|
کدخبر: 221462

عباسی: گیلان در آبزی‌پروری به قطب کشور تبدیل گردد

استاندار گیلان مطرح کرد: با اتخاذ سیاست‌های صحیح و استفاده شایسته از ظرفیت‌ها در حوزه آبزی‌پروری به ویژه پرورش ماهیان خاویاری، بایستی این استان به قطب کشور و حتی منطقه تبدیل شود.

اسدالله عباسی در حاشیه بازدید از موسسه بین المللی تحقیقات تاسماهیان دریای خزر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با اتخاذ سیاست‌های صحیح و استفاده شایسته از ظرفیت‌ها در حوزه‌های سردابی، گرمابی و ماهیان خاویاری بایستی این استان به قطب کشور و منطقه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه میزان صید ماهیان خاویاری بسیار کاهش یافته، انجام جدی‌تر فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی و نیز مشارکت بخش خصوصی در کنار حمایت بخش دولتی را مورد تأکید قرار داد.

استاندار گیلان با ابراز رضایت از فعالیت‌های موسسه بین المللی تحقیقات تاسماهیان دریای خزر بویژه در زمینه تکثیر ماهیان خاویاری؛ هدف از این بازدید را بررسی مشکلات و موانع موجود برای استفاده حداکثری از ظرفیت این مرکز عنوان کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان ساخت: واحدهای نیمه فعال این مرکز باید، فعال شده و از پتانسیل آن‌ها به‌درستی استفاده شود.

عباسی به کمبود نیروی انسانی در این مرکز اشاره و اضافه کرد: در رایزنی با مقامات ملی و همچنین پشتیبانی‌های استانی، در تلاش هستیم موانع برطرف شود ضمن اینکه تأکید دارم زمینه مشارکت موثر بخش خصوصی برای کمک به جلوگیری از کاهش ذخایر این نوع ماهیان، فراهم آید.

موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در سال ۱۳۷۳ با هدف انجام تحقیقات کاربردی و ارائه راه حل‌های علمی و مبنتی بر اصول کارشناسی جهت حفظ ذخایر ارزشمند تاسماهیان خزر، حفظ جایگاه‌های علمی و تولیدی خاویار ایران در مجامع بین المللی و بازارهای جهانی، دستیابی به تکنیک‌ها و فنون مبتنی بر اصول علمی توسعه آبزی‌پروری تاسماهیان، تولید گوشت و خاویار پرورشی در شهر سنگر از توابع شهرستان رشت در حاشیه رودخانه سفیدرود تاسیس شده است.

برآورد و ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر، تولید خاویار پرورشی و استحصال تخمک از مولدین، تشکیل بانک ژن، بانک DNA و بافت انواع تاسماهیان، معرفی چندین دورگه مناسب برای تولید گوشت خاویار پرورشی و توسعه آبزی پروری، دستیابی به بیوتکنیک مولدسازی، تکثیر و پرورش انواع گونه‌های ماهیان خاویاری و پلاک‌گذاری بچه ماهیان و ردیابی آن‌ها از جمله دستاوردهای علمی این مرکز تحقیقاتی است.

استاندار گیلان همچنین عصر امروز از محور سراوان – سنگر – سیاهکل که عملیات اجرایی آن از اول دی ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده و هم اکنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد.

بازدید از روند احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پروفسور سمیعی رشت که ساخت آن از سال ۱۳۸۷ شروع شده و در حال حاضر ۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از دیگر برنامه‌های استاندار بود.

ارسال نظر