|
کدخبر: 222324

کشورها طالبان را با رمزارزها دور می زند!

بنیانگذار موسسه آموزش‌های مالی در افغانستان عقیده دارد دولت‌های غربی بهتر است پول‌های بلوکه شده افغانستان را با ارز دیجیتال به مردم پرداخت کنند.

پشتانه درانی، بنیانگذار موسسه آموزش مالی برای زنان و مردم افغانستان بود اما موسسه او بعد از اشغال افغانستان توسط طالبان از بین رفت.

بعد از اشغال افغانستان توسط طالبان پول بسیاری از بانک‌های خصوصی، مردم و سرمایه‌گذاران افغانستانی در خارج از کشور بلوکه شد حالا افغانستان درگاهی برای مراودات مالی با خارج از کشور ندارد.

او عقیده دارد مردم افغانستان در شرایط بد مالی قرار دارند و دولت‌های خارجی و به ویژه آمریکا باید وجوه بلوکه شده افغانستان را با استفاده از ارزهای دیجیتال به مردم برگرداند.

درانی در همین رابطه گفت: وقتی می‌گوییم دارایی‌ها را آزاد کنید یعنی پول‌ها را با ارز دیجیتال به افغانستان برگردانید. ارز دیجیتال را برای یک بانک خصوصی بفرستید و باور کنید که طالبان هرگز این موضوع را نمی‌فهمد. طالبان افرادی بی‌سواد هستند که حتی حساب بانکی ندارند.

از زمانی که طالبان در افغانستان روی کار آمدند بسیاری از مردم با ناامنی غذایی مواجهه شدند و هیچ خانواده توانایی برداشت پول نقد از بانک را ندارد. در افغانستان خرجی بسیاری از خوانواده‌ها توسط یکی از اعضای خانواده که در خارج از کشور کار می‌کند تامین می‌شد و حالا هیچ‌کس نمی‌تواند برای خانواده‌اش پول بفرستد.

جامعه بین‌المللی بانک‌های افغانستان را تحریم کردند و حالا کسی نمی‌تواند از پس‌انداز خود استفاده کند.

درانی در این رابطه گفت: تحریم بانکی افغانستان به کسانی که پس‌اندازی در بانک داشتند ضربه می‌زند. تحریم بانکی به معلمان، دانشجویان و هر کسی که در دو دهه اخیر کار کرده تا زندگی خود را از نو بسازد آسیب می‌زند و هرگز به طالبان آسیب نمی‌رساند.

بسیاری از سازمان‌های غیردولتی برای اینکه به پناهندگان و مهاجران افغان کمک کنند از ارز دیجیتال استفاده کردند و ارز دیجیتال در اکثر موارد توانسته است تحریم‌های سنگین آمریکا را دور بزند.

درانی در پایان گفت: آمریکا افغانستان را تحریم بانکی کرده تا به طالبان ضربه بزند اما باید بگویم که این اشتباه است و فقط به مردم آسیب می‌زند.

بعد از اشغال افغانستان توسط طالبان جستجوی عبارت ارز دیجیتال در این کشور به شدت زیاد شد و گزارش‌های زیادی از کمک کردن ارز دیجیتال برای مهاجرت از افغانستان منتشر شد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر