|
کدخبر: 223481

وضعیت عجیب در بازار ارز / دلار به ۳۱ هزار تومان نزدیک شد

در بازار ارز، نبود تمایل به فروش دلار توسط معامله‌گران شرایط عرضه را سخت کرده است.

اقتصاد وضعیت عجیب در بازار ارز / دلار به ۳۱ هزار تومان نزدیک شد

دیروز اسکناس آمریکایی توانست تا نزدیکی مرز ۳۱هزار تومانی پیشروی کند و به بالاترین قیمت از اواخر مهرماه برسد. به گفته فعالان، پس از پایان مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران نسبت به فروش ارز تردید دارند و ورود تقاضای احتیاطی- هیجانی به بازار موجب شده که شدت تغییرات قیمتی بیشتر شود.

در سومین روز هفته، خبری از فروشندگان ارزی در بازار نبود، موضوعی که زمینه‌ساز دومین جهش دلار در هفته جاری شد. روز دوشنبه اسکناس آمریکایی ۴۵۰ تومان رشد را تجربه کرد و در محدوده ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت. دلار در روز شنبه نیز ۸۰۰ تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده بود.

به گفته فعالان، روند افزایشی قیمت دلار موجب شده است که بسیاری از معامله‌گران تمایلی به عرضه ارز نداشته باشند. در واقع معامله‌گران نگران این مساله هستند که ارز خود را به فروش برسانند و بعد با افزایش قیمت‌ها دچار ضرر شوند. گفته می‌شود که در برخی از مقاطع روزهای شنبه و دوشنبه حتی افزایش قیمت دلار بدون ثبت معامله خاصی صورت گرفت. در این شرایط، اگر معامله‌گری ارز خود را به فروش می‌رساند، ممکن بود ناچار شود در قیمت‌های بسیار بالاتر ناچار به تهیه دوباره و جایگزینی ارز فروخته خود شود.

مکث عرضه دلار توسط بازیگران ارزی موجب شده است که تنها عرضه‌کننده بازار، بازارساز باشد. بازارساز نیز گفته می‌شود بیشتر تقاضای رسمی و واقعی را پاسخ می‌دهد. به این ترتیب، تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی وارد شده به بازار در روزهای اخیر توانسته است در روزهای مکث عرضه معامله‌گران دلار، زمینه‌ساز جهش معنادار قیمت شود.

دیروز در ساعات انتهایی روز حتی قیمت دلار در بازار پشت خطی توانست تا محدوده ۳۰هزار و ۹۰۰ تومانی نیز پیشروی کند و ممکن است معامله‌گران بتوانند مرز ۳۱ هزار تومانی را نیز بشکنند.

۵ درصد رشد دلار طی ۳ روز

 پنج‌شنبه هفته گذشته قیمت دلار ۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان بود. با این حال، ظرف ۳ روز کاری نه تنها توانست مرز ۳۰ هزار تومانی را بشکند، بلکه روز دوشنبه خود را به آستانه مرز ۳۱ هزار تومانی رساند. دلار در ۳ روز کاری هفته جاری در مجموع توانسته است نزدیک به ۱۵۰۰ تومان، ‌معادل ۵ درصد رشد را به ثبت برساند. چنین رشدی از یکسو وسوسه خرید ارز برای بازیگران تازه‌وارد را بالا برده و از سوی دیگر موجب شده است که فروشندگان چندانی در بازار حضور نداشته باشند.

علامت صعودی درهم به دلار

یکی از عوامل مهمی که در روزهای اخیر زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شد، افزایش معنادار قیمت حواله درهم بود. درهم در ابتدا توانست از خط بسیار حساس ۸ هزار تومانی عبور کند و در ادامه در روز گذشته بالای محدوده ۸ هزار و ۴۰۰ تومانی معامله شد. با درهم ۸ هزار و ۴۰۰ تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌تواند به بالای محدوده ۳۱ هزار تومان برود.

برخی فعالان اعتقاد دارند که بازارساز برای مدیریت قیمت دلار، می‌تواند عرضه حواله‌ای درهم را افزایش دهد. با این حال، برخی دیگری از فعالان باور دارند که افزایش قیمت دلار تحت تاثیر متغیرهای سیاسی صورت گرفته است. از نظر آنها، ورود اخبار مثبت به بازار می‌تواند زمینه‌ساز تغییر انتظارات و فشار فروش در بازار شود. افراد زیادی در روزهای اخیر از خرید دلار کسب سود کرده‌اند و به احتمال زیاد با تغییر انتظارات، به سرعت سود خود را با فروش ارز قطعی خواهند کرد.

با این حال، در صورتی که دلار به بالای مرز ۳۲ هزار تومانی برود و بالای محدوده ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شود، احتمال ورود تقاضای بیشتر به بازار وجود دارد.

افزایش قیمت دلار موجب شد سکه امامی نیز در روز دوشنبه در مسیر صعودی قرار بگیرد. سکه دیروز توانست ۲۲۰ هزار تومان رشد را به ثبت برساند و در محدوده ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان قرار بگیرد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • علی ارسالی در

    آقایان در این مملکت دارید چکارمیکنید دلا ر که از 30 هزار گذشت و پراید به 200 داره نزدیک میشه .نکنه شما هم در این مللکت زن دگی نمیکنید.علی برکه الله

ارسال نظر