نسبتا قوی به بازار وارد کرد. چند روز بعد بازار مجددا بازیابی شد و این بار آمارهای سالانه اقتصاد کلان امریکا بود که بازار را به لرزه درآورد و همه نیز منتظر چنین اتفاقاتی بودند. حدود سه هفته گذشته آمار اقتصاد کلان آمریکا منتشر شد؛ آماری که حاکی از نرخ تورم ۶.۸ درصدی و نرخ اشتغال بسیار مناسب ۴.۵ درصدی بود. آمار نگران‌کننده تورم سبب شد در جلسه هفته پیش فدرال رزرو تصمیماتی گرفته شود که در ادامه به طور خلاصه نتیجه این تصمیمات در بازار رمزارزها تحلیل می‌شود.

موارد زیر مهم‌ترین تصمیمات گرفته شده در جلسه بود که اهمیت و اثر مثبت یا منفی آن توضیح داده می‌شود.

۱. اعضای کمیته بازار آزاد فدرال انتظار دارند تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ بهره برابر یا بالاتر از ۲.۵% باشد. (بنابراین نرخ بهره در بلندمدت صعودی است که سبب تمایل کمتر به سرمایه‌گذاری در بازارهای ریسکی و در نتیجه اصلاح بیشتر بازار رمزارز می‌شود)

۲. فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کند که شاخص تورم هزینه‌های مصرف شخصی یا PCE در سال ۲۰۲۲ به ۲.۶% برسد؛ بنابراین می‌توان گفت کاهش نرخ تورم می‌تواند سبب کاهش قیمت‌ها و در نتیجه کاهش قیمت سهام شود و افت بازارهای جهانی نیز افت بازار رمزارز را به دنبال دارد.

۳. بر اساس اجماع صورت گرفته در فدرال رزرو، نرخ بهره در بلندمدت ۲.۵% پیش‌بینی شده است.

۴. فدرال رزرو آمادگی دارد تا در صورت تغییر چشم‌اندازهای اقتصادی، سرعت کاهش سیاست‌های انبساطی را تعدیل نمایند. در اواسط ماه ژانویه، فدرال رزرو سرعت کاهش سیاست‌های انبساطی را دو برابر خواهد کرد. (افزایش سرعت کاهش سیاست‌های انبساطی باعث اصلاح بیشتر بازار رمز ارز می شود)

۵. عدم توازن بین عرضه و تقاضا به دلیل همه‌گیری کرونا بوده و بازیابی اقتصادی باعث بروز نرخ بالای تورم شده است. (بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ایالات متحده همچنان درگیر ریسک تورم ناشی از کرونا بوده که نتیجه آن صعود بازار رمزارز است)

۶. اقتصاد ایالات متحده همچنان با ریسک‌های متعددی از جمله سویه‌های جدید ویروس کرونا روبرو است.

۷. اشتغال طی ماه‌های گذشته قوی بوده و نرخ بیکاری به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. (کاهش نرخ بیکاری باعث تمایل افراد به کار بیشتر و در نتیجه نداشتن وقت کافی برای معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ریسکی است که نتیجه آن اصلاح بازار خواهد بود)

۸. صنایعی که به دلیل همه‌گیری کرونا بیشترین اثرپذیری را داشته‌اند، طی ماه‌های گذشته بازیابی شده‌اند اما همچنان کرونا یک تهدید محسوب می‌شود.

۹. فدرال رزرو همچنان نرخ بهره را ۰.۲۵% حفظ می‌کند اما در عین حال به استفاده از تمامی ابزارهای خود برای رشد اقتصاد ایالات متحده متعهد است. (بنابراین می‌توان گفت در کوتاه‌مدت چشم‌انداز بازار رمزارز مثبت ارزیابی شود)

۱۰. فدرال رزرو سرعت کاهش سیاست‌های انبساطی پولی را به میزان ۳۰ میلیارد دلار در ماه افزایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

طبق تمام مطالب مذکور می‌توان گفت دیدگاه و تصمیمات فدرال به‌اندازه‌ای که پیش‌بینی می‌شد منفی نبوده است و عملا بازار رمزارز تحت تاثیر بسیاری از اخبار منفی با اصلاح شدید خود در دوهفته گذشته قرار گرفته است. از طرفی چون فدرال افزایش نرخ بهره را در سه مرحله انجام می‌دهد و در واقع این افزایش ناگهانی و شدید نیست می‌توان این قضیه را اتفاقی مثبت برای بازار رمزارز در کوتاه‌مدت قلمداد کرد.

اما ترس از تورم بی‌سابقه در آمریکا و حتی دیگر کشورهای اروپایی احتمالا بانک‌های مرکزی را در بلندمدت مجبور خواهد کرد که سیاست‌های انقباض پولی را در پیش بگیرند و بنابراین می‌توان گفت در ساله‌‌های آینده احتمالا بازار رمزارز رشدهای نجومی نخواهد کرد و چه بسا دچار اصلاح سالانه شود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها