|
کدخبر: 225707

ریزش بیت‌ کوین تا کجا ادامه دارد؟

گاهی بعضی صرافی های ارز دیجیتال، قیمت رمز ارزها را به طور ناگهانی دستکاری میکنند در حدی که ممکن است در برخی موارد قیمت به نزدیک صفر برسد!

بیت کوین (BTC)، پادشاه ارزهای دیجیتال، در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ به اوج قیمتی خود در حدود ۶۹ هزار دلار دست یافت. همین موضوع باعث شد که بسیاری از مردم بپرسند روند صعودی بیت کوین تا کجا ادامه دارد و در آینده چه اتفاقاتی برای این ارز دیجیتال خواهد افتاد. با بررسی نمودار قیمت بیت کوین از ابتدا، اولین موردی که جلب نظر می کند این است که بیت کوین احتمالا بهترین داراییِ در دنیا است!

با این حال و حتی با وجود این افزایش تصاعدی قیمت، برخی از مخالفان بیت کوین استدلال می‌کنند که این رمزارز در نهایت سقوط می‌کند و ارزش خود را از دست خواهد داد. برخی از سرمایه‌گذاران حتی ادعا می‌کنند که بیت کوین از لحاظ تکنیکال بی‌ارزش است و بنابراین، نمی‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد. این ادعا وقتی قوت بیشتری می گیرد که سهم بیت کوین از بازار رمز ارزها یا همان دامیننس بیت کوین دچار افت شدیدی شود.

آیا ممکن است قیمت بیت کوین صفر شود! ؟

با این حال، بسیاری از شرکت‌های بزرگ شروع به سرمایه‌گذاری در بیت کوین کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تسلا (Tesla)، مایکرواستراتژی (MicroStrategy) و اسکوئر (Square) اشاره کرد. برخی استدلال می‌کنند که سرمایه‌گذاران سازمانی، دلیل اصلی رشد قیمت بیت ‌کوین هستند و این ثابت می‌کند که بیت کوین –که ارزش بازار آن در حال حاضر بیش از یک تریلیون دلار است– راه به جایی نخواهد برد.

لازم به ذکر است که گاهی بعضی صرافی های ارز دیجیتال، قیمت رمز ارزها را به طور ناگهانی دستکاری میکنند در حدی که ممکن است در برخی موارد قیمت به نزدیک صفر برسد! برای مقایسه و رصد قیمت ارزهای دیجیتال می توانید به سایت ارز اکس مراجعه کنید.

اما چرا ممکن است بیت کوین یک روز کل ارزش خود را از دست بدهد؟

برخی از کارشناسان احتمال صفر شدن قیمت بیت کوین را بررسی کرده‌اند. بازدهی تاریخی بیت کوین به این کارشناسان کمک کرده تا احتمال این فاجعه را محاسبه کنند و نکته جالب توجه اینکه، آنها احتمال صفر شدن قیمت بیت کوین را رد نکرده‌اند!

برخی از کارشناسان معتقدند که این ارز دیجیتال در نهایت به دلیل نداشتن ارزش ذاتی، ارزش خود را از دست خواهد داد. از سوی دیگر، حامیان بیت کوین در پاسخ به این استدلال می‌گویند که علم ریاضیات و اعتماد مشتریان، حامی بزرگ بیت کوین هستند.

آیا ممکن است قیمت بیت کوین صفر شود! ؟

یک استدلال رایج علیه بیت کوین این است که این ارز دیجیتال یک کلاهبرداری بزرگ توسط یک گروه یا نهاد شرور برای سرقت پول‌های مردم است. برخی افراد حتی استدلال می‌کنند که بیت کوین یک طرح اصلاح‌شده پانزی است.

علاوه بر این، برخی می‌گویند که بیت کوین غیرمتمرکز نیست و در واقع، یک کمیته مرکزی از توسعه‌دهندگان کنترل آن را بر عهده دارند و فقط افراد دارای قدرت می‌توانند از این ارز دیجیتال نفع ببرند.

اما این استدلال، این واقعیت را نادیده می‌گیرد که همه کاربران می‌توانند پیشنهادات خود را برای بهبود بیت کوین ارسال کنند و به این ترتیب، در توسعه این شبکه نقش داشته باشند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند در صورت شناسایی و مشاهده تغییرات نامطلوب، کل پروتکل را فورک کنند. از سوی دیگر، همه ماینرها و نودهای شبکه می‌توانند کلاینت خود را انتخاب نمایند.

همه این شواهد، حاکی از غیرمتمرکز بودن فعالیت شبکه بیت کوین هستند.

گروه دیگری از مخالفان بیت کوین استدلال می‌کنند که این ارز دیجیتال نسبت به کاربرد کمی که دارد، بیش از حد ارزش‌گذاری شده است. این استدلال هم درست نیست؛ چراکه بیت کوین پایگاه داده رو به افزایشی از کاربران دارد. در ابتدا، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) می‌خواست که بیت کوین یک سیستم پرداخت همتا به همتا باشد. با این حال، اکنون تجارت آنلاین کاری است که همه می‌خواهند با بیت کوین انجام دهند.

حرف آخر

صرف‌نظر از اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد، قیمت بیت کوین به احتمال زیاد به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد. تنها چیزی که می‌تواند منجر به صفر شدن قیمت بیت کوین شود این است که همه دولت‌ها آن را ممنوع و غیرقانونی اعلام کنند. در حالی که رسیدن به چنین اجماعی تقریباً غیرممکن است، حتی اگر این اتفاق بیفتد، مردم همچنان به کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال به صورت آنلاین دسترسی خواهند داشت.

آنچه که به بیت کوین ارزش می‌دهد، نودهای گسترده در سطح جهان و غیرمتمرکز بودن شبکه آن است. بنابراین، این ارز دیجیتال شاید در آینده مقداری از ارزش خود را از دست بدهد، اما صفر شدن قیمت بیت کوین بعید به نظر می‌رسد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها