|
کدخبر: 222329

گرانی شکر کام‌ مردم را تلخ کرد

بررسی قیمت ۸ قلم کالای اساسی و مهم در۶ ماه پیایی منتهی به مهر ۱۴۰۰ نشان دهنده آن است که شکر سفید در این مدت رکوردار رشد قیمت در بازار بوده است.

دادهای اعلام شده از روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری نشان دهنده آن است که شکر سفید با نوسان اندک در ۶ ماه از سال همواره عنوان رکوردار افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است. بطوریکه در مهر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل این رشد به ۷۵.۸ درصد رسیده است. متوسط قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در مهر سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۴ هزار و ۶۱۵ تومان رسید، این در حالی که در مدت مشابه فروردین سال ۹۹ قیمت شکر برابر با ۸ قیمت هزار و ۳۱۴ تومان بود.

«برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» ۸ محصولی هستند که در مهر ماه روند قیمتی آنها ارزیابی شده و روند قیمتی آنها نشان از آن دارد که تمام این اقلام رشد ۱۷ تا ۷۵.۸ درصدی داشته اند.

دادهای اعلام شده نشان دهنده آن است که قیمت برنج طارم اعلام نیز در مهر ۱۴۰۰ در مجموع ۶۱.۳ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت هر کیلوگرم آن از ۲۹ هزار و ۳۴۱ تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۴۷ هزار و ۳۳۱ تومان در مهر ۱۴۰۰ رسیده است. برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز در این مدت رشد ۶۱.۸ درصدی داشته و قیمت آن به ۴۶ هزار و ۴۲۵ تومان رسیده است.

براین اساس قیمت گوشت گوساله نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۰.۴ درصدی داشته و از هر کیلو ۸۲ هزار و ۴۶۰ تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۱۳۲ هزار ۲۴۳ تومان در مهر ۱۴۰۰ رسیده است.

گوشت مرغ تازه نیز با ۴۲.۳ درصد افزایش قیمت از هر کیلوگرم ۱۹ هزار و ۶۵۹ تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۲۷ هزار و ۹۸۱ تومان در مهر ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی مخلوط نیز از ۹۹ هزار و ۴۴۳ تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۱۳۲هزار و ۷۳۹ تومان در مهر ۱۴۰۰ افزایش یافته و رشد ۳۳.۵ درصدی داشته است.

قیمت برنج تایلندی نیز در این مدت ۲۹.۸درصد افزایش داشته و از هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۶۸۱ تومان در مهر ۱۳۹۹ به ۱۶ هزار و ۴۶۰ تومان در مهر ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

براساس این گزارش قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک نیز از ۲۳ هزار و ۴۰۴ تومان به ۲۷ هزار و ۳۹۰ تومان افزایش یافته و براین اساس قیمت این کالا در بازه زمانی یاد شده ۱۷ درصد افزایش داشته است.

 

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها